10 juni 2008

Att göra slut med vänner

Detta har jag i dag postat på en rad bloggar som tillhör vänner till mig och som sitter i en position som gör att de kan påverka i Riksdagen.

De kallar sig alla liberaler, men allt lutar åt att de kommer rösta igenom FRA-lagen. När de väl gjort sitt val så ska de veta att jag personligen inte vill ha med dessa personer att göra, om det inte handlar om jobb - men då lär inte de vilja ha med mig att göra.

Jag slutade räkna men vet att de jag har postat hos är tillräckligt för att få stopp på denna vansinneslag. Jag är dock osäker på om några av mina närmare vänner kommer att släppa igenom min kommentar, det får vi se snart.

De väljer hur de ska rösta, jag väljer att aldrig mer tro på politiker som kallar sig för liberaler och har därmed lagt min sista röst i ett riksdagsval. Lokalt verkar liberalerna vara normalt funtade än så länge.

Här är meddelandet:

Hej XXX,

Du kommer säkerligen kategorisera detta inlägget som hatiskt eller inte så konstruktivt.

Jag vill bara meddela att som liberal så tappar jag hoppet om poltiken om du/ni röstar igenom den här lagen.

Sedan kan du/ni hitta svepskäl om att den nu regleras och vad ni vill, men för mig är detta frågan som gör att jag aldrig någonsin kommer att rösta igen i ett riksdagsval.

Jag är fullständigt allvarlig när jag säger att när en påstådd liberal röstar för den här lagen så ser jag ingen som helst anledning att någonsin ge er kraft att driva igenom lagar som står i strid med såväl den svenska grundlagen om proportionalitet och europakonventionen.

Får jag höra att du/ni som röstar igenom den här lagen någonsin kallar er för liberaler igen så kommer jag att stå och säga emot er.

Liberalism är tydligen förhandlingsvara i dagens läge, vissa saker var faktiskt bättre förr - även om jag aldrig tidigare velat tro det.

Nu är det där med principer inte ens intressant och jag hoppas att ni mår riktigt riktigt jävla dåligt när ni sviker, inte bara väljare, utan även era egna ideal.

Jag hoppas att du/ni sitter på verandan om femtio år och säger till er själva:"helvete, jag svek idealen som tog mig till makten."

Tack för mig och för att ni på riktigt spär på det så kallade politikerföraktet - nu finns det fog att prata om det på allvar från min sida.

Jag föraktar att ni inte har stake att stå upp för en så klockren liberal ståndpunkt som VERKLIG integritet.

21 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Broder, det var bannemig det vackraste sedan Karl-Bertil Johonssons julafton. Hurra för dig!

10 juni, 2008 12:25  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Problemet är väl att de skiter fullständigt i det.

Jag är rädd för att jag inte längre tror på representativ demokrati. Jag kommer aldrig någonsin rösta innan vi har envalskretsar igen och det lär ju aldrig någonsin hända för då förlorar partierna makt.

Väntar ihärdigt på svar från dem, det har mailats en hel del. Fem som mailat än så länge och bedyrat om att de ju tycker som jag men att piskan viner. FEM! Det behövs för helvete bara fyra som röstar emot så är biffen fint rosa inuti och klar att tugga.

En person som mailat och mest skrivit att jag skrivit fel namn, kopierade förstås mitt första inlägg. Som sagt, vi får se.

10 juni, 2008 19:10  
skrev Anonymous Anonym:

Fan vad bra du är.

Fett jäkla medhåll från mig.

Puss,

Pappa A

10 juni, 2008 19:23  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jag är bara ärlig inför den här omröstningen, jag vill att de ska veta om att jag som deras vän faktiskt aldrig någonsin vill ha med dem att göra.

Jag kommer förakta dem så in i helvete så det finns inte. Andra kan säkert sätta fina ord på det och dra fina anekdoter men för mig räcker det med att be dem dra åt helvete. Jag är så in i helvetes jävla arg, arg så jag minns inte senast. Det var antagligen när någon snut pucklade på en tolvåring eller något, men så här arg har jag aldrig varit på några som påstår sig vara smarta, intellektuella eller liberaler. Det är ett gäng dumma höns i min värld om de röstar ja till skiten.

10 juni, 2008 19:30  
skrev Blogger sakine:

Bra skrivet! Sedan kan man fråga sig vad det är för hönsaktiga partikollegor de så gärna vill ha en underbar relation till? Bättre att söka stöd utifrån. Annars får de ducka och smälta in i resten av politikergreggan. Dags att bestämma sig.

10 juni, 2008 22:52  
skrev Anonymous Anonym:

Vad innebär "partipiskan"? Rent konkret alltså! Är det regelrätt prygel? Får man inte sitta vid partiledarens bord på lunchen? Får man sniglel på ögat? Vad, som inte är olagligt, kan ett politiskt parti hota en person med som gör att denne känner sig tvingad att bryta mot sina principer?

11 juni, 2008 02:03  
skrev Anonymous Anonym:

Väl talat. Instämmer för övrigt med Robert: Vad, som inte är olagligt, kan man göra mot avfällingen som trotsar partipiskan? Visst förstår jag att det är jobbigt att bli utfryst, men i valet mellan att vara kompis med några hycklande mobbare och att kunna se mig själv i spegeln är det inte svårt.

11 juni, 2008 08:44  
skrev Blogger Christian Engström (pp):

Om alla föregivna liberaler i riksdagen verkligen skulle svika den 17 juni, vill jag tipsa om Piratpartiet. Vi kommer att ställa upp i både EU-valet 2009 och riksdagsvalet 2010.

Vi tar inte ställning i traditionella höger-vänster-frågor, utan siktar på en vågmästarställning. Då stödjer vi det block som kan erbjuda den mest liberala politiken när det gäller skyddet för individens privatliv och rätten att sprida och ta del av kultur och kunskap.

Men det här är sagt inom parentes, för det finns ingen anledning att ge upp innan vi har sett hur det gick i omröstningen. Jag hoppas fortfarande att vi ska kunna vinna den här frågan.

Som du säger: om bara de riksdagsmän som du har kontaktat väljer att rösta efter den ideologi de gick till val på, då faller lagförslaget. Vi måste fortsätta hålla tryck på riksdagsmännen så att de tar sitt förnuft till fånga. Än är inte alla Jormsvikingar döda.

Men som sagt: i värsta fall finns alltid Piratpartiet. Vi tycker att vi behövs i svensk politik. Tyvärr, måste man tillägga.

/Christian Engström
vice ordf Piratpartiet

11 juni, 2008 14:19  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hej Christian,

Även om ni säkert har mycket att säga så ser jag PP som mer en lobbyorganisation än ett parti. Jag vill rösta på ett parti som har något principiellt att säga i mer än en fråga, jag tror på principer och ideologi. Jag har svårt för alla enfrågepartier. No offense.

11 juni, 2008 15:31  
skrev Anonymous Anonym:

Det ligger väldigt mycket i vad du skriver. Förra söndagens text i kyrkan handlade om den förlorade sonen, men förlåtelsen av honom kom när han återvände och gjorde avbön.

Om de riksdagsledamöter som jag sett som de rimligaste rösterna nu sviker så har det faktiskt passerat någon sorts gräns.

Det har talats mycket om att man ska vara snäll mot dem och inte tala hårda ord. Men det är väl bara rimligt att de vet vad konsekvenserna kan bli personligen.

VAd har du förresten sagt till dina vänner på Smålandspostens ledarsida? De har ju helvänt - fanns det för mycket i registerna på dem?

ps är bara anonym för att bloggeridn föll bort och jag orkar inte knappa in den.

11 juni, 2008 17:12  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Till Smålandspostens ledarsida så har jag sagt följande:

Jag har inga problem som liberal att vi har olika åsikter, men jag kommer att var att vara väldigt väldigt aktiv i den här debatten och kommer aldrig någonsin kompromissa i den här frågan. Jag tror inte att de har något problem med det, men onekligen har vi väldigt olika grundsyn kring lagförslaget.

De menar att de köper de förändringar som gjorts och jag menar att det handlar om grundfrågan om detta är en bra idé eller inte. Jag hävdar att det är det dummaste lagförslaget jag sett i mitt någorlunda politiskt medvetna liv.

Vi får se vad det blir av det helt enkelt.

11 juni, 2008 17:22  
skrev Blogger Hans Li Engnell :

Jag håller helt och hållet med om att man inte kan säga som exempelvis Henrik von Sydow, att förslaget är OK med vissa modifieringar. Det är grundfrågan det handlar om.

Riksdagen är som bekant inte en plats för de principfasta. Men jag har ändå visst hopp, det krävs ju ingen revolution i riksdagen, det krävs ynka fyra ledamöter med samvete och sunt förnuft. Jag tror att Federley kommer att vara en av dem när det bär av till röstning. Frågan är om han får tre andra med sig.

Om lagförslaget faller, kan vi alla bloggare skåla för varandra. Det är vi och inte gammelmedia som har uppmärksammat den här frågan och satt press på våra liberala riksdagsledamöter.

11 juni, 2008 18:01  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Absolut, det handlar om grundfrågan och inget annat. Henrik von Sydow kommer säkert kvitta ut sig, det är jag tämligen övertygad om.

Jag är rädd för att jag tror att Federley kommer rösta partilinjemässigt. Förra gången "fegade" han på ett modigt sätt ch det tror jag inte att han gör nu när han vet att det är allvar - alla visste att frågan skulle bordläggas för ett år sedan men nu handlar det om att potentiellt fälla en regering och det tror jag tyvärr inte att han vågar men gör han det så är jag den första att åka hem till honom och krama honom varmt och hårt och länge.

Den andra delen håller jag till viss del med om, men inte fullt eftersom jag gjord ett program för Insider på just denna fråga med samma folk som vi ser i bloggosfären varje dag i dessa frågorna.

Så jag förstår vad du menar men håller inte helt med.

11 juni, 2008 18:40  
skrev Blogger Mathias Dahl:

Det skrivs på ett par olika håll att det bara krävs fyra röster för att förslaget skall falla, men vad händer om personer från det andra blocket så att säga fyller på så att det blir 178 röster ändå?

/Mathias, med noll koll (nästan) på hur det går till i Riksdagen

11 juni, 2008 21:59  
skrev Anonymous Anonym:

Richard

Jag respekterar ditt beslut mycket högt! Låt dom veta att dom är hycklare och att dom borde skämmas GRUNDLIGT!!

Det finns tydligen fortfarande människor med ryggrad kvar, gläder mig, synd att inte en enda sitter i riksdagen!

11 juni, 2008 23:37  
skrev Anonymous Anonym:

Så ena sekunden tänker du göra slut med samtliga riksdagspartiers övriga politiska frågor, och aldrig mer rösta på dom i riksdagsvalet, bara för att dom inte tycker som du i just frågan om FRA-lagen?

I nästa sekund tänker du inte rösta på det politiska alternativ som faktiskt finns gällande den frågan som tydligen är extremt viktig för sig, nämnligen Piratpartiet, bara för att dom liksom du, säger rätt ut att övriga politiska ställningstaganden, och vilket block som styr Sverige, inte spelar någon roll, bara Piratpartiets frågor får gehör?

Är inte det lite motsägelsefullt?

Jag har röstat i ett antal riksdagsval i mitt liv, och jag har insett att det spelar ingen som helst roll vilket block som styr Sverige i den "normala" fördelningspolitiken.

Folk dör inte eller svälter till döds, det blir inte krig på gatorna, eller kaos i samhället, bara för att det ena eller andra blocket styr i 4 år.

På sin höjd är det en tusenlapp eller två som tillkommer eller försvinner ur plånboken, och i det stora hela så går det på ett ut, i den välfärd vi trots allt lever i.

Men Piratpartiets frågor, utav vilka du bevisligen brinner för minst en(och även om du inte håller med om upphovsrättsfrågan inledningsvis, så hänger den nära samman med just övervakningssamhället, för det är bara med total övervakning som du kan beivra piratkopiering om några år, när all fildelningen sker i decentraliserade ospårbara fildelningsnätverk och privat kommunikation i en IM-klient), är frågor som inget av dom etablerade politiska partierna antingen förstår eller lägger någon vikt vid.

Du är ju en pirat, inse det!!

Rösta på Piratpartiet i nästa EU- och riksdagsval(landsting- och kommunalval kan du ju sprida enligt din övriga fördelningspolitiska övertygelse till etablerade partier, där politikerna som du mycket riktigt säger, är mer i kontakt med verkligheten).

Om inte annat, så sänder du då ett meddelande till dom etablerade partierna, om hur viktiga vissa enskilda svart eller vitt-frågor faktiskt är för dig.

Det är just för att dom etablerade partierna inte förstår detta, som Piratpartiet finns, och som du är så upprörd idag.

Slösa inte bort din upprördhet, få energin i den att räknas.

12 juni, 2008 00:08  
skrev Anonymous Anonym:

Så rätt, om endast några få riksledamöter har samma karaktär som du kanske vi alla kan få behålla vårt privatliv. Jag är oerhört rädd för att det inte är så dock.

12 juni, 2008 17:59  
skrev Anonymous Anonym:

Riktigt bra Richard. Så här kan vi inte ha det. Jag vill inte vara labbråtta för allsköns teknisk utvecklig av en ny global övervakningsindustri. Var är politiken som hanterar terrorismen politiskt? Detta förslag är inte politik. Det är i bästa fall dumska.

12 juni, 2008 22:32  
skrev Blogger Ssargon:

Fröken Fredrika Guldpirat ger en riktigt god anledning för er liberala som känner er grundlurade utav den nuvarande regeringen att rösta på PP.

Jag vill även tillägga att ni självklart är välkomna att vara aktiva och stå på listorna nästa gång det hålls val i Sverige. Vi pirater kommer att finnas med tills de här dumheterna tar slut och de andra partierna accepterar att människor har rätt till ett privatliv!

Om någon fråga är viktig i en demokrati så är denna fråga det. Utan denna princip så faller de andra som korthus. Vi tror på demokratiska lösningar så detta är våran metod att fixa det som är fel i dagens Sverige.

14 juni, 2008 23:46  
skrev Anonymous Anonym:

Hej Richard. Du var tidigare chefsredaktör för Expo. Expo har vid flera tillfällen redovisat telefonlistor och banktransaktioner av SDare. Expo har vid flera tillfällen redovisat interna e-mails mellan ledande SDare öppet.
Enligt Jan Guillou arbetar Expo "precis som en underättelsetjänst" och beskrivit hur han fått leta i Expos illegala datoriserade register över "olikänkare".

Vad är det FRA lagen innebär som inte Expo sysslat med i alla år?

16 juni, 2008 12:02  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Om du inte förstår skillnaden mellan grävande journalistik som står fri och att staten systematiskt massavlyssnar folket så är det sorgligt.

Journalistik bygger på informationsinhämtning, ofta genom källor och vi sitter aldrig med uppkoppling mot någon bank och läser av vad de har för information om enskilda personer. Vill jag ha den informationen så jagar jag efter den hos informatörer.

Det måste till och med en sd:are se skillnad på, även om jag tvekar att det går in.

16 juni, 2008 12:14  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg