20 oktober 2006

Hej medeltiden, välkommen tillbaka

I gårdagens Insider berättade vi om Peter Rätz, polisagenten som efter tio års infiltration av Hells Angels, Bandidos, Brödraskapet och snart sagt varje maffiagruppering i det här landet , kastats ut från vittnesskyddsprogrammet.

Anledningen: Han utnyttjade sin grundlagsstadgade rättighet att gå till pressen. Polisen svarade med att råda hans särbo (ja, de lever i olika länder nu) "Carin" att gå till socialtjänsten.

Polisens ansvarige för vittnesskyddsprogrammet, Arne Andersson på Särskilda Spaningsinsatser (SSI), fick möjlighet att bemöta kritiken, dock ganska kort i sändningen och därför har vi lagt ut hela samtalet i skrift på Insiders hemsida. Ni kan läsa det i sin helhet här.

5 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Jag är mest intresserad av att höra din kommentar till Efterlystinslaget om Bajen igår. Lögner ("Hammarbyklacken sköt raketer mot familjeläktaren" och "Spelarna sprang för sina liv" t ex) av sällan skådat slag. Och att man dessutom på Efterlyst, mitt bland mördare och våldtäktsmän letar efter en liten kille som tänt en bengal på en läktare. Vad blir nästa steg? Leta fortkörare på efterlyst? "Den här bilen sågs köra ca femton kilometer för snabbt i timmen, vi fick tyvärr inte regnumret. Känner du någon med en blå Opel Omega, ring Efterlyst".

Eller vågar du inte kritisera din arbetsgivare? :)

20 oktober, 2006 16:28  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hey Dan, inga som helst problem att kritisera inslaget eftersom jag satt och svor nere i studion och gjorde det ganska klart för alla i närheten att jag ansåg det vara ett inslag med många felaktigheter.

Grunden till min ilska (din, tusentals andra bajare och så vidare, alla med anknytning till en match de senaste åren - låt säg något antal runt 100 000) var inledningen från studion.

FELEN:
* Att beskriva oss som hatfyllda människor, fine jag hatar också på fotboll men kärleken är större.
* Personen i fråga som "hängdes ut" (jag fattar inte hur man ska id:a honom) har vad jag förstår det inte begått något brott eller är det innehav av explosiva varor? Tveksamt värre, framkallande av fara för annan person? Yeah right...
* Alla konsekvent beskrivs som huliganer, ja de anser väl att alla som står på ståplats är huliganer.
* Beskrivningen av alla huliganer som enbart våldstorskar utan intresse för klubb eller fotboll.

Ja, det var de felen som jag kommer på direkt här och nu när jag tänker efter.

Grundproblemet som jag ser det: De går inte på fotboll och har aldrig gjort det.

Just det, att peka ut UB & SB som drivande, herregud det är ju bara att säga det. Jag har varit lika drivande i ilskan mot Hammarby Säk som någon annan som står på läktarna vilket jag gjorde ganska klart efter derbyt på ledarplats i Expressen.

Om du missade den, länk här under. Den enda som försökte förklara för andra vad som hände och även om sportfolk/krönikörer var fullkomligt vansinniga på mig så står jag för varenda bokstav och kommatecken. De kan sitta där på södra som ett gäng muppar på pressläktaren och dricka kaffe och käka mazariner eller va de nu gör och döma oss.

http://expressen.se/index.jsp?a=669804

20 oktober, 2006 16:46  
skrev Anonymous Anonym:

Tack för det Richard. Jo, jag har läste krönikan i Expressen och det var det i särklass nyktraste inlägget i den etablerade median.

Hade bara förväntat mig ett jätteargt blogginlägg :) Ganska kul att folk ringde och anmälde Martin Berg. Samtidigt tråkigt eftersom det upptog tid för telefonisterna när "seriösa" människor kanske velat ringa in och tipsa om RIKTIGA brottslingar.

Men på något sätt var Efterlystteamet värda det. Inslaget var grovt vinklat, förljuget och inte minst patetiskt. Blir många reportage i framtiden om man ska leta bengalbrännare på Efterlyst :)

20 oktober, 2006 18:45  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Háde min hjärna funkat som normalt hade jag garanterat gjort det men efter att ha slitit med eget jobb på Insider så hade jag väl bara inte ork helt enkelt. Det är ju lite som att stånga huvudet in i en betongvägg, och det kräver sin ork...

Jo hörde om Berg, mycket stor humor även om det är som du säger synd att det tar upp tid för telefonsvararpoliserna.

Handboll i dag, fotboll måndag. Det blir slut på en grönvit vecka, och sedan börjar vi om från början och förlorar mot tacoätarna så att guldet inte hamnar i stockholm.

21 oktober, 2006 14:45  
skrev Anonymous Anonym:

Guldet kommer inte hamna i Stockholm. Varken Djurgården eller Bajen vinner i år.

22 oktober, 2006 13:23  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg