02 november 2006

Avd. Dumma i huvudet

Här kommer en gratis möjlighet till allmänt åtal, jag bjuder på den helt gratis och kan tänka mig att försvara mig själv i tingsrätt i staden.

Du och du är ju helt dumma i huvudet. Det är min åsikt, kan säkerligen rubriceras som förtal - problemet är att jag kan motivera det. Han och hon vill inskränka yttrandefriheten genom att ta bort den grundlagsstadgade meddelarfriheten för poliser, åklagare och civilanställda under pågående brottsutredning. Jo, man tackar ja. Är detta ett tecken på att populisten Bodström kan komma att bli nästa partiledare för Socialdemokraterna? Är detta ett sätt för de här personerna att positionerna sig inför framtiden för att få vara nära maktbordet, när Göran Persson lämnar över i vår?

Skulle detta bli verklighet, då kan vi kyssa kriminaljournalistiken adjö. Då kan polis och åklagare mörka i all evighet, genom att hänvisa till att förundersökning pågår i ärendet. Det är fallet i samband med Gotlandshärvan, som Insider avhandlade i förra veckan. Åklagare för internutredningar är inkopplad, en förundersökning pågår men ingen misstänkt finns. En brottsrubricering finns, gällande förmodad brottsprovokation men ingen är misstänkt. Ingen chef, ingen underhuggare, ingen alls. Sådant ska inte läcka ut enligt de två motionsskrivarna.

Vanliga hederliga polismän/kvinnor kommer inte våga lämna ut uppgifter eftersom detta skulle leda vidare till att efterforskning av källor skulle bli tillåtet på myndighetsnivå. Vilket skulle leda till att det missbrukas och att "läckor" även jagas i andra fall. Utan en fullständig meddelarfrihet gällande myndigheter så förlorar journalistiken en stor maktfaktor gentemot makten. Det betyder också att läsaren i slutändan inte är lika välunderrättad som den har rätt att vara i en demokrati.

Hur som helst, jag är inte medlem i Svenska Journalistförbundet men nu får ni verkligen ta och ryta till. Skrika tills lungorna får ödem, alternativt bara sönderslitna stämband. Vi är ett gäng journalister som dessutom är övade i det här med hat på läktare så vi ställer gärna upp och står i första ledet när Riksdagens säkerhetstjänst kommer vevandes med batonger och tårgas. Vi har varit med förr och som en gammal statsminister sade: Håll gränsen!

Yttrandefriheten och Tryckfriheten pressas hela tiden till inskränkningar. Är det inte att man inte ska få ut passfoton, så är det att man ska lagstifta mot "sexualiserande reklam i det offentliga rummet".

Så ja, nu bidar jag min tid och väntar på att allmännt åtal väcks. Tills dess kan jag meddela att Stockholm fortfarande inte kan hantera fem centimeter snö och lite vind. Tvärbana och Pendeltåg klarar inte ens av när första lönnen lövar av sig. Då blir det timslånga förseningar. Därför har jag i dag bytt däck på en av arbetsbilarna så man inte behöver lita på Stockholms politiker. Det blev ingen skillnad på den punkten i och med maktskiftet.

Ilskan via Gudmundson.

0 Kommentar/-er:

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg