23 juli 2006

Allsvensk kommentatorhumor

”Nu går publiken upp för att ta sig en korv med bröd och en kaffe.”

Daniel Kristiansson, TV4.
Halvtid i matchen Örgryte – Helsingborg.



Jag vet inte riktigt hur de beter sig på allsvensk fotboll på västkusten, men inte är det väl kaffe som dricks som mest i halvtidsvilan eller är det bara jag som är färgad av Söderstadions ölkultur? Låt vara att det är folköl.

Apropå det så har jag alltid varit imponerad av entrepenörskraften i krogen Fiffis som ligger vägg i vägg med Söderstadion. De vet om att hammarbyarna på Norra är fanatiska och använder sig av detta för att kränga malt, humle, jäst och vatten. En liten liten liten procent av varje folköl för 25 kronor går till Hammarby Fotbolls ungdomsutveckling.

Luckan mot bakgården av Norra läktaren öppnas och i halvtid växer kön snabbt.

Det är allt som behövs för att folk ska köa i långa långa rader för att få ge typ en tioöring till Hammarby samtidigt som de får sig en, två eller en låda med sex svalkande folkisar. Detta samtidigt som det finns flera andra ölstånd inne på arenan.

Visst, jag vet. Nu har det ändrat sig en del sedan Hammarby fick ta över all försäljning inne på arenan – men traditionens makt är stor och kön till Fiffis minskar inte.

5 Kommentar/-er:

skrev Blogger Redaktör Slätt:

Man tackar, ja det var väl på tiden att jag outades och slutade terra andras bloggar. Jag har ju snyltbloggat i säkert ett år nu. Man skulle ha sparat allt sådant så hade man kunnat haft världens mest uppdaterade blogg med nonsens....

Kommer bli svårt att vänja sig vid att inte ta anonymous och skriva under med Redaktörn, men det kommer väl...

23 juli, 2006 13:35  
skrev Blogger hrm:

Naturligtvis är det inte kaffe vi längtar efter på Ullevi. Även om man aldrig kan lita på öisare.

23 juli, 2006 16:04  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Henrik: Jag tror att det stora stora felet ligger i kommentatorkillarna som aldrig fått uppleva fotboll, de har bara analyserat den... tragiskt för dem men men...

Ja herregud, Öisare - jag har en chef som är Öisare. Han mår inte bra alls i år.

24 juli, 2006 09:13  
skrev Blogger hrm:

Det ligger nog mycket i det. Skulle vara kul att se Björn Hellberg varva ner med en kall.

25 juli, 2006 14:59  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

hehehe, visst hade det! Tänk dig en skön klunga med navelskådande kalenderbitare till experter sitta i ring och dricka öl. Man vill ju vara som en fluga på väggen där...

25 juli, 2006 15:33  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg