29 augusti 2007

Det här med fakta och fakta

Sifos undersökning av mäns partisympatier från gårdagen har jag funderat på en del på förmiddagen. Lena Melin skriver att det är fel att beskriva sverigedemokraterna som ett parti för unga eller för pensionärer. Sant. Frågan är vem som sagt att det skulle vara ett parti med större stöd bland unga eller pensionärer. De stora undersökningarna som gjorts efter valet 2002 och valet 2006 pekar på, nästan entydigt, att det är arbetande män i övre medelåldern som är sverigedemokraternas huvudväljare.

Jag undrar hur det kan komma sig att sanningar som aldrig varit sanningar får fästa hos politiska reportrar. Är det hittepå eller var har de läst att det är ungdomar och pensionärer som är de som är mest benägna att rösta på partiet?

Att sd riktar in sin propaganda mest mot dessa grupper betyder inte att det är de som röstar på partiet, snarare att partiet vill slå sig in hårdare i de väljargrupperna.

5 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Jag undrar om inte Sören Holmberg påstår något sådant i senaste SOM-undersökningen. Och i Sydsvenskan för ett tag sedan påstod en statsvetare samma sak, men han fick mothugg ett par dagar senare.

29 augusti, 2007 16:07  
skrev Anonymous Anonym:

Apropå hur det partiets väljare eller potentiella väljare diskuteras i media tror jag du kan vara intresserad av detta mitt bloggin lägg:

http://blogg.aftonbladet.se/17292/

29 augusti, 2007 16:27  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

SOM-undersökningen? Jag har inte betat av den mer än genom media och gör han de slutsatserna så är det ju mycket märkligt då det skulle gå emot allt vi vet om vilka som de facto röstat på sd i valen 02 och 06. Får kolla upp det mne det låter som en del forskare borde kolla upp en del saker lite mer.

30 augusti, 2007 08:41  
skrev Anonymous Anonym:

Det var nog det här inlägget hos Politikerbloggen jag tänkte på, där Holmberg citeras.
"Sverigedemokraterna hade valåret 2006 mest stöd (var minst impopulära) i följande socioekonomiska grupper: bland män, unga, lågutbildade, arbetare, LO -anslutna, landsbygdsbor, anställda i privat sektor, människor som aldrig går i kyrkan och förtidspensionerade."
Jag har inte heller läst undersökningen, förmodar att det kommer från kapitlet om Sd.

Det konstiga är att Sannerstedt i sin debattartikel också hänvisar till SOM-institutet.

30 augusti, 2007 10:17  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Det är sannerligen intressant om den meningen ska läsas som att det är unga som samtidigt är lågutbildade och allt det andra eller om det ska läsas som att unga är en av grupperna men att det inte behöver paras ihop med de övriga kriterierna. 02 06 var det primärt högre ålder men de andra delarna passar in bra på valet 02 framför allt. Måste nog ta och kolla upp det riktigt noga faktiskt. Det låter som en jättesvängning som jag inte sett av måste jag säga.

30 augusti, 2007 10:27  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg