05 oktober 2007

Eric Rosén är fin - inte jag

Jaha. De hungerstrejkar. Det är Tony Olsson och det är han Fucked For Life-Daniel. Någon till med säkerhet.

Jaha. De får inte krama sina släktingar.

Vanvettigt, förstås.

Nej, det handlar om en liten bunt kriminella jävla dårar som inte vill annat än sticka från den där betongbunkern. De har med sitt beteende visat att de inte är intresserade av att sköta sig.

I debatten som gått de senaste dagarna så verkar många fått för sig att detta är regler som gäller för alla intagna på svenska fängelser. Så är det ju inte inte naturligtvis. 4500 personer sitter bakom någon form av lås och bom i detta land och inte ens tio av dem berörs av restriktioner som utesluter kroppskontakt med släkt och vänner.

Det är inte heller någon omöjlighet för de intagna att slippa dessa restriktioner. De har belagts med dem av en anledning. Det kan vara benägenhet att rymma, smuggla in mobiltelefoner eller knark eller vad det nu är. Skit samma. De där sakerna kan de få smuggla in igen om ett litet tag, om de bara sköter sig.

Det är lätt att säga att svenska kriminalvården är för jävlig som inte tillåter kramar och som straffar oskyldiga anhöriga. Själv anser jag att det är de intagna som straffat sina anhöriga från kroppskontakt.

Tony Olsson kan de här reglerna innan och utan. Ändå rymde han. Han visste att om han blir fångad så kommer reglerna kring hans liv innanför murarna att bli hårdare. Ändå rymde han. Han visste att hans släkt och vänner skulle straffas för att han inte kunde sköta sig. Ändå rymde han.

Det finns ett tycka synd om perspektiv i den här debatten som jag inte gillar särskilt mycket. Den som sitter inne verkar inte ha någon som helst ansvar för någonting.

Ändå är jag kluven, precis som flickvännen när debatten gick igår. Jag vill givetvis inte beröva barn en så bra kontakt med sin far som möjligt. Frågan är vad det är för far som ser till att hans barn inte får krama honom.

Se. Eric är fin. Jag är ett monster som aldrig ska ges rätt att bestämma om kriminalvården. Men individperspektivet och ansvaret måste gälla även de som satt sig över andras frihet och straffats för det.

En sak till i Argument:
Frida Metso, ordförande LUF, tycker att man ska bojkotta OS i Kina. Vill du ha en bojkott som svider så stoppa all handel med Kina. Det hade fuckat upp en hel global ekonomi. Det hade varit liberalt av dig. Verkligen. Nej, inga jävla specialregler för diktaturer. Diktaturer handlar vi bort genom att göra världen exakt så globaliserad som vi bara kan. I slutändan vinner demokratin. Att hålla på med bojkotter av det slaget är bara slag i luften av löjlig populism.

Men så var det ju Folkpartiet, om än ungdomsfalangen.

4 Kommentar/-er:

skrev Blogger Anhörig:

De sitter ju där på obestämd tid, är ständigt övervakade och har ingen rätt till några friheter. Naturligtvis ska deras straff kännas men frågan är hur stor den där risken är som du talar om. Och har vi verkligen råd att chansa med "skurkens" rätt att fungera efter att han/hon avtjänat sitt straff? Jag tror att chansen är näst intill minimal att rehablitera en människa som inte får krama om sina anhöriga. För det får vi inte glömma bort, kriminalvården ska rehablitera fångarna och förbereda dem inför tiden i det verkliga livet inte bara straffa.

Och dessutom ser jag ett mönster i den här diskussionen och det är hur jävligt det är att vara anhörig. Men det är sant, det är så jävla rätt att vara politisk korrekt när man själv inte är drabbad!

05 oktober, 2007 12:09  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Anhörig:
I beg to fucking differ. Vi pratar om en extrem liten del av det totala antalet intagna som lever med de här restriktionerna. Det görs tydligen uppdatering på om de sköter sig och gör de så under en tid så får de tillbaka de rättigheterna som alla andra intagna har rätt till - där kroppskontakt ingår.

Jag förstår argumentet om att de ska återanpassas till samhället, men det är ju inte det det handlar om i detta fallet. Det handlar om en grupp som inte vill sköta sig och om de ändrar på sig så återfår de rättigheterna. VILL de så KAN de påverka sin egen situation.

Sedan vill jag nog säga att det politiskt korrekta i den här diskussionen är att säga att klart att de ska få kramas - det är reflexmässigt den politiskt korrekta åsikten i detta sammanhanget.

Jag vill inte att vi ska spärra in folk i 20 år under de här restriktionerna, men det är ju inte heller det som är fallet här heller.

Jag förstår dock att man upplever det annorlunda som anhörig. Som journalist är jag mer förvånad vilken löjlig bevakning det är på de allra flesta anstalter jag besökt genom åren. Kumla och Hall är väl de enda jag varit på där man som journalist blir genomsökt. Jo Tida också.

05 oktober, 2007 12:17  
skrev Anonymous Anonym:

Bra skrivet!

06 oktober, 2007 13:50  
skrev Blogger Marcus:

Angående Tonys kramar har jag ingen speciell åsikt, men jag håller helt med om Metso. Hon har ju inte direkt tagit LUF i liberal riktning sen hon tog över.

09 oktober, 2007 00:34  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg