11 april 2007

utmaning från gurra

Gustav skickade en sådan där utmaning och det har varit löjligt glest här med inlägg så nu tar jag mig an det.


Tio första
Första bästa kompis: Robert Hansson, ett hus bort på Södergatan i Värnamo.
Första bil: Röd Audi 100 som då och då tyckte att kabelbrand på motorväg var kul.
Första kärlek: Maria Björkman. Jag och bästa vännen var tillsammans med henne samtidigt.
Första husdjur: En drever som hette Grej. Han var sjuk i huvudet och när han käkat upp tapeterna i ett helt rum fick han dö.
Första semester: Som knappt ett år gammal satt jag på pappas rygg när de besteg Kebenekajse. Det var mer krut i den generationen än i vår förbannade flygstolskultur.
Första jobb: Badvakt. I ärlighetens namn kollade jag mycket lite på de potentiella drunkningsoffren och mer på tjejer i bikini.
Första köpta skiva: Iron Maidens "Somewhere in time". I frikyrkohemmet gömde jag den i en garderob och tog endast fram när jag var hemma själv. Eller så gick jag till Robert och så satt vi på filtmattan och lyssnade helt tysta.
Första riktiga kärlek: Jag hånglade med Anna Bergkvist i sexan ganska mycket. Sedan hade jag nog en liten förälskelse i henne lång tid efter det.
Första piercing: Efter en skivinköpsresa till Göteborg kom jag mycket otippat hem med ring i ögonbrynet, säg 1993 eller något.
Första konsert: Bortser från lokalt blaha i Småland och då blir det Rolling Stones Urban Jungle Tour 1990.

Nio senaste
Senaste alkoholdrycken: Det var match igår, så bärs.
Senaste bilfärd: I dag har jag rekat locations, mer specifikt gångbroar till ett kommande projekt här på jobbet.
Senaste filmen du såg: Insider.
Senaste ringda telefonsamtal: Jocke på Sonet Film.
Senaste bubbelbadet: Stupfull i Saltsjöbaden i somras.
Senaste spelade cd: Karin Ström i bilen.
Senaste kyss: Imorse från min gudomliga flickvän.
Senaste gången du grät: Jag är från en bruksort, ändå vet jag att jag grät för inte så länge sedan men inte minns jag vad det handlade om.
Senaste måltiden: Alltid övernyttiga McDonalds. Två McFeast och två cheese. Svull.

Åtta har du nånsin
Dejtat en av dina bästa kompisar: Check.
Blivit raggad på av bra kompis flickvän/pojkvän: Check, fast jag förstod det inte.
Blivit kär vid första ögonkastet: Oh yeah.
Fastnat med blicken i någons urringning: Jag gör det typ ofta. Jag tycker alla ska se det som en komplimang.
Fått ditt hjärta krossat: Normalt jag som krossar, har det sagts till mig. Men andra hållet också.
Sagt att du älskar någon utan att mena det: Ja, fast då trodde jag nog att jag älskade henne.
Haft ett one night stand: Jorå.
Busringt till någon: Framför allt full.

Sju saker du har på dig just nu
1. Lacoste sneakers.
2. Levis jeans.
3. Tiger boxers.
4. Impala Malmoe T-shirt.
5. Svarta knästrumpor.
6. Duffer of St. George jacka, när jag går utanför dörren.
7. Hey, det är fan vår. Hur mycket ska man bära då?

Sex saker du gjort idag
1. Snoozat en timme.
2. Blivit förbannad för att Tvärbanegubben nödvändigtvis måste krocka och stoppa hela jävla morgontrafiken.
3. Druckit mina sedvanliga femton koppar kaffe med mjölk.
4. Fixat något som producenten trodde skulle vara mycket svårt genom ett telefonsamtal. Micket nöjd.
5. Castat locations inför den skarpa inspelningen som startar om tre veckor.
6. Insett att mitt hår är helt oregerligt och att trimmern snart åker fram, kanske. Flickvän är duktig på övertalning och hon gillar lockarna.

Fem favoritsaker utan rangordning
1. Hammarby - klubben.
2. Direktsändning.
3. Bilkörning.
4. Att ta sig vatten över huvudet och lösa situationen.
5. Gustav skrev alkohol, jag säger fest. Det låter bättre och jag gillar självbedrägeri också.

Fyra personer du kan berätta allt för:
1. Jenny
2. Magnus
3. Gustav
4. Mamma, om allt gått åt helvete.

Tre val
Blått eller rött? Blått.
Sommar eller vinter? Sommar.
Choklad eller chips? Choklad.

Två saker att göra innan du dör
1. Få jobb som researcher på NY Times grävavdelning.
2. Get some kids.

En sak du ångrar
Ångra? Bah. Har man som Napoleons ledord som sina egna så ångras inget.
"Omöjligt är ett ord som bara återfinns i dårarnas lexikon."

Pass it on:
Fredrik, Sakine och Isobel.

5 Kommentar/-er:

skrev Blogger Lar-san:

Bäste Redaktör Slätt. Såg av en händelse Josefsson vs. Adaktusson på morgontv imorse. Du som är kunnig på området, vad är din analys? Finns det en hackordning inom journalistiken? Ses Josefsson ner på i nyhetsvärlden?

12 april, 2007 10:06  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Det finns nog alla former av läger gällande detta, men jag tror att det är en diskussion som är mest levande inom svt/tidigare svt:are. Adaktusson är smart, han vet att han måste gå till angrepp av denna sort för att höras och synas nu när han sitter på TV8.

Det verkar inte som att Janne tagit särskilt mycket stryk av förra historien där han undanhöll mängder med fakta i ett sådant här fall, där visade det sig att omhändertagandet av ett barn av socialtjänsten var fullständigt korrekt då föräldrarna var psyksjuka och inte kunde ta hand om barnet. Det undanhöll han och fick socialtjänsten att framstå som det jävligaste på denna jord. Tror dock inte han gått på samma mina igen.

Uppdrag granskning för mig och Janne Josefsson har för mig under många år varit synonymt med Hannes Råstam, hans tidigare researcher. Det är han som dragit fram allt och nu får han vara egen reporter och efter det gick Josefssons scoop ner i kvalitet en hel del.

Jag håller inte Janne som den bästa på Uppdrag Granskning utan vill ha både Hannes och grabbarna från Kalla Fakta som avslöjade Egyptien/CIA-avvisningen som nu finns på UD som bättre och kunnigare journalister. Som jag ser det givetvis. Däremot finns det ingen som bygger program som Janne, där är han fullständigt omöjlig att knäcka som jag ser det när jag sitter och kollar på programmen.

Däremot ser jag ner på Adaktusson ibland, han om någon sätter sig över folk. I dagens sändning satte han på sig finjournalistikhatten medan Janne hade stora skitiga gummistövlar. Den senare gillar jag bättre, skiten alltså.

12 april, 2007 10:16  
skrev Blogger Lar-san:

Tack! Och jag håller med, snobbism är alltid lite uttröttande. Dock håller jag med A om att hänga ut socialsekreterare, hobbypolitiker genom skjutjärnsfrågor och dolda kameror kanske inte ger såpass bra information att det faktiskt är värt offret. Men det blir ju bra tv förstås :)

12 april, 2007 11:08  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Det finns en hel del problem givetvis i att ge sig på småstadspolitiker och annat anhang i det spektrat. MEN. De har mer makt än vad man kan tro på lokalt plan och de är verkligen inte vana vid att bli granskade, det har jag märkt många gånger när jag jobbade på Sveriges Radio. Dessutom har de ett sätt som kan påminna om en form av borgmästare som har en föreställning om oinskränkt makt som är mycket obehaglig.

Detta tror jag har minskat i och för sig, mest på grund av Britt-Marie Citrons skrivande om den gamla Motalaskandalen. Den gjorde mycket för övriga kommunpolitiker runt om i vårt land tror jag.

Däremot tycker jag alltid att man ska sträva efter att gå på den med mest makt, den som har möjlighet att förändra saker. De personerna tycker jag aldrig synd om när de jagas av kameror, pennor eller mikrofoner. Där har jag ett väldigt cyniskt synsätt där jag mer anammar en hållning som säger "Rätt åt den jäveln". Jag är lite rädd för att den känslan blir värre för varje år i det här yrket.

12 april, 2007 11:16  
skrev Anonymous Anonym:

Fan vad den här utmaningen plågar mig. Tack för det dåliga samvetet. As! ;-)

18 april, 2007 11:51  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg