27 februari 2007

Rislund skriver artikel - om sig själv

(Den normalbegåvade kommunikatören stänger ögonen) "Det kan inte vara sant. Det kan inte vara sant." (Han öppnar ögonen) "Jo fan, det är det."

Hi hi hi. Niclas Rislund skriver en artikel om sig själv. Han får inte resningstillstånd i Högsta Domstolen och har noll självdistans och benämner sig själv som stjärnreporter. Jag gråter av skratt.

Inlägget kan också kategoriseras som "Avd. Hur fan tänkte du?" eller "Avd. Ansvarig utgivare sover på jobbet".

Uppdatering: Rolf van den Brink, chefredaktör för Dagens Media, säger nu i en intervju (med en reporter som tycker att det är humor och inte så allvarligt att en reporter skriver en nyhet om sig själv) att det fanns en publicistisk tanke bakom detta experiment.

- Vi vill naturligtvis prova om man kan göra något sådant här och se vad det väcker för reaktioner. Den biten fanns förstås också med.

RvdB tycker inte journalistisk objektivitet är så förbannat viktig, skulle man kunna utläsa det som. Nu läser jag det på ett nytt sätt och kan se DM:s redaktion diskutera detta på ett redaktionsmöte. Jag tror diskussionen gick ungefär så här:

RvdB:
Asså, hur fan ska vi locka fler läsare till hemsidan? Alla förslag är välkomna, inga förslag är för dumma för att tas upp här för nu vill jag gå om Bonniers Resumé.

Redaktionen:
Skruvar på sig, tittar i taket. Någon kontrollerar att navelluddet även i dag är blått. Fredrik jagar efter luft, men STJÄRNREPORTERN hinner före.

Stjärnreportern:
Ja, alltså jag har ju vana av att skriva journalistiska alster om mitt eget liv. Jag har gjort det tidigare i en artikel. Det som publicerats en dag gäller inte nästa dag.

Redaktionen:
Alla vänder sina huvuden mot Stjärnreportern. Med munnar uppspärrade i stil med att fiskgjusar kan bygga bo i de holkarna. Ögonen är uppspärrade som tefat, i storlek med det där monstret de drog upp ur havet förra veckan. Ingen säger något, det är knäpptyst.

RvdB:
GENIALT! Du är vår stjärnreporter, vår självutnämnda stjärnreporter. Jag älskar dig STJÄRNREPORTERN! Du ska få skriva vad du vill från och med nu. Hade inte du något som jag var tveksam till?

Stjärnreportern:
Jag vet, jag vet hur jävla bäst jag är. Jag är grandios, så även min självbild. Jag vet att ni älskar mig. Förresten så var det den där artikeln med Schibstedts koncernchef, Kjell Aamot. Kan vi inte köra den i pappersupplagan imorgon?

RvdB:
Just det, artikeln som vi inte vet om du har täckning för. Jag gör vad som helst för dig nu, du får skriva vad du vill. Du behöver inte ens bevisa att du har något på fötterna. Det blir perfekt, då får vi alla intervjuer vi drömmer om och som ingen annan kan få. Hittepå, det är den nya journalistiken det!

Kontenta: Jag borde satt en annan rubrik, Avd. Hur fan tänkte du/ni?
Alternativet är inte så värst smickrande: Avd. Alla här är dumma i huvudet, så va fan väntade ni er?

7 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Nä men fy fasen vad sorgligt.

27 februari, 2007 14:40  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Alltså, det är ännu mer sorgligt att se Fredrik Svedjetun och Rolf van den brink sitta och försvara publiceringen. FS är ändå på en bra mycket högre nivå, enligt min mening men de tycker bara att det är humor. Objektivitet och sådan shit, näääää sådant är väl inte viktigt numera. Partsinlaga som nyhetsartikel är i DM:s värld heeeeeeelt ok. Att sedan sitta och skylla på att man sitter i pressläggning och är stressade gör ju inte saken bättre. Om det är så, så skit i artikeln då. Miffon.

27 februari, 2007 14:43  
skrev Blogger Unknown:

Detta är tankeväckande, Rvdb säger:

- Vi hade en pressläggning och ont om folk och vi ville snabbt få ut den här nyheten. Niclas var tillgänglig, han kunde snabbt göra jobbet för han kunde frågan.

Varför inte låta någon annan signa artikeln, typ Rvdb själv? Det är knappast hederligare ur ett journalistisk perspektiv, däremot cirka en tiondel så idiotiskt...

28 februari, 2007 10:54  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tänkte också på det, även om det som sagt inte hade varit bättre rent journalistiskt. Ska man skriva om en medarbetare som är dömd så ska den texten vara så knastertorr att det bara dödar allting.

Mitt förslag hade varit något i stil med:

Niclas Rislund, tidigare reporter på Expressen, får inte resningsansökan till Högsta Domstolen. Därmed kvarstår hovrättens dom.

That´s it. Allt annat blir kladdigt och låter som ett försvarstal från chefen om varför man anställt människan.

28 februari, 2007 10:58  
skrev Blogger Per Westberg:

Det handlar väl om prövningstillstånd i HD? Inte resning.

Men ögonbrynen drabbas hur som haver av resning när man läser om Rislund.

10 mars, 2007 23:55  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Naturligtvis prövningstillstånd och inte resning som jag skrev, då måste han anföra mer än han gjort. Blev lite fort där liksom.

11 mars, 2007 16:34  
skrev Anonymous Anonym:

Läs mer om Rislund här: www.granskning.net.

11 oktober, 2007 11:37  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg