13 mars 2007

Supporterkultur, post 123

...fansen var en fröjd i går. Efter alla svinerier och tragedier under Europas fotbollsvinter var det så skönt att bli påmind om att det fortfarande kan se annorlunda ut. Jag vet inte när jag såg så många barnfamiljer på en match senast.

Suck. Då vet vi återigen vilken form av läktarkultur media vill se. Fan, jag gillar ju dig så starkt Jennifer Wegerup. Antingen har jag varit blind eller så är det första gången du ger dig in i moralismen om läktarlivet.

Fan. Fan. Fan.

Tror ni på allvar att ni vill se enbart massa barnfamiljer på läktarna? Är det därför ni älskar att sitta på södra på pressläktaren och imponeras av vår klack? Är det barnfamiljerna som skriker sönder sina halsar för att pusha laget framåt?

Nä, just det. Ändå är det de ni hyllar och älskar. Miffon.

3 Kommentar/-er:

skrev Blogger Isobel Hadley-Kamptz:

Baby, du vet ju att vi tycker ungefär lika i den här frågan, men jag gillar verkligen när det är barnfamiljer. Också! Både dom och vi. Det kanske bara är egenintresse just nu, men jag vill att folk ska känna att de kan ha med sig ungarna. Det är ju därför som man måste vara så oerhört hård mot våld inne på själva arenan, de vanliga människorna får aldrig bli rädda för att gå dit. Att man sen kanske får täcka över ungarnas öron i bland (om man nu inte klarar den svåra konsten att berätta för en 8-åring att vissa ord får man använda på läktaren men inte någon annanstans) det är en annan sak.

13 mars, 2007 14:40  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hey honey! Det är ju självklart att även barnfamiljer ska ha en plats på läktaren och i supporterkulturen men det jag vänder mig mot är när det beskrivs som att det är de som offrar sig särskilt mycket för laget. Det är det som stör mig, i Hammarbys fall har vi ju till och med en särskild sektion med hela Västra som är familjeläktare, tror till och med att de får baxa in sina barnvagnar där och det ska de givetvis ha rätt att göra. Det är ju bara när det beskrivs som att det är de som ska vara rådande som man blir trött... Ser så fram emot när du blir en av dom eller va man nu ska säga. Du är givetvis alltid en av oss också.

14 mars, 2007 09:32  
skrev Blogger fredrik:

Är inte Isobel skansen. Och per definition alltid en av dom?

22 mars, 2007 20:00  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg