20 mars 2009

Grillad - reflektioner om tyckare

Efter en skön vecka med något enstaka avhopp här och var så sitter jag på tåget hem till Stockholm.

Ok, det har varit lite mer än ett enstaka avhopp. Sånt är livet. Jag förstår mig inte på kvällstidningarna som ringer och undrar varför jag inte har brutit ihop ännu. De undrar om vi har krismöten och om jag inte är OROLIG.

Se det är jag faktiskt inte. Jag har jobbat ett tag ändå och vet att det aldrig finns en perfekt produktion och att det handlar om att bara lösa situationer och gå vidare. Börjar man älta blir man dum i huvudet, det kan man göra i efterhand. Däremot reflekterar jag hela tiden om vi är på rätt spår och vad som kan bli bättre.

Om detta har inte veckans skriverier handlat om en enda gång. Några komiker hävdar att jag är inkompetent och inte lyssnar. Jag lyssnar, men jag böjer mig inte när jag har en tro på det som vi från produktionen vill göra för att få ihop ett bra program.

Recensenter klagar över att komikerna har papper med sig fram till sina anföranden. De recensenterna har inte sett en roast i hela sina liv. Det är extremt få gånger jag ser bra roastar där personer freestylar. Det ligger liksom i roastkonceptet att man har en text, sedan är det en fråga om man ska köra prompter eller ha papper vid talarstolen.

Sedan när det gäller roasting så går det inte säga att "så här blir det i slutändan". Varje roast är fullständigt unik. Det är nio personer i vårt fall som ska funka tillsammans. När stämningen infinner sig så blir det magiskt, annars är det sannerligen mitt fel att jag inte lyckats skapa den stämningen bland de inblandade. Det tar jag på mig som producent.

Sedan är det en evig diskussion om vad som hamnar i rutan i slutändan. Till de som tycker att vi redigerar för hårt så kan jag meddela att vi kommer att lägga ut fullständiga roastar på SVT Play efter helgen så får de som vill se hela programmet oredigerat. Det är inte lätt att tillfredsställa alla, men jag jobbar så hårt jag kan på det.

Manusredaktionen och komikerna skriver fantastiska saker, enligt mig. Det är komiskt att vi sågas av Gossen på Aftonbladet. Mannen som älskar Robins, även jag. Det roliga är att jag anlitat båda manusförfattarna från just Robins för Grillad. Det där med konsekvens och koll är inte Gossens bord. Har aldrig och kommer nog inte bli det.

Vi har i mina ögon ett sjukt bra program ikväll med Sanna Bråding, men det kommer röra upp känslor ändå på alla håll. En del kommer fortsätta att tycka att vi är för snälla och rätt många kommer se skillnaden på första och andra programmet och säkerligen bli skogstokiga över en del skämt.

Första programmet var för snällt, om vi ser till roasting i sitt grundformat. Däremot så är det bara vi på redaktionen som har helheten att ta ansvar för och se till att så många som möjligt hittar programmet. Där tycker jag personligen att det var ett bra val till förstaprogram med Per Morberg.

Detta är inte ett försvarstal utan jag vill bara förklara en del förutsättningar för vad en roast är och hur olika det kan vara från dag till dag.

14 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Det svenskaste som finns ligger i denna kritik. Man kan hävda att man inte tycker det är roligt. Det är adekvat. Men att åma sig om formatet och avhopp hit och dit är bara fjantigt.

Eftersom den svenska bedömmningsnormen är lagom blir det oundvikligt sågning av program som Grillad. Det politiskt korrekta fåntrattarna på våra kvällstidningar är i det närmaste förståndshandikappade.

Håller med Richard om att det första programmet var litet väl snällt. Ser därför fram mot aftonens program.

/Marcus L

20 mars, 2009 18:57  
skrev Anonymous Anonym:

säger som Ryanair, all publicitet är bra publicitet!

20 mars, 2009 19:40  
skrev Anonymous Anonym:

Har sett båda avsnitten nu, tyckte det var första var rätt uselt faktiskt, stylitigt, tamt och tråkigt och en hel del innantilläsande. Men Sanna Bråding-roasten var riktigt rolig. Lite vassare, bättre framfört och roligare människor (även om Alex Schulman var förvånansvärt stel och obekväm). Fanns några riktiga höjdpunkter- Kul!

21 mars, 2009 08:26  
skrev Anonymous Anonym:

Har verkligen försökt se båda programmen, men tyvärr det är inte särskilt roligt. Tror inte att konceptet går att göra på svenska -det finns förfå bra svenska komiker och dem som är bra är tydligen inte så sugna på att ställa upp. Din polare Betnér är ju t.ex inte med.

Lägg pengarna på att köpa in amerikanska roast istället. Både roligare och snyggare produktioner...

23 mars, 2009 13:46  
skrev Anonymous Anonym:

Tapp på en kvarts miljon säger allt! AVGÅ

24 mars, 2009 13:15  
skrev Blogger roberth:

vad trist med alla avhopp......

24 mars, 2009 14:03  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Anonym: Om man kan någonting om tv så vet man att det är mer än naturligt med ett tapp på 20-25 procent från premiär till andraprogrammet.

Roberth: Ta din sverigedemokratiska ilska någon annanstans.

24 mars, 2009 22:17  
skrev Anonymous Anonym:

Har försökt kolla på programmen, men slutar helta tiden man att jag tappar intresset och zappar bort. Programmen är ganska lama, stela och inte speciellt roliga. Känns inte riktigt om man lyckats översätta konceptet till svenska förhållanden. Tyvärr asså...

25 mars, 2009 09:32  
skrev Anonymous Anonym:

Förslag på enkla saker som skulle kunna förbättra programmet snabbt:

- Högre tempo. Mycket, mycket snabbare tal och mindre pauser och onödig dödtid. Vänta inte in reaktioner och skratt och utdragna applåder. Skämten ska komma som syrliga, men roliga skottsalvor. Tänk Greg Giraldo.

- Flytta Järvheden till soffan och komikerna. För mycket dadda-känsla när han sitter bredvid gästen. De behöver inte bli hållna i handen.
För att det inte ska bli en tydlig vi mot dig-känsla (alla komiker mot en gäst) så kan komikerna sitta en bit ifrån varandra. Inte mysigt ihoptryckt i en och samma soffa.

- Bättre akustik. Ljud som färdas ut i publiken.

- Snabba klipp till folk i publiken som skrattar.

- Mer elaka skämt.

- Bättre leverering av skämt (hänger delvis ihop med punkt 1).
Skämten i sig är egentligen inte så dumma, men de faller verkligen när de inte kan framföras ordentligt.

- Alkohol! Det kanske är omöjligt, men det hade verkligen fått bort den stela känslan.

- Softare inredning. Inredningen speglar och förstärker stelheten nu.

- Lyhördhet när det gäller kritik. Snappa upp vad som skrivs i bloggar, på flashback osv, och använda infon till att göra något positivt.

25 mars, 2009 21:06  
skrev Blogger roberth:

Lille Slätt jag är inte ilsk jag är glad! Själv då? Tror du Kennedy kommer tillbaka?

26 mars, 2009 11:56  
skrev Anonymous Anonym:

tydligen inte helt normalt ras:
http://resume.se/nyheter/2009/03/30/rekord-i-tittarras/

30 mars, 2009 17:21  
skrev Blogger roberth:

Vad tråkigt ni har tappat mer än hälften av era tittare vad trist.

30 mars, 2009 21:32  
skrev Anonymous Maria:

"Det roliga är att jag anlitat båda manusförfattarna från just Robins för Grillad. Det där med konsekvens och koll är inte Gossens bord."

Så om man gillar en Rolling Stones-låt måste man gilla allt de gjort, ogillar man en King-bok måste man ogilla alla, annars är har man inte koll? Den sk Gossen (vem nu det är) gör troligen en bedömning utifrån produkten han ser, och inte efter vems namn som står i eftertexterna. Har man mer koll om man gör tvärtom, menar du?

01 april, 2009 21:02  
skrev Anonymous Anonym:

Menar du på fullt allvar att ditt program är kul, roligt, trevligt?

I så fall, i relation till vad? Vulgärfesten Parlamentet?

Det är ett förbannat tjat om att svenskar inte begriper vad detta med ROASTNING e g e n t l i g e n innebär. Personligen misstänker jag att formen inte funkar i Sverige, även om vi antar att produktionen höjde kvalitetsribban 100 procent.

Programiden skulle teoretiskt kunna funka om programmet hade unikt retoriska deltagare som tex Fredrik Lindström, Stephen Fry. Men de resurserna och den tiden för ett sånt program finns inte. Ett sånt program skulle heller inte dra den publik som Slätt förespeglat SVT. Summa: In med "personligheter" Sanna Bråding och medföljande orgier i slapp-TV för den hårdgroggande allmänheten.

Var så stor att du kan medge att detta är skräp, rätt och slätt. Medgivandet det innebär att ta med folk som Bråding kunde inte bli tydligare...

Nåja, med den medielogik som råder, där talessättet "you are what you heat" är ledstjärnan, kan SVT-cheferna alltid hävda att deras fynd Slätt "utmanat" och "provocerat det invanda och etablerade", så du kommer ner med fötterna först. Alldeles säkert. Hoppas du får - och VILL göra något vettigare nästa gång.

Säffle

02 april, 2009 01:38  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg