24 augusti 2007

Värnamo Nyheter

Ska man bli stor i Värnamo, då ska man citeras eller lyftas upp av lokaltidningen som väder och vind inte rår på - Värnamo Nyheter.

Som journaliststudent så var Värnamo Nyheter skräckexemplet från lärarnas sida, alla journaliststudenter på 1990-talet måste ha fått Broadsheet-tidningen upptryckt i ansiktet och samtidigt höra en indignerad stämma om att "så här får inte en tidning se ut!".

Anledningen till att höga tomtar inom journalistiken bespottar lokalblaskan är att första sidan består enbart av reklam. Inga rubriker. Inga nyheter. Bara reklam. Det går förträffligt för lokaltidningen vad jag förstått och ska man ses som någon i hemstaden, då ska man vara omskriven i tidningen.

Jag både älskar och hatar Värnamo, ofta är det den andra sidan som kommer fram här men jag älskar min hemstad. Typ.

Härom veckan lyftes jag upp som en av de borgerliga ledarskribenter Värnamo fostrat. Att nämnas i samma spalt som PJ Anders Linder och Peter J Olsson. Lars Alkner som skrivit den så kallade skvallerspalten avslutar med att jag dock knappast kommer bli Värnamoambassadör efter att ha kapat benen av utelivet i staden.

Fullt förståeligt.

Vill bara säga att jag älskar Värnamo. Och hatar den staden något oerhört.

4 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Jag brukade alltid bläddra igenom Värnamo-Nyheter när vi besökte farfar. Jag minns inte om det var något annat än svart/vitt men den framstod alltid som ganska trist just för att det bara var reklam på förstasidan.

24 augusti, 2007 13:31  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Du har givetvis rätt Dennis, men Värnamo Nyheter är smarta på den här punkten att de skiter i vad som är rätt och inte - de är nära sina läsare och det funkar. Vet inte många lokalblaskor som har 30 000 prenumeranter i en så liten region. De har säkert fler än så, till och med. Ändå skriver de inte om nyheter i särskilt stor utsträckning, de är där folk är och det säljer förbannat bra. Tänk P4 för tjugo år sedan eller så.

27 augusti, 2007 08:21  
skrev Anonymous Anonym:

Kul att du skriver om Värnamo Nyheter. Men angående att vi inte skulle ha nyheter i särskilt stor omfattning så är nog läget detsamma som för P4: det gällde för 20 år sedan. Jämför gärna med andra lokaltidningar. Men visst, vi är en lokaltidning och ska vara nära våra läsare. Upplagan är dessvärre bara 22 000, men det är även det mycket i en så begränsad region. Till sist så håller jag och alla andra på redaktionen med dig om förstasidan, men på den punkten är det dessvärre inte vi som bestämmer.

04 september, 2007 10:49  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Så är det givetvis Lars. Nyheterna är för en utböling som man numera får kalla sig själv svåra att hänga med i när man är hemma några få gånger per år och man kommer in mitt i ett skede av en nyhetsutveckling om Västbo eller vad det kan vara och förstår inte sammanhangen särskilt väl. Som gammal p4-pojk så vet jag ju att man inte åker på knypplingskalas varje dag direkt även om mången man fortfarande tror det.

22 000 i upplaga är inte illa med tanke på upptagningsområdet måste man nog ändå säga, även om de mindre tidningarna säkerligen snott en del av marknaden sedan jag flyttade 1996. Östbo och vad de nu har hetat genom åren.

Förstasidan, ja va ska man säg.

04 september, 2007 10:55  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg