14 september 2006

EXTRA! SAKINE MADON FRIAD EXTRA!


Sakine Madon blev i måndags anmäld till Justitekanslern för tryckfrihetsbrottet hets mot folkgrupp. Bakgrunden är krönikan Pippi kränker kanske Atatürk som Turkiska Riksförbundet menar var kränkande mot hela folkgruppen turkar.

De läser Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF) som Fan själv läser Bibeln.

Göran Lambertz, Justitiekanslern, fick ärendet på sitt bord. Han måste antingen ha skrattat ihjäl sig eller börjat undra om det är dags att söka nytt jobb för att slippa alla okunniga anmälare. Efter två dagar, igår, fattade han så det självklara beslutet.

ATT KRÄNKA ÄR INTE HETS MOT FOLKGRUPP. Punkt. Såg ni det, punkt.

Demokratin och yttrandefriheten har segrat och nu kan vi kanske gå vidare. Vackrare ord än slutorden från Göran Lambertz i avslaget finns nästan inte. Håll till godo.

Begreppen ”nedsättande eller förnedrande natur” tolkas sålunda med viss restriktivitet. Det gäller inte minst på de tryckfrihetsrättsliga och yttrandefrihetsrättsrättsliga områdena.

Det bör även framhållas att tryck- och yttrandefriheten utgör en viktig grundval för en fri debatt och åsiktsbildning. Vid bedömningen av om t.ex. en tidningsartikel innefattar hets mot folkgrupp skall alltså beaktas att syftet med införandet av straffbestämmelsen inte har varit att motverka debatt eller kritik av skilda företeelser.

Den anmälda artikeln innehåller uttalanden som kan uppfattas som kritiska mot turkar. Udden är dock riktad främst mot den turkiska staten och dess grundare Mustafa Kemal Atatürk. En samlad bedömning av innehållet i
artikeln leder mig till slutsatsen att denna inte kan anses innefatta hets mot folkgrupp. Följaktligen skall det inte inledas någon förundersökning i ärendet.


Beslutet går att beställa genom Justitiekanslern:
08 405 10 00
Ärendenummer:
5950-06-30

Det mest komiska i det här är ändå att Justitiekanslern hade varit en sjukt mycket bättre ansvarig utgivare på Stockholm City än Mikael Nestius. JK står pall när det blåser snålt, Nestius böjer sig som en pinad fjällbjörk för en vindpust.

13 Kommentar/-er:

skrev Blogger CiNEZiLLA:

Hurrah! Fan vad skönt, har viljat skriva något men tyckte att allt var så sjukt opoportionerligt att jag gav fan i det. Jag gillade krönikan och såg aldrig det konstiga i det! Grattis Sakine, och tack Richard för att du delar med dig av dagens i särklass bästa nyhet.

14 september, 2006 09:55  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Bloggnyheter när inte tidningarna hänger med regerar. Om bloggvärlden (gud hata ordet) hade utvecklats mer åt detta hållet så hade den blivit en riktig maktfaktor, och inte som nu bara en massa snack.

Jason, ya rule! Saki, ya rule! Alla utom TRF rules, typ.

14 september, 2006 09:59  
skrev Blogger CiNEZiLLA:

Jo, sjukt att man drar vändan genom sällskapsbloggarna innan man landar på de officiella nyhets sidorna.

Du rular ganska fett själv killen!

14 september, 2006 10:05  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tack Krohnman, var förbannad för att de stängt i växeln igår vid fem när jag fick höra talas om det men var ändå först imorse, även om jag var okristligt tidigt uppe i dag för att susa ut till Solna för att hämta röstkort - som försvunnit - och det går inte att beställa hur som helst om man har skyddade personuppgifter så fick fixa det på egen hand. Men nu ska det snart röstas - jag tar det i samband med att Bajen vinner på lördag, det måste vara en sådan dag.

14 september, 2006 13:10  
skrev Blogger sakine:

Haha! Tack för snabbt grovgöra men fyfan vad den där bilden är ugly. Det var nog på City-festen till råga på allt? ;)

Tack alla ni andra också...

Nu får vi hoppas att Trf överklagar...

14 september, 2006 18:17  
skrev Anonymous Anonym:

Jag är stolt över att vi turkar äntligen har fått någon rättvisa. City bad om ursäkt... Sakine får inte skriva sådana dumma krönikör i City längre..Det där kallas för seger... Är ni så mycket desperata för att tro att det var TRF som anmält krönikan...Man har ju fått allt man vill ha... Det finns dessutom goda förutsättningar för att misstänka att det var Sakine själv som anmälde artikeln ananoymt. Om man tänker efter så är det bara Sakine som tjänar på det... Tror inte att det finns någon dum turk som går och anmäler den glömda krönikan.

14 september, 2006 20:52  
skrev Blogger sakine:

HAHAHA...:oD

Klart att jag inte anmäler själv (kan man ens anmäla sig själv?)

Sök nästa seger: överklaga! Ni har ju kommit med era (lösa?) hot. Var det bara för att få gapa lite?

15 september, 2006 07:53  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

anonymous:
Det ni lyckats med är att göra rätt många yttrandefrihetskämpar, journalister, politiker och normalt folk rejält ilskna. Inte på er, ni har er fulla demokratiska rättighet att framföra era synpunkter till City, det är tidningen jag är bedrövad över. Det är en ansvarig utgivare, som faktiskt var med bland de som kunde ha blivit chefred på DN, som gav ut sin krönikör till vargarna. En ansvarig utgivare och redaktör som släppte in material och sedan inte vågade stå för det när ett par telefonsamtal kom in till tidningen.

Jag är inte arg på er, ni får ha vilken uppfattning ni vill här i livet, utan det är Mikael Nestius som jag fortfarande väntar mig en bra förklaring från.

Herregud, tack att jag fick vara på Expressen istället för City där jag sökte jobb för sommaren (iofs typ evigheter efter ansökningstiden gått ut) för att jag ville jobba med en helt lysande journalist. Jag skriver inte ditt namn men du vet vem du är.

Det är det jag är så heligt förbannad på och det borde varenda journalist vara.

15 september, 2006 09:21  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Sakine: Bilden är smickrande för dig, men allt annat för mig. Jag ger en kyss på kinden och får den blicken som svar, va fan ska man tro då?

15 september, 2006 09:42  
skrev Blogger sakine:

Hehe...men fan då. Jag bryr mig om hur snygg jag blir på foton, inte hur äcklad jag ser ut att vara :o)

PÖSS! Ses imorgon.

15 september, 2006 10:36  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hahaha, livet är hårt... imorgon är det en bra dag, stor fest, bajen spelar match och jag ska rösta...

15 september, 2006 12:59  
skrev Blogger sakine:

Det blir lajbans med party!! Jag och Krohnman ska fyllekampanja i natt, också :o)

16 september, 2006 13:48  
skrev Anonymous Anonym:

Läste på Flashback om hela vändan. Nestius borde skämas! Han borde be om ursäkt i City. Vilken fejk-ryggrad...

Keep it up!

17 september, 2006 14:43  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg