09 mars 2007

Polislogik?

Polislagen står över grundlagen, fick jag reda på igår av en kriminalinspektör från Stockholm. Undrar vad Justitieombudsmannen kommer säga om det. Läsarna uppdateras när så är möjligt.

10 Kommentar/-er:

skrev Blogger CiNEZiLLA:

Wow, snacka om one liner!
;)

09 mars, 2007 16:11  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

I know, mer info kommer men inte just nu bara. hehe.

09 mars, 2007 16:19  
skrev Anonymous Anonym:

Det ska bli spännande att se vad detta handlar om. Men polismannen kan ha rätt i sak. Polislagen är ju en lag som faktiskt inskränker en massa rättigheter som finns i grundlagarna. Mötesfriheten är ett exempel där polislagen på olika sätt inskränker regeringsformens rättighetskatalog. Nu har detta i och för sig stöd i grundlagen.

I juridiken bör man nog undvika att använda uttrycket att en lag står över en annan. I stället är det nog mer korrekt att säga att en lag har företräde framför en annan lag.

JO behöver nog lite mer underlag :-)

09 mars, 2007 18:58  
skrev Blogger Rollx:

Ni Journalister är demokratins vakthundar, och jag vill även utnämna er till "fyrar" som ser till att inte rättvisan strandar.

Här skickar jag en bild på några andra fyrar jag totat ihop. Hoppas att måndags humöret förbättrades (måndagar = usch !)

Topless Beacons

:)

12 mars, 2007 00:08  
skrev Blogger Zaida:

Haha! Har du det på band!? Snacka om att Mr Hyde-sidan av polisväsendet gärna tittar fram då och då.

12 mars, 2007 09:13  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Det är det som grämer mig Zaida! Jag tyckte att det kanske hade uppfattats som för provocerande att låta kamerana rulla i ansiktet på dem, men jag vet att detta kommer hända minst hundra gånger under året och nu vet jag att jag inte stänger av kameran. Vi börjar nu med en polisanmälan om tjänstefel och sedan avvaktar jag lite med JO-anmälan. De kanske erkänner att de gjort fel? Yeah right...

13 mars, 2007 10:50  
skrev Blogger Per Westberg:

Att en polisman uttrycker sig slarvigt i ämnet lex superior och lex inferior (lagkonflikter) är inte tjänstefel. Men det är kanske något annat du menar. Ett citat som inte placeras i sitt sammanhang är knappast en "oneliner".

Om ni nu gör en polisanmälan och åklagaren finner att åtal ska väckas är det ingen idé att gå till JO. JO skulle ju avskriva ärendet oavsett om det blev friande eller fällande dom.

Jag blir ofta imponerade över polismäns kunskaper i juridik. Jag tänker t.ex. på den polisman som på stående fot, oförberedd inför tv-kameror kunde ange jaktbrott och brott mot djurskyddslagstiftning som tänkbara brott när en kvinna hade tio svanar i lägenheten.

Men spännande är det.

13 mars, 2007 22:11  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tur att det inte är jag som sitter och skriver den där anmälan för det hade säkert blivit tusen fel, men jag kan polislagen tillräckligt bra för att veta att jag blivit bortskickad från en plats på felaktiga grunder trots att jag förklarat och bevisat att jag var där i jobbet. Det handlar således om hänvisning till pl §13 och pl §19.

14 mars, 2007 09:40  
skrev Blogger Joakim Larsson:

Det handlar alltså om en polis som har kört bort Slätt som murvel från en brottsplats av något slag? Bra, mera sånt. Tala gärna om vem det är så jag kan skicka honom en pava.

14 mars, 2007 18:39  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Som folkvald politiker har du en mycket märklig syn på rättssäkerhet, men just det - du är sverigedemokrat. Glömmer alltid sådant. Jag sparar citatet för framtiden.

15 mars, 2007 09:44  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg