24 juli 2007

Samtal i sängen 21.42

Rätt & Slätt:
- Kan någon förklara för mig hur man lyckades sälja in den här produktionen om Globalisering. På riktigt.

Flickvän med nya La Redoute:
- Men titta inte, du blir så arg när du ser det där programmet.

Rätt & Slätt:
- Det är ju värre än en olycka, jag kan inte värja mig.

Flickvän, måttligt intresserad:
- Sluta nu, byt bort. Snart är reklamen slut på andra kanalen. Zappa en minut istället.

Rätt & Slätt:
- Nej, det här är ju för fan helt sjukt. Rika blir rikare. Fattigare blir fattigare. Ska det få vara en sammanfattning på globaliseringens ekonomiska effekter? Ska vi ha det på det här viset?

Flickvän, skakandes på huvudet:
- Men, så här kan vi inte ha det. Varje måndag blir du sådan här vid den här tiden.

Rätt & Slätt:
- Men för i helvete. Vad är detta för förvirrade irrviljor som får sändas prime time på SVT? De säger sig vilja lyfta både positiva och negativa delar med globaliseringen men inte fan har jag under de här veckorna hört ett positivt omdöme om globaliseringen. Nej, här ska det fan i mig vara svartvitt. En person som säger sig jobba för Human Rights Watch verkar ju för i helvete vilja gå tillbaka till kulturrevolutionens dagar. Ska jag då sitta här och tycka att det är fint att de tar upp baksidorna, som de väljer att se det som. För inte så jävla länge sedan hade de tagit den gubben och lagt honom i sträckbänk på ett torg. Men nej, globaliseringen är det fel på.

Hörru producenten på UR. Kan det tänkas vara på det viset att de siffror som fanns för absolut fattigdom back in the days är lite friserade och förfinade för att visa på sin himmelska stat? Kan det vara på det viset.

Fuck off.

Problemet är att det inte är en total globalisering utan att väst låser in sig med tullar mot andra länder, framför allt de i ett utvecklingsstadium. Att vi gärna köper råvaror från dem istället för att låta dem renodla och förädla råvarorna och på så sätt tjäna mer pengar. Det är en av de avgörande sakerna till att globaliseringen ännu inte tagit full fart och ändå pratar vi om det som lyft ekonomin till enorma höjder för länder med låg kapacitet att lyfta sig själva från fattigdom. Sedan har vi korruptionen och den ska väl inte globaliseringen lastas för.

Om en vecka kommer jag sitta där och svära igen. Min flickvän kommer skaka på huvudet åt mig.

5 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

UR-dåligt var det visst någon som sade. Måste ha varit en göteborgare :-)

24 juli, 2007 12:33  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Man kan nästan tro det om rubriksättaren i alla fall men Aaron är en äkta stockholmskid. Men sanningen är det i alla fall.

24 juli, 2007 12:35  
skrev Anonymous Anonym:

hehe.
jag måste nog ladda ner serien.
jag behöver bli lite arg i semesterkoman.

24 juli, 2007 13:10  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ja du, du kan se allt på nätet också på www.ur.se

Bered dig på vänsterpropaganda i världsklass.

"Vi ska ta upp både det negativa och det positiva"
- underförstått: Vi säger så, då lurar vi er så jävla lätt att ni kommer tro att vi är objektiva.

Fram för mer subjektivism. Hade säkert gillat programmen om de frontats av någon globaliseringsmotståndare, nu blir det värsta hyckleriet som gör en tokig.

Ledighet.... mumma. Här är det TM och från måndag så räknar jag inte med att sova.

24 juli, 2007 13:13  
skrev Blogger Wille:

Jag kan inte annat än att hålla med. Har försökt att se nyanser i programmet men det är verkligen hårt vinklat tyvärr...

24 juli, 2007 20:34  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg