17 maj 2007

Det vankas politik

Sverigedemokraterna har sitt riksårsmöte i Karlskrona med start imorgon. Hade sett fram emot att följa skyttegravskriget från tv-soffan, men snacka om att de valde fel helg att hålla mötet. Kongresser här och där och sd får inte direktsändning i 24Direkt.

Var på Spymlans premiär igår och innan dess fick jag inside från debatten mellan Mona Sahlin och Jimmie Åkesson, som sändes i TV4. Information som gör att jag tror inte att politikerna bryr sig det minsta om att på allvar ta debatten med sverigedemokraterna för att pressa tillbaka rasismen.

Tänk dig att du som första ordförande för socialdemokraterna ska ta debatten med detta parti. Hur hade du förberett dig?

A. Du hade lusläst partiprogram och liknande officiella program för att förstå vad partiet bygger sin politik på. Du hade läst igenom pressarkiv för att se deras praktiska politik. Du hade tagit hjälp av en stab av pressisar för att se andra tv-debatter och se hur motståndaren normalt agerar i debatter. Du hade följt de två debatterna som sändes veckan före med Schlingman (m) och Ullenhag (fp) och du hade suttit med datorn i knäet för att notera svagheter hos motståndaren.

B. Du gör som Leijonborg gjorde och dyker upp på plats som om att förberedelse är onödigt när det är en rasist som är motståndaren.

Mona Sahlin gjorde ingenting speciellt för att förbereda sig, inför vad som kallades en historisk debatt. Förstår ni att hon sitter inför sändningen och säger att hon inte ens sett debatterna med Schlingman och Ullenhag? Förstår ni vilka dåliga pressnissar de måste ha i det partiet? Då känner jag ändå Cecilia och tycker att det är en skarp jävel.

Mona Sahlin, du är uppsatt på populistlistan av debattörer i min bok. Jag är infernaliskt förbannat upprörd över hur lätt ni tar på detta. Direkt efteråt ansåg Mona Sahlin att hon gjort sitt nu, som att kampen mot rasismen någonsin vinns.

Det är en jävla kamp som ska pågå varenda dag, bara för att hålla den på armlängds avstånd.

Jag citerar min egen artikel från Expressen 20 april, dagen efter debatten.
  1. Det saknas en långsiktig strategi för hur de etablerade partierna ska hantera sverigedemokraterna, det är ett långt större problem än partierna verkar förstå.
  2. Flera av de som debatterat med sverigedemokraterna borde ställa sig frågan om de verkligen läst på motståndarens politik, deras ideologiska grundvalar och varför de tänker som de gör.
  3. [...] ibland känns det inte alltid som att de tar debatten för att på allvar ta striden mot rasismen – utan för att vinna kortsiktiga vinster gentemot väljare.

Detta är något som de etablerade partierna måste ta tag i. Herregud, ta debatten utan att ens ha engagerat sig så mycket att man sett de två föregående debatterna.

Låt oss också titta på vad Mona Sahlin skrev på Sidan Fyra dagarna före debatten.
Vi ser det som ett politiskt renhållningsarbete.
Borde man inte läsa på då?

De måste bekämpas med kunskap, i samtal och samhällsbyggande.
Jo tack, det hade varit fint om så vore fallet.

Tycker ni att Mona tog debatten på allvar?

Anywho, Spymlans premiär var i alla fall mästerlig. Det var en mix av folk som jag vill se varje kväll där i sommar. Rökförbud, ni når mig inte de närmaste månaderna.

10 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Tydligen ska dom eftersända i 24:an:

Från programtablån för svt24Direkt:

24Direkt skildrar det politiska offentliga samtalet i Sverige och på onsdag
sänder vi ett utdrag från Sverigedemokraternas riksårsmöte. Efter valet 2006 är
partiet nu representerat i 144 kommuner vilket är en femdubbling jämfört med
valet 2002. Nyligen tog Mona Sahlin som första partiledare för ett
riksdagsparti en offentlig debatt med Sverigedemokraternas partiledare Jimmie
Åkesson. På Sverigedemokraternas riksårsmöte står två punkter på programmet –
invandringspolitiken och äldreomsorgen.
Onsdag 2007-05-23

09:30 - 13:30 Sverigedemokraternas Riksårsmöte i Karlskrona.
Sverigedemokraternas Riksårsmöte i Karlskrona. Tal av bland andra
partiordförande Jimmie Åkesson. Debatt om programförslagen om invandringspolitik
och äldreomsorg. Inspelat 19-20 maj.

Mycket intressant info. Dock är man inte förvånad vad gäller Måna - "tänkandet är inte hennes starka sida" som bekant. Sossarna är öht något av ett intellektuellt haveri.

17 maj, 2007 21:56  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jo, men det är bara ett sammandrag - tyvärr. Gillar ju att följa sådana kongresser in absurdum så lite trist att man inte får se alla anföranden. Jag litar nämligen inte på att svt har koll nog för att veta vilka personer man ska ta med som håller anföranden. Det är det som är trist när man måste få ett sammandrag. Istället för de tongivande talarna kan du lika väl få en arg värmlänning, till exempel. Men bra att man får något i alla fall.

Gällande Mona så är problemet större än henne som person, det är hela organisationen som falerar i detta fall. Alla pressnissar, alla politiskt sakkunniga. ALLA gör fel när det blir så här. Det gör mig oerhört förbannad. Här kan vi tydligen sitta i tvåhundra år och säga att man ska ta sd och deras väljare på allvar, medan politikerna tror att de inte behöver göra något särskilt för att kunna ta debatten. Även om du och jag säkerligen har olika bevekelsegrunder för vår kritik, minst sagt.

Jag vill se Per Ahlmark ta debatten, då kanske det blir ordning på det här.

18 maj, 2007 10:19  
skrev Anonymous Anonym:

Tja...

Du kan ju börja se SD som ett demokratiskt valt parti representerat i 144 kommuner.

Det är inte SD som det är fel på,och det är inte de ekonomiska flyktingarna (asylanterna, anhöriginvandrarna etc), det är den svenska politiken det är fel på och därför behövs ett parti som SD.

Får SD lika fritt spelrum i massmedia som JL och F! (när det begav sig) så kommer de nog att fixa 10% av rösterna i nästa val, när gemene man inser att de faktiskt inte är rasister, utan motståndare till islamiseringen av landet.

Vad gäller din egen organisation, EXPO, så huserar ni ju mordbrännare, polismisshandlande AFA-iter samt marxist-leninister.

Illa...

// DDR2

18 maj, 2007 10:37  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Spännande Anonym.

Jag behöver inte börja stapla argument för vad jag anser att sd är för parti, det finns tillräckligt många tidningsartiklar från min sida och en bok som går på djupet med partiets politik.

Sverigedemokraternas väljare respekterar jag och därför ska frågan tas på allvar, jag har aldrig sagt något annat. Det är spännande också att varje gång jag sparkar på de andra partierna som jag faktiskt gör i den här posten så skriker du om att jag ska se sd som ett annat parti.

Sd ska ha den mediala uppmärksamheten som de gör sig förtjänt av, du verkar vilja ha något statligt verk som sitter och räknar på artiklar och som sedan skickar ut direktiv till redaktionerna en gång i veckan där de får veta att de skrivit för lite om det ena eller det andra partiet - vem var det som var kommunist sa du?

För hundrade gången, Expo är ingen organisation och har aldrig varit. Det är en forskningsstiftelse som ger ut tidningar och böcker.

Peka gärna ut de som under sin tid i Expo gjort sig skyldig till det du påstår. Själv gör jag ingen som helst hemlighet av att jag är sprungen ur borgerligheten, att jag är liberal och att jag skyr all form av sekterism. Men nästa gång träffar du säkert rätt...

Tänk den dagen då personer som anser sig som anhängare av sverigedemokraterna kan börja idka självrannsakan, den dagen känns väldigt långt borta...

18 maj, 2007 10:44  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Anonym: Med hänvisning till PUL tänker jag inte publicera din lista. Det jag kan säga är dock detta om de du pekar ut.

Aschberg var med i SKP, inte något han någonsin hymlat med och har tagit avstånd från det. Bra så.

Stieg: Anledningen till att han engagerade sig för demokrati var just för att han såg sekterismen i vänstern när han var med.

Hübinette: Aldrig träffat mannen, men hade inte tagit in honom på redaktionen om jag varit där på den tiden. Var aldrig redaktör som du påstår.

Sedan hänvisning till SAC, vill du hävda att alla är sossar som är anslutna till LO?

18 maj, 2007 13:27  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Glömde sista saken, Expo får inga statliga bidrag förutom tidskriftstöd på 25 000 kronor tror jag det var senast. Att det ska vara så svårt att lära sig.

18 maj, 2007 13:30  
skrev Blogger Robsten:

Du Slätt, jag är ju kritisk till vår flyktingpolitik och således lite dum, lågutbildad, primitiv och och ingen frekvent besökare på Stureplans innekrogar så du kan kanske förklara lite enkla elementa för en enkel själ som mig. Hur kan en "en forskningsstiftelse" Vilja ha ackreditering som journalister till ett politiskt årsmöte?

18 maj, 2007 22:44  
skrev Anonymous Anonym:

Varför inte bara låta alla komma till tals och sedan låta väljarna avgöra vilka dom vill ha som representanter i styrande församlingar? Eller är väljarna för korkade? ;)

19 maj, 2007 01:57  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Robsten, nu får du sluta att hävda att det är så jag ser på sd:s väljare - det är bara patetiskt för det är inte alls vad jag någonsin har hävdat. Att du utläser det på det viset är faktiskt ditt egna problem.

Det här är väl inte särskilt svårt att förstå? Stiftelsen Expo ger ut tidningen Expo. Tidningen Expo söker ackreditering för att bevaka och skriva om mötet, vad är svårt att förstå? Titta runt dig, hur många tidningar i det här landet har en stiftelse i grunden som ägare? Ska de inte vara välkomna på partiers möten?

frasse: Absolut, håller helt med dig. Vet inte varför du tror att jag tycker något annat, men berätta gärna mer för mig.

20 maj, 2007 14:15  
skrev Anonymous Anonym:

Förvånad att Expo inte är välkomna på riksmötet såsom de svartmålar och vinklar allt material om SD de dammsuger hela Sverige på?
/HenrikP

25 maj, 2007 17:39  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg