01 november 2006

Det ultimata testet

Det fungerar som en sorts vattendelare - de som håller måttet och de som inte gör det. Ett par gånger sedan jag klev ur det stora förhållandet för 18 månader sedan eller så har jag hamnat i ett läge där jag känner för att bli mer seriös. Jag har väldigt snabbt hamnat i det läget med henne nu, och allt känns hur bra som helst. Vi lever ganska lika och annorlunda liv.

Jag jobbar. Hon studerar.
Jag älskar uteliv. Hon älskar uteliv.
Jag älskar soffan. Hon älskar soffan.
Jag gillar hennes vänner. Hon verkar gilla mina.
Jag är skråla-mig-hes-till-pop-och-rock. Hon är drum ´n bass.
Jag står i baren. Hon röjer på dansgolvet.
Jag är Vita. Hon är Nacht.
Jag har förlorat pappa. Hon har förlorat mamma.

Det är när man har en sådan kombination som man vill testa det. Inte bara prata och försöka förklara det för henne. En känd sportkrönikör sa det till mig förra hemmamatchen när jag satt på Södra på grund av dunderförkylning och smög upp på pressläktaren i halvtid för kaffe:

"Du fattar inte hur avundsjuk jag är på dig, du har din möjlighet att leva ut alla uppdämda känslor här. Själv sitter jag fullständigt oberörd, bara analyserar. Jag skrek inte ens när Anders Svensson satte den där sjuka frisparken mot Argentina 2002. Jag är avundsjuk på dig."

Att försöka förklara det går bara inte. Det måste upplevas på plats. Detta är dock förenat med mycket stora risker. Tänk om hon är en sådan tjej. En sådan tjej skulle aldrig överleva med mig, tror jag. Det är ju en sådan här tjej jag vill ha.

Ni förstår problematiken. Att få ihop den hyfsat städade och normalintellektuella Rätt & Slätt med han som står där på läktaren på Norra. Värmningen var förlagd till nittonkronorsölhaket Gröne Jägaren, och ja billig öl leder lika logiskt till många öl. Hon drack sunkigt vitt vin med spritzer - mest sunkigt vin. Märkligt tyckte nog vi män då det var tre gånger priset för en öl. Vi går igenom truppen lite, går igenom nödvändiga fakta som att det var Linderoths sista match. Att det var Pablos, Fiskens, Klebers och Antes sista match. Plus en massa till. Grundspelet, varför Bajen alltid är bäst. Skit i tabellen - Bajen bäst ändå.

Tuben från Skanstull till Gullmars och Chris hade som vanligt färdkost i form av öl med sig som vi delade på. Pissa i busken i gången till Söderstadion. Får förklara att de bara får sälja folköl på arenan, inte alls till hennes belåtenhet men det blev en drös plastmuggar med avslagna 3,5:or ändå. Möter upp med hela gänget som alltid står där vid grinden mot mittplan. Hälsar runt som bara den. På farsor, döttrar och söner. En salig blandning, och vi hann upp precis till slutet av Kenta.

Höstspel, på en bättre plan än väntat och ett bättre passningsspel än väntat. Inte så kallt som det kan vara sista hemmamatchen och nästan uppehåll så var det en rätt trevlig tillställning även om det slarvades den där sista tredjedelen, som vi vant oss vid. Hon försvann, lyckades hooka upp kiosken på att steka på sojakorvar som hon fick gratis eftersom de aldrig fått frågan om vegetariskt förr. Några öl till och handskak med vänner runtom, så kom ramsan...

"Öka takten sista kvarten, Tidaholm. Öka takten, sista kvarten, Tidaholm..."

40 sekunder senare drämde dvärgen Pablo till. 1-0 och de där två plastglasen vräktes med sitt innehåll upp i luften. Innehållet försvann i värmen och glädjen, de hovrade där i luften i någon millisekund innan den träffade oss alla i skallen och nacken. Kramar utbyttes, vrålen nådde bristningsgränsen för våra slitna halsar. Hon fick en halv öl i ögat, som hon uttryckte det.

I mina ögon fick vi tre straffar bortdömda, alla för hands som jag upplevde det. Det var otaliga offsides som jag inte upplevde som offsides. Detta leder ofrånkomligt till att alla könsord och diverse meningar med ord som "din mamma" kastades mot assisterande och huvuddomare. Hon överlevde det.

Eftersnack på Tucken och hon pratade på med Chris. Jag babblade mest med Andreas och vi trivdes väldigt bra där. Taxi till Mariatorget och skön natt i varandras armar.

I dag åker hon till London. Innan dess skickade hon meddelandet som säger att hon klarade provet med glans.

"om jag dör under resans gång ska du veta att du och jag är det bästa som hänt mig på väldigt länge och jag ville vara med dig för alltid. (men så blev det alltså inte) (om jag dör alltså)..."

6 Kommentar/-er:

skrev Blogger CiNEZiLLA:

Kungligt. Härliga känslor. Kul att höra.

01 november, 2006 16:02  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

I know, bara gått så fort att jag knappt hunnit med att förmedla det till folk.

01 november, 2006 16:04  
skrev Anonymous Anonym:

Jag överlevde!

Åh fint... och romantiskt och allt. :)

Lycka till på alla plan (inklusive på läktaren bredvid fotbollsplanen)!

kram

01 november, 2006 16:36  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Marla: I know, något överdrivet givetvis för att det ska bli spänst i alltet. & jag tror att jag skulle överleva med någon som till och med hatade mitt bajenengagemang. Det skulle bara vara lite jobbigare. Öl i ögat, kan det bli mer romantik? Eller Tucken, eller jägarn? Hell no :D

Kungen: Av någon outgrundlig anledning har jag nästan aldrig Fernet hemma, det känns som en sådan dryck som ska drickas i ensamhet vid en bardisk mer än i hemmet. Hemma är whiskey, baren är Fernet - omöjligt att förstå hur jag får ihop min hjärna.

01 november, 2006 17:09  
skrev Anonymous Anonym:

Har är ett starkt ord. Du glömmer att jag, likt dig, överdriver i kopiösa mängder för att svänga till det. :) Mitt motto för skrivandet: "Vrid gärna verkligheten några varv extra"...

Haha! Love is in the air på Gröne Jägarn! Vackert.

01 november, 2006 18:39  
skrev Anonymous Anonym:

HAT skulle det naturligtvis stå...

02 november, 2006 00:40  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg