31 augusti 2006

Upp till kamp mot svff


Detta är ett brandtal, för signalerna är redan tillräckligt tydliga. I skuggorna använder man sig av incidenten på Söderstadion i måndags för att starta förändringen av en hel läktarkultur - det är redan dags att spotta i nävarna och ta upp kampen mot Svenska fotbollförbundet.

- I England är alla filmade och skulle något hända kan man identifera dem efter matchen. Jag vet inte någon som har klagat för det, säger Fredrik Ljungberg till Svenska Dagbladet onsdagen 30/8 2006.

Sverige har redan två personer som ivrigt vill fortsätta att leka övervakningsminister i detta land, Johan Pehrson (fp) och nuvarande justitieminister Tomas Bodström. Det gör alltså inte någon skillnad på om alliansen vinner eller om det blir fyra år till med socialdemokraterna. Båda har gång på gång visat sig ivriga på att driva övervakningssamhället ytterligare ett steg mot perfektionen.

De flesta krönikörer på våra tidningar skriker sedan i måndags sig fullständigt hesa efter hårdare tag, mer övervakning och livstids avstängningar. Sanningen är säkerligen att vi skulle förflytta huliganismen bort från arenorna, men med dem så åker både barn och badvatten med - julgranar kommer drabbas stenhårt av detta, också.

Det som hänt i England är en rad åtgärder efter tragedierna på Heyselstadion 1985 i Bryssel då 39 personer dog. Men mest skruvades reglerna åt efter galenskapen på Hillsborough 1989 då Liverpool mötte Nottingham och 96 person avled till följd av kravallerna.

Margaret Thatcher, dåvarande premiärminister, blev symbolen mot det fotbollsrelaterade våldet. Tuffare tag, sa järnladyn. Och hårdare tag blev det. Sekretesslagstiftningen som ska skydda individen försvann. Personer som begick brott i samband med fotboll kunde stängas av från tre till tio år. Visst, fine säger många då för om man begår ett brott så är man ju ändå medveten om konsekvenserna. Absolut, så länge det är verkliga brott men sedan dess räcker det med misstänksamhet från polisen eller att du uppfattas som en stökig supporter för att bli portad från arenan. Personer som varit "för fulla" har portats på allt mellan 3-10 år.

Det som hände var att man via lagen styrde om supporterkulturen. Det var inte längre fansen som fick skapa den kärlek som vi alla upplever på läktarna i ur, skur, solsken och snö som faller i horisontellt läge. Det blev enbart sittplatser, ståplats var enligt britterna orsaken till katastroferna. Därmed gick priserna för biljetterna raka vägen upp i himlen och arbetarklassen som tidigare varit dominerande på arenorna sitter i dag utanför arenan, på en pub eftersom de inte har råd med inträde till sina favoritlag.

I vissa fall har jag träffat personer som gett upp sina lag i högsta divisionen och tagit sig an ett annat lokalt lag längre ner i seriesystemet för att få se dem på plats.

Nu skriker Sune Hellströmer, generalsekreterare för Svenska fotbollförbundet, efter samma saker som man skrek efter i England. Bort med ståplats, in med övervakningskameror i mängder, lämna över alla polisanmälningar till klubbarna och så vidare.

Hellströmer menar nämligen att eftersom det mesta av "slagsmålen och fylleriet sker utanför arenorna" så räcker det inte med vad som händer inne på arenorna. Hellströmer behöver läsa sin lagbok både en och hundra gånger till. Dels hade detta varit ett brott mot sekretesslagen men för att klubbarna ska ha någon nytta av detta måste de troligtvis bryta mot personuppgiftslagen också. Det är ett skrämmande scenario Hellströmer målar upp, tydligen fullt medveten om det. Är han inte medveten om det så borde någon hänga upp en banderoll pronto "Avgå!".

SvFF vill ha interimdomstolar också, de vanliga är tydligen inte duktiga nog på att stänga av folk från arenorna. Här ligger också något väldigt obehagligt i bakgrunden och lurar. Det finns redan i dag personer som är avstängda från Söderstadion på grund av att de är aktuella i en förundersökning där misstanke om brott föreligger. Redan i dag har Hammarby Säkerhet satt rättsäkerheten ur spel, ty den som inte är dömd är ännu inte heller skyldig. Detta vill SvFF låta eskalera genom att använda sig av interimdomstolar.

Lagen om samförstånd vill SvFF ändra så att polisen kan sätta åt huliganerna hårdare, ja det får ni väl tycka men än så länge är det Riksdagen som är lagstiftare i det här landet.

Till sist, klassikern och den stora lögnen. Ta bort ståplats så minskar våldet, säger SvFF. Jag uppmanar alla aktiva supportrar till att ta upp kampen mot SvFF. Gör det i god demokratisk anda, det funkade så väl i Tyskland - allt handlar om organisation och klara mål.

Offsides lysande reportage, signerat Mattias Göransson, för något år sedan om den tyska supporterkulturen och kampen för att låta supportrar sätta agendan för dess spelregler i samförstånd med fotbollförbundet borde vara riktlinjen i den kampen.

Den sista striden, del 1
Den sista striden, del 2

Tillägg, lite senare:
I dag skriver mitt ex om sin syn på oss supportrar i Metro. Jag har svårt att hålla tand för tunga. Jag kokar, men bara lite. Jag har erbjudit henne att följa med så får hon se alla papps med kids, mamms med kids, döttrar och söner årgång yngre som står mitt i klacken med oss. Vi är inte en homogen grupp, det trodde jag var en självklarhet.

Frågan som hör till formuläret: "Håller du med?"
Aktuell ställning klockan 12.15:
Ja, fotboll är verkligen osexigt. 9 %
Delvis. Många har ett osunt engagemang för sitt lag. 5 %
Nej. Fotbollen är mitt liv. 86 %

I övrigt vill jag säga tack till alla er aktiva supportrar som skrivit till mig i går och i dag. Det värmer.

15 Kommentar/-er:

skrev Blogger gudmundson:

Din text i Expressen, som du länkar till nedan i inlägget "Min syn på saken", förvirrar mig. Jag undrar hur du egentligen ser på huliganismen.

Du skriver: "frustrationen över det urusla spelet som jag antar var utlösande för upploppet känner nog alla som älskar Hammarby".

Jag undrar om du verkligen tror att våldet är en följd av frustration, eller om det inte snarare kan vara så som Expressenkollegan Anders Sandqvist skrev samma dag i samma tidning, att våldet var övervägt och planerat, i syfte att utöva påtryckning på laget och serien: "Mannen berättar för SPORT-Expressen:
- Det togs ett beslut när den inre kretsen av KGB träffades under läktaren i halvtid. Sedan spred det sig över läktaren och så blev det som det blev.
- Det här var enbart för att störa, avbryta och visa sitt missnöje".

Jag är böjd att tro på den senare förklaringen, vilket också ger mig fast grund, tycker jag, att stå på när jag fördömer allvarligare brott här i världen. Inte minst i fråga om terrorism används ju "frustration" som förklaringsmodell, vilket i mina öron ekar tomt, då förövarna ofta anger samma beslutsgrunder och -gångar som huliganen i Sandqvists text.

31 augusti, 2006 13:16  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Gudmundson:

Jag står i klacken, varje match. Jag sitter på samma hak som de här grabbarna före och efter match. Jag stod och pratade med en hög av dem i halvtid, några överläggningar gjordes då inte där jag befann mig.

Att det stöddes är väl inget snack om saken, men det började inte med att folk hoppade över reklamskyltarna - det började med kids som sköt raketer och sedan kom grabbarna. Det var alltså inte huliganer som startade det, såvida inte begreppet huliganer fullständigt ska skrivas om, utan yngre grabbar.

Eftersom huliganen som är med i Expressen inte tar upp något av det som varit det största snacket inom supporterled det senaste året så vet jag inte hur han tänker eller vem det kan tänkas vara. Efteråt var argumentationen, ja vi slapp i alla fall förlora med 6-0... ungefär så pratades det efteråt.

Jag står fast vid att huliganerna älskar Hammarby mer än folk i allmänhet kan förstå. Jag tycker dock att fotbollsmatcher ska avgöras på plan och inte av publik. Ganska självklart.

31 augusti, 2006 13:36  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tillägg också Gudmundsson:
Det var av den här anledningen som jag tackade nej till medverkan i SVT i tisdags, folk tolkar det som ett försvarstal för huliganism i största allmänhet. Jag är bajare, de är bajare. Svårt att förstå, det måste upplevas och det kunde jag inte förmedla i ord. Därför jag också skrev inledningsvis att jag kanske egentligen inte borde skriva alls om det, men den moralpaniken som löper nu i pressen ville jag ge en motbild.

31 augusti, 2006 13:43  
skrev Anonymous Anonym:

Exet svarar:

Jag är fullkomligt övertygad om att den största delen fotbollsintresserade är skötsamma vanliga män. Min poäng med kolumnen var att det är oattraktivt med män som brölar i kör, vilket oftast sker i fotbollsammanhang.

Angående alla döttrar och söner, kids och brudar: Jag pratar bara om det jag ser på allmän plats- i tunnelbanan och på Götgatan. Jag ser sällan några barn och brudar som skrålar organiserat, gör du?

De där siffrorna säger inget om hur verkligheten ser ut. Majoriteten av de som bemödat sig att surfa in på metrosajten efter att ha kokat sönder på tunnelbanesätet i morse, är såna som känner sig träffade. D v s de genuint fotbollsinteresserade som tycker att fotbollen är deras liv.

Tack för inbjudan till en match, men jag måste dessvärre avböja å det ödmjukaste. :) Ryggdunk, bajenramsor och kom-igen-gubbar får stryka på foten till förmån för samvaro på annat sätt.

31 augusti, 2006 14:24  
skrev Anonymous Anonym:

Exet hade inte tänkt att vara anonym.

31 augusti, 2006 14:24  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Nej, klart jag fattar det. Du lyckades ju med krönikemått även hetta upp ditt ex och mina vänner har gått i taket helt wacko... typ.

Du är trångsynt Marla ;) Du vet att jag bara jävlas med dig, åtminstone lite.

Du är fin och vi ses ikväll, på ett ställe där jag har svårt att få utlopp för mitt brölande om jag vill stanna mer än ett halvt glas champagne.

31 augusti, 2006 14:38  
skrev Anonymous Anonym:

Vet att jag provocerar genom att överdriva, kan inte rå för att jag tycker att det är lite kul. Förlååååååt! :D

Ses då! Kram

31 augusti, 2006 15:27  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Precis! hehehehe, för min del är det hur lugnt som helst. Den fullkomliga orkanen som varit i min inbox i dag säger allt. Jag klarar mycket och för en timme sedan satt jag med tårar i ögonen när det var så mycket tack...

snart så, champagne till pöbeln, nej jag menar det vackra folket - var tvungen ;)

31 augusti, 2006 15:36  
skrev Anonymous Anonym:

De älskar Hammarby. På samma sätt som Joseph Elanga älskar sin fru.

31 augusti, 2006 20:22  
skrev Anonymous Anonym:

Väl talat, unge man.

31 augusti, 2006 22:55  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Man tackar lillebror.

anonym: man förstår varför du skriver anonymt.
Det du skriver är lika nyanserat som en hög med sportkrönikörer. Ingen distans, ingen kunskap, ja kort och gott ingenting.

01 september, 2006 09:45  
skrev Anonymous Anonym:

Ja, det är jättelätt att hänga upp sig på anonymiteten, eller hur? Men ämnet inbjuder till det. Oavsett hur mycket man står för sina åsikter är pennan inte mäktigare än knogjärnet. Förklara varför det inte stämmer, i stället.

Din egen distans är beundransvärd.

01 september, 2006 13:37  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jag anser att man ska stå för sina åsikter, oavsett om det inbjuder till debatt eller elakheter. Vågar man inte stå för sina saker så ska man hålla dem för sig själv.

Du tror väl knappast att min ledare har varit älskad av alla inom journalistkåren? Men jag står för det, det enda man kan göra som enskild individ.

01 september, 2006 13:53  
skrev Anonymous Anonym:

Då har du en betydligt mer avslappnad syn på hot och våld mot din egen person än jag har. Men om du inte vill bemöta innehållet utan bara avsändaren så slipp då.

Och vem fan bryr sig om vad journalistkåren tycker, förresten? Skickar Anrell och Majlard grishuvuden? Vet de var du bor? Du kan nog ta dem.

01 september, 2006 15:07  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jag sticker ut hakan i betydligt "farligare" fall än det här i granskningen av den "nationella rörelsen" så jag har min dos av hot jag också. Men sådan är demokratin och den går som jag ser det inte försvara utan namn och ansikte.

Klart att "huliganer" kan vara farliga, det är väl inget snack om saken men jag tror de har hyfsat ärliga motiv när de säger att de så långt det är möjligt vill hålla tredje person utanför.

Hot är aldrig ok i min värld. Om det inte hade framgått tydligt så ber jag om ursäkt. Det förutsatte jag var självklart.

Har jag missat något nu?

01 september, 2006 15:20  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg