07 februari 2007

Intellektuell hantlangning

Stockholms tre fotbollsklubbars vd:ar går i dag samman på Sidan fyra i Expressen och gör klart för vad de anser är problem inom supporterleden i Sverige. Det är den eviga diskussionen om huliganism och vad klubbarnas representanter har för lösningar. Lösningar som - om de sattes i verket - skulle bryta mot svensk rättstradition och tungt hota den personliga integriteten. För min del två väldigt viktiga saker.

De skriver att fotbollsvåldet ökar, man undrar när de tog sina första steg på en läktare i det här landet. Faktum är att det aldrig varit så lite slagsmål på herrans många år, som de senaste säsongerna. I nya Nöjesguiden uttryckte Magnus Carlson det så självklart.

Det var farligare att stå med en Bajenhalsduk på Gullmarsplan 1982 än att gå på match idag, när firmorna gör upp i en grusgrop i skogen. Vafan, jag var på match i Italien och där kastar de bomber på varandra i fyra timmar. Samtidigt finns det ju något romantiskt med det, typ gamla gladiatorspel.

I debattartikeln kommer Henrik Appelqvist (Hammarby), Charlie Granfelt (AIK) och Alf Johansson (DIF) med en rad förslag om hur detta enorma fotbollsrelaterade våld ska stävjas.

Deras förslag och mina kommentarer:

Sekretessen ska antingen tas bort så att klubbar kan få listor från supporterpolisen på vilka ligister som deltar i samlingar/bortaresor/fester och liknande, eller så ska enskild polisman på plats få utfärda avstängning av enskild huligan.
Jag biter mig i tungan nu, bokstavligt och försöker hålla kontroll på mina fingrar så att detta inte blir för argsint - även om det är svårt. Detta skulle till att börja med vara ett brott mot den personliga integriteten. Det finns en anledning till att dessa uppgifterna ska skyddas av polisen, ingen vet vad klubbarna och deras representanter kan tänka sig göra med dessa personuppgifter. Jag personligen skulle säkert kunna finnas på en eller femtio sådana listor eftersom jag hälsar på dem, dricker öl på samma ställen och så vidare. Den andra delen som framförs för första gången handlar om att de tycker att enskild polisman ska få stänga av supportrar på plats, utan rätt att försvara sig eller möjlighet till en rättvis prövning i domstol. Svenska rättsäkerheten åt fanders, det är vad klubbarnas vd:ar säger. Jag kräver inte att ni ska vara jurister, men någon kan ni väl rådfråga innan ni skickar in så imbecilla förslag till pressen?

Straffen är för låga.
Jaha, det är en åsikt och inte så mycket att säga om det. Frågan är dock om de anser att ett brott som begås inne på en fotbollsarena ska straffas hårdare än ute i samhället, det får vi inget svar på. Det finns givetvis praxis på det här området, men just det - juridik var inte deras kompetensområde. Men gå gärna på Riksdag och Regering som stiftar lagar, att det ska avvisas med mycket stor säkerhet av ett kompetent lagråd är en annan sak.

Individperspektiv.
Klubbarna skriker, i likhet med SvFF, efter ett Thatcherskt övervakningssamhälle. De är inte alls ute efter ett individperspektiv, utan att kunna jaga supportrar till ingen människa orkar engagera sig i den dynamiska supporterkulturen. Jag har varit i de länderna som vd:arna ser som föregångsländer och antingen har de en helt död syn på oss som engagerar oss, eller så vill de se folk på sittplats och då menar jag sittandes på sittplats. Senast nu när vi gästade Bröndby och en tonåring blev utkastad från arenan för att han ställt sig upp på plastsitsen. Vill Stockholmsklubbarna tvinga supporterutvecklingen dithän?

Utöver detta verkar det som att klubbarna vill ändra på lagen om samförstånd i brottsbalken. Kort sagt betyder lagen om samförstånd att om Person X och Person Y kommer överens om att slåss, så går lagen om samförstånd över lagen om till exempel misshandel. Detta gäller inte grov misshandel tilläggas. Det är givetvis helt upp till dem att tycka på det viset, men inte något som borde kopplas ihop med uppgjorda slagsmål mellan Stockholms firmor.

För gemene man låter säkert alla deras förslag som helt vettiga, men bryter man ner det så visar det bara att de är beredda att offra personers integritet och rättsäkerheten för att få synas i spalterna som de goda.

Jag äcklas bara av det.

Man hinner hissa och fullständigt sänka ner Hammarbys VD i Nybroviken på en dag tydligen. Tips till Appelqvist om han vill ha ett lugnare Söderstadion är att titta på Hammarby Hockey och hur man arbetar där. Första åtgärd: Sparka Thunell och Berg.

P.s. Så, nu kan ni titta fram och kalla mig huligankramare om ni vill. Att skriva i det här ämnet är enligt mina erfarenheten helt omöjligt. Ingen läser vad som skrivs. Ska bli intressant att se om jag får rätt - igen D.s.

0 Kommentar/-er:

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg