11 juni 2008

Så ni kallar er för liberaler...

Annie Johansson presenterar sig så här på Facebook:
Grön liberal som tror mer på människan än staten.

Annie Johansson röstade förra året för att driva igenom den integritetskränkande lagen som ska ge FRA möjlighet att lyssna på all vår elektroniska kommunikation. Detta står i direkt strid med proportionalitetsprincipen som finns inskriven i såväl den svenska grundlagen som europakonventionen.

Fredrik Malm presenterar sig så här på sin hemsida:
Jag har hunnit med att vara ledarskribent på flera liberala tidningar, medarbetare på den antirasistiska tidskriften Expo och grundare av projektet Kubas fria bibliotek som syftar till att bryta informationsmonopolet på Kuba.

Fredrik Malm röstade förra året för att driva igenom den integritetskränkande lagen som ska ge FRA möjlighte att lyssna på all vår elektroniska kommunikation. Detta står i direkt strid med proportionalitetsprincipen som finns inskriven i såväl den svenska grundlagen som europakonventionen. Att i utrikesfrågor jobba mot diktatoriska synsätt, men inte se när han själv driver fram liknande förslag genom riksdagen är horribelt.

Birgitta Ohlson presenterar sig så här på sin hemsida:
Jag brinner för liberalism. Alla ska göra rätt för sig och respekteras oavsett om vi är kvinnor, bögar eller kommer från ett annat land. Det behövs mer solidaritet, feminism och öppenhet, men framförallt politiker som aldrig daltar med religiösa fundamentalister, diktatorer eller mansgrisar. Detta kräver ett starkt liberalt parti i riksdagen. Ett principfast parti som har mod att stå upp för liberala frihetsvärderingar även när det blåser. Ett stridslystet parti som vågar sparka mot både höger och vänster. Ett passionerat parti som tar strid för de människor som har det allra sämst. Jag står för dessa ideal.

Birgitta Ohlsson kvittade ut sig när FRA-lagen var på bordet för ett år sedan. Jag ringde då upp henne och fick veta att ett besök i ett annat län var inplanerat och oooooooooooooomöjligt att flytta. Så mycket för att så för liberala ideal. Just samma dag som denna sak skulle upp i Riksdagen, vad är oddsen Birgitta? Ska du på ett möte nu igen?

Henrik von Sydow presenterar sig så här på sin hemsida med ett citat från en artikel han skrivit för DN:
”Vi kan helt enkelt inte utgå från att våra makthavare alltid är goda - så varför då sätta verktyg på plats som riskerar bli till grundskott mot enskilda människors grundläggande fri – och rättigheter?”

Henrik von Sydow kvittade ut sig från omröstningen i Riksdagen för ett år sedan. Jag ringde då upp honom och fick veta att han hade ett inplanerat tandläkarbesök just denna dag och det var oooooooooooooomöjligt att ändra. Så mycket för liberala ideal. Just samma dag som denna sak skulle upp i Riksdagen, vad är oddsen Henrik? Ska du till tandläkare nu igen?

Fredrick Federley presenterar sig så här på sin blogg:
Riksdagsledamot för Centerpartiet. Grön liberal som eftersträvar frihet, ansvar och en god miljö.

Fredrick Federley lade ned sin röst vid omröstningen för ett år sedan, vad gör du denna gång? Går mot din egen övertygelse och blir en fånge i ditt parti eller tar du fram krafterna i dig och ber partiet dra åt helvete och arbetar efter din egen övertygelse?

Jag vet fler av er som verkligen vill rösta nej, men som det ser ut inte kommer göra det för att "det blir så jobbigt då under resten av mandatperioden".

Då vet jag att jag aldrig någonsin ska lita på er igen. Jag vet att alla oändliga diskussioner vi haft om integritet betytt noll och ingenting.

Jag kommer koka av ilska om lagen går igenom. Jag kommer aldrig någonsin mer rösta i ett riksdagsval. Ser jag er på krogen så kommer jag låta er veta vad jag tycker om er. I vissa fall ska jag fan försöka få er portade så att jag inte behöver få kvällsrundor på krogen förstörda av att ens behöva se er.

Låt oss se lite liberala balls nu för i helvete!

Gör ni det så ska ni veta att jag kommer få tillbaka hoppet om politiken, om värderingar och vikten av att vara principfast när det verkligen gäller. Ni kommer få min kärlek utan gränser ni fyra borgerliga ledamöter som ber partipiskan dra åt helvete. Jag kommer ge all stöttning i världen och göra vad jag kan. Detta är inte en dussinfråga, detta är faktiskt på allvar frågan om att nedmontera privatlivet för 9 miljoner svenskar.

Jag hoppas men tror inte att ni kommer rösta nej. Men än så länge har jag hoppet att leva på.

8 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Birgitta Ohlson kommer att kvitta ut sig den här gången också.

11 juni, 2008 15:44  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

På allvar Martin? Vet du detta eller gissar du?

11 juni, 2008 15:57  
skrev Anonymous Anonym:

Måste man vara så feg för att syssla med politik nuförtiden? Skamligt. Stå på dig R. Låt oss se om de har någon stake. I annat fall blir vi många som slutar att rösta.
/Helen

11 juni, 2008 20:45  
skrev Blogger Kalle:

nej, det stämmer. birgitta har sett till att befinna sig på andra sidan jordklotet, på plats i zimbabwe för andra rundan av presidentvalet.

men jag misstänker att hon visste vilken fråga som skulle upp till omröstning nästa vecka.

11 juni, 2008 20:51  
skrev Anonymous Anonym:

Zimbabwe var det ja. http://www.politikerbloggen.se/2008/06/11/9094/

12 juni, 2008 14:30  
skrev Blogger En vanlig $vensson:

Visst vore det som i en film:

http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2949445
http://dyslesbisk.blogspot.com/2008/06/dda-politiska-karrirers-sllskap.html

http://youtube.com/watch?v=r_l_JVk5tjI

13 juni, 2008 16:53  
skrev Anonymous Anonym:

DN rapporterar att Ohlsson aviserat att hon avser kvitta ut sig för att slippa rösta.
Sexigt... "liberalt"... övertygande.

15 juni, 2008 20:15  
skrev Blogger Tim:

Just i fallet Federley så torde det egentligen inte finnas någon större "vånda" över hur han ska rösta.

Tillåt mig att helt ovetenskapligt - men ändå försiktigt - tippa att åtminstone 2/3 av de 1391 stockholmare som satte ett kryss i rutan framför hans namn gjorde så pga hans dittills kompromisslösa, rakryggade frihetliga (och därmed bla integritetsvärnande) hållning.

Väljarna har kryssat FF för att stå emot just den här typen av förslag. Det vågar jag påstå utan några som helst faktiska belägg. Således finns det som sagt inget tvivel - om man nu tror på demokrati och att man är sina väljares representant. Tror man nåt annat hamnar situationen givetvis i ett annat ljus - men då kanske man inte heller är direkt lämpad att vara riksdagsledamot...

Gällande von Sydow fick han något informellt/symboliskt (eller på svenska: ogiltigt) mitt personkryss, av ungefär ovan nämnda skäl. Röstar han för förslaget kommer jag gissningsvis att ha ungefär samma inställning till att rösta som du...

16 juni, 2008 05:34  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg