och på jobbet går det också bra...
Efterbearbetningsproducent Dragan:
- Kungen!
Rätt & Slätt:
- Eh, va vem var när hur då? Vad menas? Vafalls?
Efterbearbetningsproducent Dragan:
- Efter fyra program kan jag nu säga att det är det bästa Top Model vi gjort.
Sådant gör mig så sjukt glad av uppenbara skäl, men om man läst om min osäkerhet i detta projekt så förstår ni vilken sjukt glad inslagsproducent jag är i dag.
Annars har jag lagt en del tid den här veckans kvällar på att kolla in Top Model SE08 från staterna. Elin Kling hade använt uttrycket CRAVINGS, eller så är det Alex som skadat min hjärna att tro att Elin använder ett sådant uttryck. Men jag får cravings efter den budgeten. Alltså, det finns inte på kartan.
Det finns så många värdelösa tv-recensenter på kvällstidningarna som inte verkar fatta sådana här saker. Nu senast var det Aftonbladets Karolina Fjellborg som skrev:
"Varför blir allt de gör där borta mycket maffigare än det vi gör här?"
Doh! Det är sådant här som gör att det är fullständigt omöjligt att ta tv-recensenter på riktigt allvar. De har ingen koll, med några få undantag. Men jag bistår gärna med lite kunskap om varför tv blir "maffigare" i USA än i Sverige.
1. Budget. Man behöver inte vara särskilt klyftig för att förstå att det går att göra "bättre" tv om man har stålar i stil med Joakim von Anka.
2. Sändningsregler. Om vi skulle göra som TM USA gjorde i gårdagens program, där det var makeover och man använde varumärken som extremt tydligt både med ord och bild visades sjukt mycket, då hade vi fällts hundra gånger om av OffCom i England och böterna hade sänkt oss - typ. Det är sådana saker som gör att TM USA får in extremt stora summor som sedan kan omvandlas till bättre teknik, större produktionsledning, fler fotografer, fler för hår och make up.
3. Deltagare/Kultur. Amerikanska realityserier får mycket gratis på grund av att deltagarna är extremt utåtagerande, inte direkt en svensks största kännetecken. Den där ihhhhhh ohhhhhhhh ahhhhhhh skrikande gruppen som ni ser i TM USA finns inte i samma självklarhet hos en grupp svenska tjejer. Visst, den kan också bli tröttsam - men den skapar en snabb dramaturgi som formatet mår mycket bra av.
4. Tyra Banks. Att ha grundaren av en serie gör givetvis att man har ett försprång utan dess like. Tyra har gjort säsongen åtta gånger och vet exakt hur hon ska agera för att formatet ska njuta.
Däremot tycker jag att svenskt tv-makande är bättre på andra saker. Normalt är branschen sjukt bra på det närgångna, utan att bli allt för sliskiga. Vi gör tv för en svensk publik och den skiljer sig från den amerikanska även om vi kanske är det mest amerikaniserade folket efter originalet.
Tänk om vi någon dag kan få utrymme i kvälls/dagspress där tv-mediet tas på allvar - på riktigt. Då skulle publiken också bli mer upplyst och intresserad för hantverket som ligger bakom en serie på tolv program. I dagsläget får vi tåla inkompetenta idioter som berättar vad gårdagens program handlade om istället för att få veta vad trenderna är för tillfället och vad det beror på. Personligen hade jag gått upp i brygga om kameramännen/kvinnorna fick lite mer uppmärksamhet, men det är väl för mycket begärt att de där människorna ska se skillnad på bra och dåligt foto.
- Kungen!
Rätt & Slätt:
- Eh, va vem var när hur då? Vad menas? Vafalls?
Efterbearbetningsproducent Dragan:
- Efter fyra program kan jag nu säga att det är det bästa Top Model vi gjort.
Sådant gör mig så sjukt glad av uppenbara skäl, men om man läst om min osäkerhet i detta projekt så förstår ni vilken sjukt glad inslagsproducent jag är i dag.
Annars har jag lagt en del tid den här veckans kvällar på att kolla in Top Model SE08 från staterna. Elin Kling hade använt uttrycket CRAVINGS, eller så är det Alex som skadat min hjärna att tro att Elin använder ett sådant uttryck. Men jag får cravings efter den budgeten. Alltså, det finns inte på kartan.
Det finns så många värdelösa tv-recensenter på kvällstidningarna som inte verkar fatta sådana här saker. Nu senast var det Aftonbladets Karolina Fjellborg som skrev:
"Varför blir allt de gör där borta mycket maffigare än det vi gör här?"
Doh! Det är sådant här som gör att det är fullständigt omöjligt att ta tv-recensenter på riktigt allvar. De har ingen koll, med några få undantag. Men jag bistår gärna med lite kunskap om varför tv blir "maffigare" i USA än i Sverige.
1. Budget. Man behöver inte vara särskilt klyftig för att förstå att det går att göra "bättre" tv om man har stålar i stil med Joakim von Anka.
2. Sändningsregler. Om vi skulle göra som TM USA gjorde i gårdagens program, där det var makeover och man använde varumärken som extremt tydligt både med ord och bild visades sjukt mycket, då hade vi fällts hundra gånger om av OffCom i England och böterna hade sänkt oss - typ. Det är sådana saker som gör att TM USA får in extremt stora summor som sedan kan omvandlas till bättre teknik, större produktionsledning, fler fotografer, fler för hår och make up.
3. Deltagare/Kultur. Amerikanska realityserier får mycket gratis på grund av att deltagarna är extremt utåtagerande, inte direkt en svensks största kännetecken. Den där ihhhhhh ohhhhhhhh ahhhhhhh skrikande gruppen som ni ser i TM USA finns inte i samma självklarhet hos en grupp svenska tjejer. Visst, den kan också bli tröttsam - men den skapar en snabb dramaturgi som formatet mår mycket bra av.
4. Tyra Banks. Att ha grundaren av en serie gör givetvis att man har ett försprång utan dess like. Tyra har gjort säsongen åtta gånger och vet exakt hur hon ska agera för att formatet ska njuta.
Däremot tycker jag att svenskt tv-makande är bättre på andra saker. Normalt är branschen sjukt bra på det närgångna, utan att bli allt för sliskiga. Vi gör tv för en svensk publik och den skiljer sig från den amerikanska även om vi kanske är det mest amerikaniserade folket efter originalet.
Tänk om vi någon dag kan få utrymme i kvälls/dagspress där tv-mediet tas på allvar - på riktigt. Då skulle publiken också bli mer upplyst och intresserad för hantverket som ligger bakom en serie på tolv program. I dagsläget får vi tåla inkompetenta idioter som berättar vad gårdagens program handlade om istället för att få veta vad trenderna är för tillfället och vad det beror på. Personligen hade jag gått upp i brygga om kameramännen/kvinnorna fick lite mer uppmärksamhet, men det är väl för mycket begärt att de där människorna ska se skillnad på bra och dåligt foto.
1 Kommentar/-er:
Bra rutet! Pussa Dragan! Är det inte bara i Sverige som kultur-experter som skryter om att de inte tittar på dokusåpor får i uppdrag att skriva om dem? /å
Skicka en kommentar
<< Hem