01 februari 2007

Värnamo - alive and kicking

Nu stängs en pojk av i 1,5 år. Inget har förändrats sedan jag gick på gymnasiet i staden, fast på den tiden löste vi det med knytnävar och sådant som fanns till hands. Nu verkar det vara lite värre. Det märkliga är att han kom från Gröndalsområdet, där gick de "städade" på min tid, de jobbiga kom från mitt område som Värnamovisan kallar Apladalen. Maktskifte i staden tydligen.

Kommer ihåg min första skoldag på högstadiet, här gällde det att snabbt sätta sig i någon form av respekt om man inte skulle åka på spö i mängder under första året. Min lösning var att delta i knogpoker i uppehållsrummet med niorna. Jag vann en runda, Ola - känd skön galning - förlorade och om jag kommer ihåg spelet rätt så drog han det värsta, spader kung. Straffet var att han skulle hålla ner handen mot bordet och jag skulle slå så hårt jag ville och kunde ovanifrån. Ola knäckte ett mellanhandsben och han tog det som en "man".

Dagen efter kom Ola med basebollträ till skolan. Richard sprang så in i helvete. Richard återvänder efter någon timmes "skolk". Richard finner sitt skåp helt inslaget, fullständigt massakerat. Efter det tyckte Ola att det var utagerat. Ola var fin mot mig sedan och ingen annan gav sig på mig heller, vad jag kan minnas.

7 Kommentar/-er:

skrev Blogger Johannes:

Haha. Ja, det var bättre förr :)

01 februari, 2007 14:44  
skrev Anonymous Anonym:

haha. där ser man. inte visste jag att du kunde vara så... mm... militant?

jag antar att jag vet vilken ola du talar om.
spännande alltså.

01 februari, 2007 21:19  
skrev Anonymous Anonym:

Va, vad var det för mångkulturell våldsskola du gick i? Ola, det namnet har jag aldrig hört förr. Är det något irakiskt invandrarnamn eller? Man vet ju hur de är.

01 februari, 2007 22:38  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Vilse: Ojo, den gamla richard hade sina stunder kan man väl säga. Och du vet exakt vilken ola det är, haha.

Sebbe: Jag förstår att det känns förvirrande i en värld av denna tid. Ola var tydligen en av de sista svenskarna, om jag förstått saken rätt. Om man ska vara allvarlig så var nog mina skolor från mellanstadiet och framåt att betrakta som mångkulturella med personer från Chile, Iran, Irak, Vietnam, Sri Lanka och så vidare. Dock väldigt få från världsdelen afrikan, vad jag kan minnas.

02 februari, 2007 08:12  
skrev Anonymous Anonym:

Det värsta jag har varit med om var när jag kom tillbaka efter sommarlovet i sexan och alla var ett huvud längre än mig. Det var det mest traumatiska för mig. Skyddad verkstad kan man säga. :)

02 februari, 2007 08:23  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Marla: Jag hade liten sådan ångest under sjuan och åttan då jag faktiskt var kortare än typ alla i hela plugget. Jag knatade runt som en dvärg nästan kan man säga, sedan var det sommarlov och jag växte förbi hela klassen på dryga två månader. Eller på ett år i alla fall. Skolfoton i sjuan och åttan sitter jag i mitten längst fram = kortast i klassen. I nian står jag i mitten längst bak = längst. Efter det pajade mina knän fullständigt.

02 februari, 2007 08:27  
skrev Anonymous Anonym:

Men det är det värt!
/längdfetischisten

02 februari, 2007 10:33  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg