25 juli 2006

Rasbiologiska institutet anno 2006


Sverige 2006 håller på att bli ett väldigt ofritt land. & jag är ledsen att säga att det ser inte ljust ut, som Neo deklarerade i sitt första nummer i år. Huvudet på spiken i nummer två dock.

Och vännen, detta är inte ens en fråga om höger eller vänster, för fienden lurar på båda sidor. Från vänsterhåll har man (läs Göran Persson) de senaste åren fått höra om sociala turister när den Europeiska Unionen skulle utvidgas. Givetvis, ingen kan väl vilja komma till Sverige för att tjäna pengar, nej alla vill leva på Perssons välfärdssystem.

Så hade vi han Leijonungen, som blev Leijonkungen bland sina vakthundar i Liberala Ungdomsförbundet. Det var bort med snällismen och in med hårdhandskarna, batongliberalismen. Det var språktest i sämsta liberala tradition. LUF hade en del skarpa motioner vid sitt årsmöte, där det endast avhandlades frågor om stadgarna om jag inte minns fel. Detta ledde till att någon, väldigt högt uppsatt, motionerade om att det skulle krävas språktest av de som ville gå med i LUF. Det var en finurlig markering mot moderpartiet, men sedan har det varit tyst. Resultat går före ideologi, tydligen.

Ja, så hade vi Waxholm. Go home! och så vidare. Runt om i landet just nu pågår liknande blockader, jag tror dock inte någon vågar skrika Gåååå håååme längre.

Men nu har det brustit fullständigt på Helgeandsholmen för ett par riksdagsledamöter. Nyamko var först. Ok, när Nyamko uttalade orden "Kontrollera underlivet på alla högstadieflickor" så försvann människans frihet - hela jävla vägen till Iran eller Somalia. Jag tolkade utspelet som ytterligare en testballong från Folkpartiets kansli, går det hem så hakar Leijonungen på. Om inte, så var det ju bara en enskild riksdagsledamots förslag och inte något som partiet stod bakom.

Sedan kom Mauricio, och ja herrejävlar. Jag är ledsen, men det finns inga andra ord för det. Ni får tids nog läsa om min syn på Mauricio i Svensk Linje. Visst har Mauricio rätt på punkten gällande att Nyamkos förslag har en del liberala brister, no shit men han tar ju en u-sväng till Uppsala. Och du, jag talar inte om 2006 - hoppa tillbaka till 1922 när ett visst institut inrättades. Om Mauricio menar allvar med att endast personer från riskgrupperna ska tvingas förnedras vid 13 års ålder så måste nämligen ett register upprättas. Ett register med ursprung, religion och ålder. Annars kan det inte genomföras i praktiken, och självaste Vivianne Franzén är nog stolt över Mauricio.

Ser folk brutaliseringen av det offentliga samtalet? Har politikerna fullständigt glömt bort det tidiga 1990-talet och stämningarna då?

Det ser som sagt mörkt ut. Mycket mörkt. Och nu har jag inte ens gått in på den svenska versionen av Tony Blair, Justitieminister Bodström. Han får jag återkomma till för nu orkar jag inte.

Tillägg: Han hälsar genom sin pressekreterare att det är en debatt mellan två folkpartister. Told you so.

Tillägg 2: Expressen skriver klokt. Hade kunnat vara jag som skrev den, men inte än. Lite jobbigt får jag erkänna då detta var något jag hade tänkt ta upp, men men...

4 Kommentar/-er:

skrev Blogger Saga Rosén:

Frågan är väl om ens Mauricio själv skulle klara ett språktest. Vill du utmana honom?

25 juli, 2006 15:34  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Saga: Mauricio och Leijonungen fick göra något ihopknåpat av Aftonbladet där Mauricio klarade sig bättre än Leijonungen faktiskt. Han är inte dum, den saken är klar. Jag blir bara inte klok på hur han blandar och ger bra intryck och helt åt skogen antiliberala tankegångar. Jag får inte ihop det för när jag pratat med honom så resonerar han klokt som jag ser det, men det solkas ju fullständigt ner av hans debattartiklar som går tvärtemot hans driv för att det ska bli något bättre av den här världen.

Problemet är väldigt mycket det som Expressen trycker på i slutet, att allt gott totalt försvinner bland alla främlingsfientliga testballonger man släpper ifrån sig.

25 juli, 2006 15:49  
skrev Blogger Jonathan Leman:

Håller helt med dig om tesballongerna. intressant är ju att när mauricio släppte folkpartiets sociokulturellt arv-ballong i höstas var det Nyamko, som efter att Mauricio Rojas fick stenhård kritik på alla ledarredaktioner, fick gå ut och neutralisera den misslyckade ballongen.

nu skulle Mauricio Rojas göra samma sak men det gick väl sådär, som Krohnman brukar säga.

Jag vill ha bira i dagarna. och du, säg till mig när du vill introducera mig för det där dom bruklar kalla allsvensk fotboll.

25 juli, 2006 17:20  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jonathan: Ring Krohnmans mobbe eller aaron. Vi ska kolla bajen i dag så ring baby.

25 juli, 2006 17:55  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg