23 april 2009

Passion, kärlek och hat

Hammarbys pressansvariga, Urban Rybrink, säger det som få vågar säga på Hammarbys officiella blogg.

SVT berättade igår solkskenshistorien med barnfamiljer på derby på Grimsta IP och det får gärna finnas solskenshistorier i SVT:s nyheter, men vi eftersöker inte matcher med barnfamiljskaraktär. Vi hoppas att vi ska skapa evenemang där fler barnfamiljer känner sig välkomna och vill återvända, men vi vill inte ha matcher som på Grimsta IP, med familjestämpel och sandplan. Vi vill ha passionerade supportrar som Hammarby alltid har haft och som lyfter både klubben och svensk klubbfotboll.

Det var ungefär min utgångspunkt när jag var med i Debatt för en vecka sedan och jag kommer aldrig ändra mig.



Det är vi som är Hammarby.

Nu kör vi över Glenn från andra kusten.

8 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Bra talat. Helvete vad trött man blir på sådana idioter som gubbjäveln till höger om dig. //Jonne

23 april, 2009 14:30  
skrev Anonymous Daniel:

Jobbigt att inte vara gulle-bajen med media längre? en sväng i ettan så kanske ni blir underdogs igen?

23 april, 2009 23:35  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Daniel: Jag har aldrig fattat varför någon tror på mysbajen och har aldrig haft problem med att inte ses som en myspojk. Det kan andra lägga energi på. Jag älskar Bajen, oavsett vad media skriver.

24 april, 2009 16:36  
skrev Anonymous MFF-are:

Du har aldrig funderat att lyssna och ta intryck innan du öppnar käften? Jag såg både debatten och den sk efterdebatten och det slog mig hur felaktig diskussionen var. Från din och övrigas sida. Men jag reagerade främst på de åsikter du framförde - HUR FAN kan kärlek till ett lag förväxlas med kärleken för blodiga knogar? Att de som slåss och förstör de facto inte är särskilt intresserade av fotbollen och laget i sig utan finner sin identitet i att slåss tycks helt ha gått förbi dig... Beklämmande och kännetecknande för dina uttalanden är den rädsla och feghet att ta avstånd från våldet och dina "bajenvänner" som slåss. Först och främst är det ett tecken på bristande omdöme och en oacceptabel moral att identifiera sig som frände med sådana människor. Vidare är det förunderligt hur du med ryggen rak kan stå och hävda att du och de känner kärlek för HIF, när de gör klubben så stor skada! Det gör ont - både som medborgare och fotbollsälskare.

04 maj, 2009 17:41  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

MFF-are:

Det är ju egentligen det som allt handlar om, åtminstone från min sida. Folk vill helst se dessa människor som djur, istället för att förstå vad det handlar om. Ingen verkar vara intresserad av att försöka förstå varifrån de (huliganerna) kommer ifrån. Ingen är intresserad av att ta reda på något om de här grupperna innan de stiftar lagar som ska komma till rätta med problemen. Lagar som aldrig någonsin når problemen, utan kommer sätta massa fullständigt normala människor i problem när de går på en match. Ingen vill prata om att polisen inte har gjort något rätt för att komma till rätta med de problem som de facto finns i samband med fotboll. Vi har en poliskår som i samband med fotboll använder befogenheter som de inte har rätt till. Det kan handla om att slå supportrar halvt sönder.

Det jag då reagerar emot är att ge dessa poliser än mer befogenheter. De har inte visat sig hålla sig till de regler som de har, varför då ge dem än mer befogenheter?

Ändå är det så det ser ut i dagsläget och det gör mig bedrövad.

Jag säger inte att huliganism är ok, men det här är uppenbarligen ett minerat fält och jag försöker att bredda tankemönstret men det går tydligen inte, då kallas man för intellektuell hantlangare eller liknande åt huliganerna. Jag tycker bara att det finns stora problem med rättsäkerheten när ingen är intresserad av att tänka ett steg längre när det gäller vår rätt som enskilda medborgare att inte få våra rättigheter som medborgare enligt grundlagen har rätt till tillgodosedda.

Den nya huliganlagen tillgodoser inte rätten som enskild medborgare i Sverige har, enligt grundlagen.

Men vem bryr sig om marginaliserade supportrar?

05 maj, 2009 00:53  
skrev Anonymous Niklas:

Bort med alkoholen som inte har något mer idrott att göra, så skulle man lösa en stor del av problemen. Hur kul är att det blir våld och bråk varje gång alldeles i onödan?

Eventuellt kan man flytta matcherna till andra tider. En söndagseftermiddag låter väl som en perfekt tid?

11 maj, 2009 12:11  
skrev Anonymous Anonym:

Hej Richard! Jag tyckte du var lysande i Debatt, de få gånger du verkligen fick tala utan att bli avbruten.

Har en fråga angående ditt påstående om att klubbarna betalar 300 miljoner i skatter årligen och att det kostar runt 50 miljoner att hålla säkerheten. Var har du fått den informationen? Vill gärna veta var ifrån du har fått dessa siffror.

MVH S

22 maj, 2009 17:07  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tja anonym, uppgiften om skatteintäkterna kommer från Punkt se. Du hittar artikeln hos hammarbyfotboll.se och uppgiften om kostnaderna för bevakningen finns hos polisen.

24 maj, 2009 18:59  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg