05 juli 2007

Heif - Hif 4-2 och statsministerintervju

Fyra skott på mål, fyra insläppta. Är det vad som kallas en mardrömsdebut för en målvakt? Tack DN förresten, att ni påminde mig att vi inte vunnit en allsvensk match med Erland i målet. Jag hade för mig att det var en vinst dock. Som att det skulle göra mig glad en sådan här dag.

Just det. Om man vill bli riktigt deprimerad den här torsdagen så kan man titta på statistik som handlar om före och efter Kingson lämnade målvaktsburen i Hammarby för att gå till PL-laget Birmingham. Innan Erland tog över hade Hammarby släppt in minst antal mål i hela allsvenskan, åtta bollar närmare bestämt på elva matcher. Efter den tolfte omgången har Hammarby släppt in tolv mål. Hammarby har släppt in en tredjedel av alla mål i den tolfte omgången. Märk väl att jag säger Hammarby för jag anser nog att Erland endast ska lastas för ett av målen, resten handlar om att Bajen inte vågade stå upp mot Helsingborgs aggressiva spel.

Men, Erland. Du måste våga plocka bollar i högre utsträckning än igår. Boxa är undantag, inte norm.

Så här kan man läsa statistik om man vill må riktigt dåligt. Gör inte det. Själv ska jag gå till toaletten och karva lite i handlederna, småflickor säger att ångesten försvinner då. Allt är värt att testa minst en gång.

Grönvita sidan upp... har givetvis rätt i att det är i sådana här lägen som supportrar står enade och backar upp laget.

Annars kan jag säga att Mikael Odenberg är en mycket trevlig statsminister, förstås. Ingen tror väl att ett statsråd dyker upp och är en tok. När jag och fotografen kom till Junibacken på Djurgården funderade jag på om man kunde få veckans statsminister att gå bland gässen. Tog inte upp den bildidén, men jag var nära att få honom upp på en hästrygg för lite sköna Karl XII-bilder. Vi kom överens om att det var ett helt annat program som de bilderna skulle passa in i. Men tänk att få dela med sig av en vikarierande statsminister på en ponny, det hade kunnat bli bra. Efter intervjun som jag hade fått 30 minuter avsatt för (men som jag rutinerat körde på i 45 minuter innan pressisen blev lite orolig över tidsschemat) får jag nog säga att han var rätt lättintervjuad. Inte fullt så medietränad beyond recognition som en del andra statsråd man intervjuat genom åren.

Resultatet får ni vänta på, Insider i höst. Innan dess får jag göra mina underbara tvära hopp till Top Model som inslagsproducent. Man kan säga att man får lite mixade budskap om inspelningsintensiteten, beroende på vem man pratar med.

Johan: Hur lugnt som helst. Nästan semester.
Av någon anledning tror jag inte på honom.

Kalle: Ah, du har fått den jobbigaste delen att bildsätta i hela programmet.

Rätt & Slätt: Ångest.

6 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Passa Hellström!

Äh, egentligen lider jag med dig. Förlusten av Kingston är ju hårdnackad, då han klart varit en av seriens absolut bästa keepers. Det är lite trist att gång på gång se att allsvenskan inte har resurser nog att hålla kvar de livsviktiga hörnstenarna i lagbyggena.

Jag såg inte matchen utan får lita på ditt omdöme, men på tevebilderna på morgonsporten är det möjligtvis lite hårt att kalla insatsen för "tavlor" men nog stod han väl ändå hyfsat felplacerad på bägge långskotten - för att inte tala om Henkes (den fjanten) frispark?

Nåväl, i all dagen efter ångest passar jag på att önska lycka till mot korken medan jag påbörjar min mentala uppladdning mot IFF-IFF.

Avslutningsvis, & för sakens skull, PASSA HELLSTRÖM!

05 juli, 2007 10:54  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Att kalla det för tavlor är enbart kvällstidningsspråk och har givetvis inget med verkligheten att göra. Henkes mål är Erlands, han har ställt sig och tagit ansvar för det hörnet men icke gick det. Resten är inte mycket att orda om, inga tavlor men inga heroiska räddningar heller för den delen.

Nu är det dubbelmöte med fucking Kalmar. Nu kommer raset.

05 juli, 2007 10:57  
skrev Anonymous Anonym:

Slätt,

misströsta ej.

I samma kategori som Kingston har ju Kalmars Ari tagit & packat resväskan för att aldrig sätta sin fot på svensk mark igen (åja, å andra sidan är ju Ibrahim Ba på väg till Milan efter att inte kunnat ta plats i Djurgår'ns startevla så konstigare saker har väl hänt). Jag gissar att det avbräcket är betydligt tyngre för Kalmar - nu kan Hellström stå felplacerad hur mycket som helst, Kalmar har ändå ingen som kan skotta. Ni tar 3-4 pinnar i dubbelmötet.

Själv får jag oroas & svettas över att vi fortfarande har halva ordinarie manskap på skadelistan. Det kan bli tufft mot IFF-IFF (dubbelmöte där med).

05 juli, 2007 11:02  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Men Kalmar kan ju sätta in ett brögäng från brohult och gnälla sönder en match och göra ett mål och så var det med det. Visst jobbigt med Ari och nu har tydligen Fabio stuckit på solsemester också, men ändå. Hatar mötena med Kalmar, de gör oss så äckligt dåliga att det finns inte. De är bra på att göra andra dåliga, jag hatar sådana lag.

Er skadelista börjar se ut som om ni är med i en inspelning av MASH eller något. Helt bizarrt.

05 juli, 2007 11:05  
skrev Blogger Unknown:

Jag är rädd för er, specielt som att allsvenskans överlägset vassaste mittfält (hård kamp mot Ellos men undrar om inte Petter & Co har högre lägstanivå?) kommer revanchsuget till Fredrikskans. Erland hade gott kunnat vänta tills 11:e juli med att påminna oss om sina målvaktskunkspar, eller snarare bristen på dem.

Skit...nu kan vi åka på förlust hemma och då förlorar vi borta med. :(

06 juli, 2007 09:18  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jo, OM Petter är med så vill jag säga att vi är skarpare än vad Ellos är. OM Petter får spela släpande forward och Lolo och Eguren kör mittfältet. Då är vi bäst i allsvenskan. Nu är det dock osäkert om Petter kan spela mot Kalmar på grund av skada, besked på måndag tydligen.

Vi får se som sagt. Jag åker inte till Kalmar i år i alla fall.

06 juli, 2007 10:22  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg