05 september 2007

Gå och dö Guillou

Jan Guillou, du är välkommen att gå och dö när som helst. Ville bara säga det.

Uppdatering: Ok, lite bakgrund då till min kommentar.

... Det är ju väldigt tjocka böcker och författaren är inte engagerad i någonting utan skriver med en blinkning så där att det här är lite på skämt, det här är ju en kul historia som inte är en riktig deckare det vet ni va, jag är ingen deckarförfattare, jag är mycket finare än så fast jag skojar nu lite med Pippi Långstrump.

Aha, då vet vi det Janne G. För böckerna hade inte köpts och skrivits och redigerats på Norstedts innan Stieg dog 2004?

Det var inte så att böckerna köptes på stående fot av ett stort förlag? Det var inte så att varenda människa på Norstedts slogs om manusen för att få läsa dem på studs? Nej, för du vet alltid bäst Janne G. Du har aldrig haft fel i hela ditt liv. Finns det inte en plats ledig i Svenska Akademin? Den borde Janne G få!

Stieg Larsson arbetade jag med dag och natt i tre års tid. Vi delade redaktionsrum. Övriga medarbetare ville inte sitta i våran vrå på grund av tobaksrök och så slapp de se våra skrivbord.
Kallar man Stieg Larsson för "finare än så", då har man sannerligen inte någon koll på Stieg Larsson. Mig veterligen träffades Jan och Stieg en gång, när Jan hyllade Expos arbete och sa att "Expo gör arbetet som Säpo borde göra". Sedan var det nog inte mer än så. Tydligen är det "fint" att jobba dygnet runt. Med sämsta lönerna. Med hot mot person och familj. Men se sån var aldrig Stieg.

Stieg var en fullständigt opretentiös man, men med en jävla drivkraft om att varje person inte bara kan utan måste kämpa för demokratiska värden.

Jag har medvetet hållit mig borta från att ge uttalanden om Stieg i pressen under de senaste åren, det har känts för privat - något mellan oss två, även om det aldrig var uttalat på det viset. Det kommer jag hålla mig till även i fortsättningen.

Men låt oss säga så här. Man är inte fin för att man inte går igång på svenska deckare, Stieg älskade framför allt amerikanska deckarförfattare. Personligen har jag aldrig varit mycket för deckare, däremot hade Stieg den goda smaken att älska Buffy.

Jag är personligen övertygad om att böckerna hade sålt än mer om Stieg fått leva vidare och kunnat berätta om sina böcker personligen.

Mig veterligen har Janne G heller aldrig skrivit deckare, det är väl kioskthrillern som är hans signum.

2 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Jan G är en jävla pajas.

05 september, 2007 12:08  
skrev Anonymous Anonym:

ni kan gå och dö..

19 mars, 2008 10:20  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg