27 december 2006

Fragmentariska minnesbilder Värnamo

Jag får använda mobilens anteckningar för att vilja minnas vad som hände under de där dygnen i Värnamo julen 2006. Vi hoppar över julskinka, småbarn, släkt och annat - det är väl inget ovanligt inslag i någons liv nästan. Istället koncentrerar vi oss på väsentligheterna, utgång helt enkelt.

Värnamo är speciellt. Det finns ett ställe att gå på, Harrys. En vedervärdig lokal, inköpt på butiken "Inredningar som inte ens O´Learys kom undan med". Det är grönt och kvistade bräder uppspikade på väggen. Det är 75 kronor för bärs och järn, dock var man tvungen att säga shot för annars förstod inte den icke så serviceinriktade bartendern. Det visade sig snabbt vara en tvåa, vem fan köper en tvåa när de ber om ett järn Fernet?

Det är monopol i frikyrkostaden Värnamo, på min tid hette det hotellet - de har bara öppet på juldagen numera. Det betyder att det kostar 100 spänn i inträde, oavsett om det är folk i lokalen eller ej. Fredagen var det packat till bristningsgräns och insikten om att man i småstadsmått mätt är gammal var rätt tung. Kände typ fyra personer. Två tjejer gissade på att jag var född 1985, jag tog det inte som en komplimang. När de gissat på hela jävla 1980-talet inflikade jag att det fanns ett årtionde före det, de förstod inte sarkasmen som spottades fram.

Starten vid ankomst klockan 22.00 var galen, hade det varit Sthlm hade minst hälften redan varit utkastade för oproportionerlig fylla. Vi pratar om fyllan av stadiet "hej, jag kan inte stå på benen och därför ramlar jag mellan de här två väggarna som jag tackar för att jag inte ligger under ett bord och sover/spyr". Då kom hela tonårstiden tillbaka, folk super på ett galet sätt i en småstad. Visst blir man full i sthlm också men inte på det här viset, inte särskilt många gånger på ett år dock och när man är i detta stadie hemma så säger vakterna i alla fall till en att gå hem. Det är jag tacksam för. På Harrys tackar de för pengarna och möjligtvis skrattar de lätt.

Kvällen innehöll sedan sitt givna krogslagsmål på dansgolvet, troligtvis över en tjej som inte ville ha någon av de kombaterande parterna. Sedan någon som pratade om efterfest i Bor, det är typ två mil dit och kändes föga lockande. Då var klockan två, typ precis när man normalt tagit sig till Spy Bar.

Lördagen är dagen då man går ut med gamla vänner, juldagen aint what it used to be för folk födda före 1985. Så 100 spänn för inträde, inte som de sjunger för bärs och järn. Försäkrar mig om att det i alla fall är två de stänger och inte ett, de lovar. Lik förbannat får vi inte beställa i baren 01.03. Följande ordväxling utbryter:

- Baren stängd.
- Eh, det är ju en timme kvar?
- Nej, vi stänger ett.
- Nej, vakterna sa klockan två ju?
- Det är mycket möjligt men det är så lite folk att vi stänger nu istället.
- Ok, får jag tillbaka mina hundra spänn då eller?
- Det får du ta med vakterna...

Gonatt. Sedan bråk med en vakt som tyckte jag var arrogant när jag frågade varför de plötsligt stängde en timme tidigare än sagt. Utkastad, i Värnamo. Ni har ingen aning om hur skönt det var att komma hem på juldagen till Sthlm.

Fler anteckningar från mobilen (inte bara utgång):
Gäst slår ner vakt, brutalt. Blir inte utkastad.
Snubbe pissar på händerna, mycket, och säger det högt vid pissoaren. Han tvättar inte händerna efteråt.
Chippens jävla frisyr är standard med för mycket vax.
Dansgolvet försöker likna house, men det låter hela tiden Absolute Music. Skiter folk i och kan alla värdelösa mixar och sjunger/skriker med. Jag vill spy och skratta och också skita i att det suger.
Natalia är snyggare på jobbet osminkad och svans än i tv. Då är hon snygg som fan i På spåret. Hon vill ha en karp i badkaret att slå ihjäl på julafton.
Träffade Gregory i fredags, den enda vettiga man pratade med utanför närmsta kretsen. Han är kvar i Värnamo och vi pratade om varför han inte startar en månadsklubb. Omöjligt sa han. De vill inte ha det. När man var tonåring i värnamo var man tvungen att åka tåg till Göteborg för att köpa bra skivor. Bengans och Skivhugget vill jag minnas var ställena. Han var väst och jag var mest öst. I dag hade vi säkert varit Houston om vi var tonåringar. Att hänga med var så viktigt inför de tio som brydde sig i Värnamo. Resten sket i det och söp mest.

10 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Låter som en vanlig lördagkväll i Oskarshamn eller liknande :)

27 december, 2006 21:41  
skrev Anonymous Anonym:

Känns som om vi har upplevt och reflekterat över julhelgen på liknande sätt.

Men...
Två tjejer gissade på att jag var född 1985, jag tog det inte som en komplimang.

Det borde du. Det är en fin årgång.

27 december, 2006 22:46  
skrev Anonymous Anonym:

ja, välkommen hem! många gånger om förundrar jag mig hur jag orkar med att bo kvar i den här "staden" Värnamo. Bra observation angående fyllehalten på uteställen Värnamo vs. Stockholm. La även jag märke till samma sak efter mitt senaste besök i Stockholm och var ute en fredagkväll på Harrys (erkänner dock att jag oräknerliga gånger varit lika full, enda sättet att slippa se på otyget är att inte minnas något). Att ens gå trappan upp till dansgolvet smärtar i själen, att se folk ens uppskatta musiken gör mig bedrövad och där tappar man tilltron på att det överhuvudtaget finns en gnista av sunt förnuft i "staden". Jag är avundsjuk på att du bara behöver besöka Värnamo ytterst sporadiskt.

28 december, 2006 02:00  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Johannes: Det är nog en typisk utgångskväll för minst hundratusen varje fredag/lördag typ. Det är komiskt hur lika småstäder är i sina uteliv, det är som om man stöpt alla städerna i samma form. Weird, men skönt att vara hemma i stan igen. Igår vart man utkastad utan orsak från Teatron, men ingen jobbig attityd från vakterna. Jag fick gå in och säga till mitt sällskap att de tyckte jag skulle gå hem. Då var jag inte hälften så full mot folk i värnamo. Sedan fick jag gå in en gång till och säga till flickvännen att jag var trött och ville hem. Såna vakter gillar vi.

Tim: Det är inte helt fresh att kallas 1985:a när man är 77:a - känns bara skumt, obehagligt på något vis.

Sune: Ja, herregud! Alltså jag förstår ju själv varför alkoholhalten är så hög i Värnamo, var likadant när jag bodde där och man sprang på Hotellet. Det jag undrar är när jag ändrades på den punkten att jag inte drack så sinnes mycket. Alltså, hoppet för allt vad populärkultur är ju död i Värnamo. Vi pratade om att det vore roligt att starta en pop/indieklubb på Harrys en gång i månaden. Plocka ner massa röjarfolk från sthlm och spela bra musik. Detta planerades under den där alkoholhalten, utan den så insåg vi att det hade varit dödfött. Jag lider med dig som är kvar...

28 december, 2006 13:30  
skrev Anonymous Anonym:

Äh, gläds åt över att du är lika ung i utseendet som i sättet, istället :)

31 december, 2006 17:53  
skrev Anonymous Anonym:

och jag tror bestämt att vi delade bord den kvällen.

du verkade komma undan tidigt dock... juldagen? jag spelade på harrys (med
lena) någon dag innan nyår. blev alltså tvungen att stanna. snacka om att
bli värnamomättad.

brrr.

25 januari, 2007 00:22  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

ah vilse! jag drog ju direkt efter julafton för att överleva och inte överdosera värnamo. finns ju roligare sätt att dö på helt enkelt.

hehehe, jag hoppade över kommentar nummer två enligt önskemål. bärs snart tycker jag!

25 januari, 2007 09:57  
skrev Anonymous Anonym:

mm. ett smart drag. nästa år tänker jag åka upp tidigare... helt klart.

ja, det uppskattas. tack!
och ja, öl, helt klart. man behöver a-, b-, c-, d- men framförallt öl-vitamin.

25 januari, 2007 17:47  
skrev Anonymous Anonym:

haha jag kan inte mer än skratta åt hur patetisk vår lilla stad är.
det stämmer precis och allt är sig likt fortfarande, förutom att baren kanske stänger igen konstant.
till råga på det kostar det numera 100 spänn att gå in innan klockan slagit tio.
skandal för en snål smålänning som helst vill slippa betala för den skiten.

05 juli, 2007 17:43  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Det är ju det som är grejen Malin. I en storstad hade ett sådant ställe gått i konkurs på två minuter. De ställena i Stockholm som tar 100-120 kronor i inträde ger i utbyte de bästa dj:s som finns i Sverige och många klubbar lockar in folk från utlandet. Det är inte något miffo som fått för sig att trance ultimate från 1999 är bra musik längre.

Nu är jag i den lyckosamma position att jag inte behöver betala när jag går ut men det gör att allt blir mycket konstigt när jag kommer hem och inser att man ska casha hundra spänn för att gå på jävla harrys.

06 juli, 2007 10:28  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg