19 juni 2007

Stolta Bajen - Apa IF

07.20
Vaknar av att kärleken pussar mig hej då. Gör allt för att inte riktigt riktigt vakna. Somnade inte förrän tretiden och de tankarna som höll mig vaken kan få sova lite till.

07.45
Larmet går. Lyckas med snooze löjligt snabbt. Än finns inte ångest i denna kropp.

07.50
Larmet går. Lyckas sådär med snooze och vrider och vänder på mig. Försöker låtsas att jag egentligen inte vaknat, som när man försöker lura sig själv när man har en bra dröm för att se slutet på den.

07.55
Vräker ner mobilen under sängen. Utan att lyckas få av larmet. Måste. Gå. Upp. Kuken.

08.05
Badrummet avklarat. Kläder på. Grönvit matchtröja utanpå. Bilen till jobbet. Tackar gudarna för att det nästan enbart är gnagare som arbetar här, det gick inte mot Gefle igår - då håller de käft och låter mig vara i fred.

09.03
Första riktiga ångestattacken.

09.06
Läser igenom Gurras intervju med Tony och skäms lite. Hatar när tränare/spelare säger att motståndarlaget ska vara rädda för dem.

09.15
Behandlar fortfarande ångesten som gav sig uttryck i en jävla magknip.

09.31
Ångesten har ersatts med fullständigt rå ilska. Erkan Zengin till Expressen: "Vi visar er kärlek. Då borde ni visa den tillbaka." Du Erkan, du är ju inte lite dum i huvudet. Vi älskar Hammarby. Punkt. Vi ger er stödet ständigt, varje match, oavsett spelplats och det ska ni vara jävligt glada för. Precis som jag trodde efter derbydebaclet så behöver inte spelarna försvara sin värdelösa och pinsamma inställning. Oavsett vad man kan tycka om reaktionerna så var det utlösningen till kaoset i höstas.

09.40
Ställer mig frågan varför jag alls läser kvällstidningarnas sportbilagor på matchdag. Det enda rätta vore att proppa sig full med allehanda psykofarmaka så fort ögonen öppnar sig på morgonen. Ett par Stilnoct och vakna tre timmar före match och börja jobba på ölen. Läser Simon Banks träffande ord i dagens införkrönika: "Det finns ingen supporter av kvinna född som gillar Stockholmsderbyn. Inte i förväg." Tacka fan för det. Fan. Fan. Fan.

09.43
Fullständig eufori i kroppen. Någon jävel tror att Hammarby kan vinna. Simon Bank. Han skriver att vi vinner.

09.44
Hjärnan slår knut på sig själv, vi ska inte vara tippade att vinna. Vi är Bajen, vi ska vara underdogs. Nu var ångesten åter.

09.47
Det kommer över mig nu, det här med mantran. Linderoth snackade för jämnan om sista tredjedelen när vi inte gjorde mål. TG babblade sedan som ny tränare om sista fjärdedelen. Nu har han för evigt blivit förknippad med juniornivå när det gäller att vända på konfrontativa frågor:
"Många påpekar att vi har ett tufft matchprogram framför oss och att det är en ödesperiod. Jag vill vända på det och säga att det är nu vi går in i den bästa perioden i serien..."

11.00
Allt är sönderläst. Tips till offside är att komma ut på derbydag. Numret ska man kunna vända på, så att Bajare läser från ena håller och apor från andra. Allt som man läser som bajare ska vara positivt, inga ångestmatcher i repris. Det ska vara de där knasiga uppföljningsreportagen om spelare som nu jobbar i gruva i Panama, typ. Det hade kunnat hålla mig sysselsatt resten av dagen. Nu sitter jag bara här i ett tomrum som äter upp mig. Magen är helt off. Kaffet rinner ner i så sjuka mängder att jag är lätt vimmelkantig och matt, vattenbrist har kroppen också till följd av kaffet. Till lunchen i dag blir det starköl. Kanske en Fernet också.

11.26
Gudarna ska veta att det inte behövs mycket för att irritera en (läs mig) inför ett derby. Nu är det Svenska Fans intervju med Tony Gustavsson. Varför i helvete tillåts intervjun låta sig göras med en apa som reporter?

11.49
Mailkonversation med Chris som ingår i mitt Bajengäng.

Rätt & Slätt:
Jag sitter på jägarn från klockan fem i dag...

Cris:
Faan, kom förbi innan hos mig, farsan fyller år o ska m på matchen, tårta o bira...

Rätt & Slätt:
aha, men jag har sagt ja till möte med gustav och en polare till som åker bortaresor med på jägarn. När börjar ni?

Chris:
Ok, typ runt 5, men vi kommer halv 6/6 typ

Rätt & Slätt:
absolut. Det blir finfint. Kan du ta med några bärs till mig så får du pengar. Får det tight att hinna rundan förbi bolaget och vill ha lite färdkost på tåget ut. Det går direkttåg 18.56 från södra station som jag antar att vi tar. Min blogg, dagens ångestläsning.

Chris:
Självklart..... Faan du e inte lite sjuk du.

Rätt & Slätt:
Vågar knappt göra en sådan här lista inför derbyt mot den andra kommunen. Då sover man ju inte ens inför matchen.

Chris:
Börjar få lite sura upp stötningar faktiskt.... Syns I eftermiddag

11.54
Ramsa jag hoppas sätter sig i klacken i kväll. Kanske mer en uppmaning.
Knäck ett ben - Eguren
Nu lunch.

13.19
Jag lever, ville bara meddela det. Sulan må vara kort, som Aftonbladet skriver i dag, men han har också de största vaderna i allsvenskan.

14.22
Jag vill inte förminska de som är lite suicidbenägna, men jag tror jag vet hur ni känner er innan ni börjar karva i era armar.

15.36
Tack Hermann för att du avhjälpte min ångest i 17 minuter och 24 sekunde som det samtalet varade.

15.59
Då ger vi oss av. Jägarn för öl. Infernotåget avgår 18.56 från Södra Station. 20.00 börjar matchen. Nu kör vi! Det är vi som är Hammarby!

16.15
Möter Gustav vid Gullmars och vi vandrar över bron mot Södermalm.

16.30
Anländer till Gröne Jägaren efter en riktig Ebba von Sydows powerwalk. Första biran beställd. Patrik joinar upp.

18.00
Chris, Andreas, Meira, Love på plats på Jägaren. Ölen flödar.

18.12
Miffot i baren har satt på calypsomusik, hans normala gäster störs av våra sånger.

18.15
Calypsomusiken har gjort sitt. Eder undertecknad gjorde det handgripligen och nu sjunger vi istället. Börjar bli rätt lagom tankad efter att ha dunkat ner åtta öl eller vad det kan vara.

18.45
Vandring mot Stockholm Södra. Chris är vår fader i sådana här sammanhang. Harboe som färdkost.

18.56
Infernotåget till Solna ska avgå, men står still. Vagnarna vibrerar och alla står överallt, på varandra till och med.

19.15
Tåget lämnar Stockholm Södra och innan det är ur tunneln har något tjugotal tänt sina cigaretter.

19.30
Anländer till Mordor, denna vidriga kommun som ligger norr om Sthlm.19.38Visitation avklarad. Släpps in på södra nedre, fullt.

19.42
Dra åt helvete solnatattare. Lättöl! LÄTTÖL! Herregud, det betyder att andra halvlek kommer avklaras i nästan nyktert tillstånd. Tar en lättöl, betalar 30 kronor.

20.00
Avspark. Ångest, men dämpad sådan.

20.30
MÅL! Det finns bara en Sebastian Eguren! Jag rasar rakt in i staketet och en spricka i båtbenet är ett faktum. Yrsel och adrenalin som pumpar får mig att må löjligt illa. Fuck it. Det finns bara en Sebastian Eguren.

20.46
Halvtid. Alltså, återigen - LÄTTÖL! Va fan är grejen? Jag vill ha säsongskortsbaren på norra och starköl. Ge mig Söderstadion. Se till att bygga den nya arenan så man kan få sig en sup också.

21.00
Andra halvlek. Känns krampaktigt. Alla misstänker att det kommer gå åt helvete. Ångest, igen. Djurgården ännu sämre än vad vi är. Förresten. Lolo jävla Chanko! Chris som typ hatat honom från han kom till klubben har fått ge med sig och hyllar Lolo. Vill påstå att han är viktigare än målskytten. Det finns inte en yta han inte täcker defensivt på mittplan.

21.16
MÅL! Det finns bara en Sebastian Eguren! Ingen fattar egentligen hur det förspelet gick till, men mål är det. Fröjdfeldt har annars mest blåst mot oss i 50/50-lägen känns det som.

21.25
OFFSIDE din lilla gårdarjävel. Lance Davids ramlar hemåt. TyskTauer är irriterad på bajenfansen och spottar mot oss. Patetiska lilla människa.

21.45
Åhhhhhhhhhhhhhhhhhh heja Hammarby I F! Heja Hammarby, hammarby. Heja Hammarby!

21.48
Charlie hoppar upp i famnen på Mian. Haris har aldrig sett så lycklig ut vad jag kan minnas. Då har vi inte ens nämnt den givne hjälten - Sebastian Eguren.

22.00
Missfoster till apor försöker leka huliganer på vägen ner till tunnelbanan men backar väldigt snabbt när de inser att de är fem mot några tusen bajare.

23.00
Dör hemma. Jag vill påstå att derbyn är värre än alla hjärt- och kärlsjukdomar i världen. Så här ska man inte kunna må och komma undan från döden. Får Hammarby behålla Sebastian Eguren i någon/några säsonger till så kan han bli större än Kennedy - det säger en del, milt uttryckt.

0 Kommentar/-er:

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg