26 juli 2006

Så tolkar du sommartorkan i media

Journalistikens öken är sommaren. Varenda instutition har stängt, det går inte ens att hitta en människa på Riksdagen. Jo, förresten det finns några där men de är inte ens värda att besöka - enligt hur media fungerar idag - för de vet inget och måste jobba tusen gånger hårdare för att förtjäna sin plats på valbar plats på riksdagslistan inför nästa mandatperiod.

Detta leder till det ständiga problemet på nyhetsredaktionerna, sommartorkan. Under flera månader innan torkan slår till har redaktionerna gjort sitt bästa med att bunkra upp med nyheter som är helt otidsbundna som man kan kasta in i tidningen på de tomma platserna som varje dag uppstår. När inget händer så återanvänder journalister gärna nyheter. In i textarkivet, kolla vad tidningen skrev för artiklar för exakt ett år sedan, vem som intervjuades och gör om knäcket. Läsaren fattar ingenting ändå, tror nyhetsredaktionen.

Det tredje sättet att fylla tidningen är den galna spekulationsjournalistiken, som vanligtvis huserar på ekonomidelen, men under sommaren får den plats överallt. För att du ska veta vad som betyder vad så har vi sammanställt en lista på hur du ska tolka nyheterna under sommarmånaderna.

Politikern säger: Visst är det en viktig fråga och vi arbetar hårt på att få upp det i höstbudgeten.
Politikern menar: Jag har ingen aning om va du snackar om, men imorgon tillsätter jag en kommission som granskar det.

Politikern säger: Inga kommentarer.
Politikern menar: Vi har diskuterat detta men bestämt att presentera materialet när opinionssiffrorna viker nedåt.

Politikern säger: Ja, vi kommer diskutera detta i partigruppen.
Politikern menar: Vi har redan bestämt oss.

Politikern säger: Inget är klart.
Politikern menar: I morgon är det presskonferens.

Politikern säger: Vi bestämde oss för att driva frågan imorse på partistyrelsens möte.
Politikern menar: I praktiken har det varit klart ett halvår.

Pressansvarig säger: Flera i partistyrelsen tycker att detta är en intressant fråga.
Pressansvarig menar: Ingen jävel har ens tänkt tanken på att läsa den långa utredningen.

Pressansvarig säger: Det finns intresse för samarbete både till höger och vänster.
Pressansvarig menar: Det ringde en lokalpolitiker från moderaterna och frågade om vi skulle äta lunch och sedan stötte jag på en praktikant från vänsterpartiets kansli på väg till lunchen.

Pressansvarig säger: Partiet har hanterat frågan i partistyrelsen.
Pressansvarig menar: Partiet vill sparka ut en hög ministrar, men vågar inte för de vikande opinionssiffrorna.

Pressansvarig säger: Om vi är nära en uppgörelse om höstbudgeten? Absolut, men citera mig inte på det.
Pressansvarig menar: Personen i fråga har inte en aning men vill framstå som en i maktens korridorer.

Karriärspolitikern säger: Partiledaren har sagt att det finns ett par departement och instutitioner som är intresserade av mig. Men jag kan inte säga vilka.
Karriärspolitikern menar: Min partiledare har sagt till mig att säga att det finns ett par kommunkontor som är intresserade av mig.

Karriärspolitikern säger: Självklart blir jag smickrad. Det är ett bra departement. Men de har inte varit i kontakt med mig.
Karriärspolitikern menar: Självklart blir jag smickrad. Det är ett bra departement. Men de har inte varit i kontakt med mig. Dessutom ska jag bli politisk karriärist i Bryssel.

Karriärspolitikern säger: Det är många rykten nu. Jag har lärt mig att ta rykten med en nypa salt.
Karriärspolitikern menar: Ett av ryktena stämmer väldigt, väldigt bra.

Media säger: Enligt en säker källa.
Media menar: Enligt en säker källa.

Media säger: Enligt en källa.
Media menar: Enligt en osäker källa.

Media säger: Enligt vad vi erfar är Kalle uppe för diskussion till partiledarposten.
Media menar: Det snackas om att Kalle är uppe för diskussion men vi har inte lyckats få det bekräftat.

Media säger: Han kan komma att lämna partiet.
Media menar: Vi hade ingen bra nyhet i dag så låt oss spekulera lite.

2 Kommentar/-er:

skrev Blogger Lisa:

Ja jävlar. Sommar är ett gissel. Man tycker att man som frilansjournalist borde ha ett ypperligt läge att sälja in intressanta grejer under sommaren när tidningarna uppenbarligen inte har något att skriva om. Men nej nej. Alla som bestämmer över frilansgrejer ligger i hängmattan och sippar på en pina colada. Bajs.

26 juli, 2006 15:02  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Du har ju så rätt lisa. Det är där det knepiga kommer in i bilden. För det finns verkligen guldlägen att sälja så enkla grejer som tingsrättsbevakning. Flera tidningar bara här i Sthlm lägger mer eller mindre ned den rutinmässiga avsökningen av tings- och hovrätt trots att det alltid ger ett par sidor i tidningen. Men de som vill göra det åt tidningarna fastnar hos en nitisk vikarierande redaktör som håller nitiskt i pengarna för att visa sig bra gentemot chefen. Istället får stacklarna till sommarvikarier slita häcken av sig utan tid och resurser.

Vilket grand jobb vi har skaffat oss. & jag kan inte tänka mig något annat, det är det som är det komiska.

26 juli, 2006 15:06  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg