09 mars 2007

Ett gäng fulla Zlatan

Lantz i P1, torsdagen 8 mars klockan 15:15.

Igår så gick sverigedemokraten Mattias karlsson ut med att han inte upplever Zlatan som svensk med orden ”han har ett kroppspråk och ett språk i allmänhet som jag inte uppfattar direkt som svenskt". Och då är det ju lätt att börja fundera över vad karaktäriserar ett sverigedemokratiskt kroppspråk.

Hallå Richard Slätt som är reporter på tidningen Expo.

- Hallå hallå Annika.

- Alltså vad är ett sverigedemokratiskt, vad karaktäriserar ett sverigedemokratiskt kroppspråk skulle du säga?

- Vi får väl generalisera lite och det är väl det som han själv gör så det tycker jag är helt ok.

- Mmm.

- Han, för det är en man givetvis. Han håller armarna i kors, väldigt osäker. Livrädd för allt här i världen.

- Vilken form av kors håller han?

- (skratt) Men han håller dem nära kroppen för att försöka skydda en form av privat sfär för han är livrädd att någon ska komma han in på livet. En bister min läggs på detta, en sverigedemokrat ler inte. Vecken i pannan de är så djupa att man skulle kunna använda dem som någon form av arkiveringssystem för kommande räkningar. Alla de här sätten att försöka framhäva sig själv som svensk de lever ut i alla de här konferensrummen som de sitter i hela dagarna. Furu- och björkmöbler och tråkigheter. Det slutar ju alltid med att man måste lätta upp det på kvällen och ta en pubrunda. Då ändras ju det här kroppspråket i takt med att promillehalten stiger.

- Det blir lite mer brittiskt eller?

- Ja, och sedan går det till och med över till att bli det här som inte är då svenskt klassiskt kroppspråk. Till slut så blir de ett gäng fulla Zlatan.

- Man vet inte vem man ska säga grattis till.

- Inte jag heller.

- Hur sitter du själv just nu?

- Just nu så sitter jag framhävandes med en fruktansvärt dålig kroppshållning som man har när man sitter framför datorn hela dagen.

- Ah, axlarna fram och ingen stretch.

- Precis.

- Ah, då ser jag det framför mig. Tack snälla för att du klargjorde det här för oss.

3 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Bra där Richard, bra där!

10 mars, 2007 01:27  
skrev Anonymous Anonym:

Hehehe, du kan ju vara riktigt rolig..

12 mars, 2007 08:17  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Om jag bara anstränger mig så, men det är ju så jobbigt. hi hi.

13 mars, 2007 11:49  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg