19 september 2006

Tryckfels-Nasse

Alltså, Tryckfels-Nisse har man ju hört talas om - men Tryckfels-Nasse måste man säga vara ny på arenan.

Även i Resumé här. Även Expressen här.

Alltså sverigedemokraternas Richard Jomshof, gruppledare i Karlskrona, som i dagens Karlshamns- och Sölvesborgsupplaga fått sig en liten mustasch ditmålad på överläppen. Herregud, var är humorn på Blekinge läns tidning?

Någon på tryckeriet lessnade på att sverigedemokraterna gått fram som en virvelvind i de södra delarna av landet och ville visa det för omvärlden. Det måste väl också kallas för konst, även om tidningen skriker om intrång i upphovsrätten. Kan lova att fotografen säkerligen garvade häcken av sig när han såg resultatet.

Jag har träffat Jomshof ett par gånger, han gillar mig inte direkt kan vi väl säga. Jag gillar honom. Han hade ett soft synthband en gång i tiden, Elegant Machinery. De var på turné med vänsterorienterade Cat rapes dog back in the days. Om jag inte missminner mig var det i Tyskland turnén ägde rum. Rätt & Slätt erfar att det tog typ två minuter i bussen innan rasismen flödade - det var måttligt populärt av bandet med helt andra åsikter, enligt mina källor.

När Jomshof blev av med sitt arbete som lärare på gymnasiet i Karlskrona var jag den första att bjuda in honom till Sveriges Radio för att diskutera det inträffade. Det har han tydligen helt glömt bort för nu när man skriver till honom får man inget svar.

Resumés klotterplank brukar mest locka fram haters, men en del fyndiga saker måste man bjuda på...

Som Voltaire sa, "Jag hatar dina åsikter, och jag är beredd att döda dig". Nej, vänta... "Jag hatar dina åsikter, och jag hatar dig"... Hmm, det blev inte heller rätt. "Jag hatar dina åsikter, och..." Äh vafan. Skitsamma.

2 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Stigbjörn Ljunggren askrev nån gång kring 1998 en debattartikel för Arbetet med den tvivelkaktiga tesen at alla våra val i livet kan ses som autonoma och vinstmaximerande val (vi gör resor till platser som andra uppskattar för att kunna fjädra oss med att berätta, vi blir kära i och gifter oss med den som vi antar kan främja vår karriär och föda friska barn, vi skiljer oss när barnen blir vuxna och det är dags att dumpa frugan etc). Någonstans på vägen citerade han en bok från Timbro, inte särskiult förvånande. När texten kom i tryck hade en typograf skjutit in "det kapitalistiska kuksugarförlaget" framför Timbro; stilbrottet var hisnande och Ljunggren skrev aldrig mera något för Arbetet.

25 september, 2006 14:32  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Johan:

Håller du inte med om att det är en viss skillnad att ändra i någons text? Då syns ju inte förändringen, det var ju ganska uppenbart att det inte var layoutaren som hade ritat dit den taffliga mustaschen. Även om jag tycker att det faktiskt var lite kul med även "det kapitalistiska kuksugarförlaget", är de homofober på Arbetet? ;)

26 september, 2006 09:16  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg