18 maj 2007

Att det ska vara så svårt

Så här bevakar man sverigedemokraterna. Precis som vilket annat parti som helst, ska det vara så svårt mina kära kollegor?

5 Kommentar/-er:

skrev Blogger Robsten:

Du Slätt, det finns en rad i artikeln du absolut inte gillar, den här,
"Det är inte journalisters jobb att berätta vilket parti folk ska rösta på."
Det brukar annars vara en hörnpelare i det som vi normalt kallar demokratier, skall det vara så svårt att förstå Slätt?

18 maj, 2007 22:33  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Menar du att jag har sagt att det är vi journalister som ska uppfostra folk till att rösta på ett visst parti?

Snälla, visa var jag skrivit eller sagt detta för då får jag ta tillbaka det och vill i så fall hävda att jag haft en kraftig hjärnblödning utan dess like som jag dessutom inte märkt av.

Jag anser att journalister ska göra sitt jobb, sedan är det upp till väljarna att rösta exakt hur de vill. Däremot stör det mig att ingen verkar vilja granska politiken som sverigedemorkaterna den här helgen har diskuterat. Jag har ett inlägg på ingång på det under dagen. Ska först läsa svenskan och dn innan jag blir arg på riktigt, men om du tittar in aftonbladet idag så har de inte med en rad om vad som hände inne på mötet - det stör mig något oerhört! Visst, bevaka motdemonstrationen men då vill jag som läsare också veta vad det var som de demonstrerade emot och då måste jag få veta vad som diskuterades på rikårsmötet, men det får jag inte. Expressen bättre, dock.

Men som sagt Robsten, säg var jag sagt att det är journalisters uppgift att säga till folk vad de ska rösta på för parti.

20 maj, 2007 14:08  
skrev Anonymous Anonym:

Håller med redaktören, tycker minst sagt att artiklarna jag har sett rörande SD vistelse i Karlskrona är direkt undermåliga. En del av att artklarna handlar mer om den demonstration som en del AFA:iter gick i snarare än demonstration där vanliga politiker och Karlskronabo gick i och som hade demonstrationstillstånd.

Sedan kanske Robsten borde lära sig mer kring ordet demokrati. För i en demokrati förhåller det sig som sådant att tidningar själva bestämmer vad de ska skriva om och hur de skall förhålla sig till saker och ting. Om tidningar väljer att "att berätta vilket parti folk ska rösta på" så är det deras demokratiska rättighet i enlighet med pressfriheten.

20 maj, 2007 15:21  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

På ledarplats håller jag givetvis med, däremot ska det givetvis inte vara på det viset på nyhetsplats - då gör man kraftiga avsteg från den anglosaxiska presstraditionen. Så länge det är tydligt vad som är en politisk kommentar och vad som är ren rapportering så är det bra, DN har blivit svårare att utläsa vad som är kommentarer och vad som är nyheter för de som inte direkt ser skillnaden i vad som Brors till exempel skriver.

Robsten har all rätt i världen att starta tidning, men tror inte han kommer göra det.

20 maj, 2007 15:25  
skrev Anonymous Anonym:

Även i nyhetsrapportering har tidningar den demokratiska rättigheten att "att berätta vilket parti folk ska rösta på", men i och med den anglosaxiska presstraditionen så gör man inte så och det håller jag med om att man inte skall göra. Jag tycker också nyhetsrapporteringen skall vara så saklig/objektiv som möjlig, men att kalla tidningar odemokratisk för att de inte skulle vara sakliga är bara löjligt, när tidningar som hemfaller åt sådant borde klassas som subjektiva snarare. Sedan har jag också en stark tro på att Robsten inte kommer starta en tidning. Men karlen har en blogg i alla fall, hur sedan det är med den sakliga/objektiva delen där undrar jag, men så är det bara en blogg. :)

20 maj, 2007 20:10  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg