22 juni 2008

Känn ingen sorg för mig Besar

Frida Åberg, Exekutiv Producent och tävlingstestare, och lilla jag. Tack för i år!

Så har dryga två månader gått här i Malaysia.
Expedition Robinson 2008 avslutas i detta nu med sista örådet för Holland/Belgien.
För min del har Robinson bestått av följande:
350 öl. (minst)
230 småsår över hela kroppen som aldrig läker.
102 möten på 45 dagar.
48 inspelningsdagar.
45 kycklingar har gått ner i magen.
27 olika tävlingar.
7 sandflugebett. Inget infekterat.
2 halvlediga dagar.
1 psykbryt.
1 gång fick jag skrika Freeze på tävling.
Bakslagen:
Vi fick inte in tävlingarna med de bästa namnen. Varken "Exlude a dude" eller "Yes, we have no bandanas" föll länderna på läppen. Vi gör ett nytt försök nästa år.

Jag är verkligen inte trött på Malaysia, men önskan om att få vara hemma i Stockholm är större. Jag är glad att det bara är en period för hade vi börjat om med tre nya länder imorgon hade jag kanske gjort något drastiskt för att slippa det.
Det finns många personer att tacka för en utomordentligt smidig produktion för våra tre kunder, men jag nöjer mig här och nu med att tacka Frida Åberg och Johan Lindqvist för förtroendet.

Nu blir det KL och lyx lyx i ett par dagar innan hemfärd till Söder om Söder.

Den här sommaren ska bli underbar förstås.
Just det. Om de nytillkomna läsarna vill läsa mer om Lena Forsman (c) så är här ett par länkar:
Aftonbladet
Sydsvenskan
Expressen
Dagens Media

18 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Stå på Dig!

Federley säger att han såg dig som en vän till för några dagar sen.....

Många medborgare såg nog honom som en person som stod upp för demokrati, till för några dagar sen.

Du gör helt rätt, mitt samvete hade inte heller tillåtit mig att umgås med någon som avskaffat den personliga integriteten och demokratin i Sverige, och medverkat så enormt till Bodströmsamhället.

22 juni, 2008 10:50  
skrev Anonymous Anonym:

välkommen hem... Lägg upp Federley materialet :-))

22 juni, 2008 11:17  
skrev Blogger Otterstadh:

Du är ju för fan en av de skarpaste knivarna i lådan. Hittade bloggen din idag och blev väldigt imponerad.

Härja vidare!
//Johan

22 juni, 2008 11:51  
skrev Anonymous Anonym:

Såg att Aftonbladet hade någon intervju med Federley i dag och han nämnde det du skrev :))

Här finns det att läsa: http://xs128.xs.to/xs128/08250/fre254.jpg

22 juni, 2008 12:04  
skrev Anonymous Anonym:

Hatten av för Richard Slätt. Jag har äntligen hittat en ny intressant person/blogg att läsa.

22 juni, 2008 12:31  
skrev Anonymous Anonym:

Jag råkade ut för en grundlös attack från en översittare en gång i tiden. Det höll på att knäcka mig, men jag tänkte att "är det krig hon vill ha, är det krig hon skall få" och eftersom jag hade rätten och moralen och folket på min sida (i sin egenskap av hög chef med psykopatiska drag hade hon tryckt ner många medarbetare i skorna) satte jag hårt mot hårt. Efter en vecka bröt hon ihop och låg lipandes över sitt skrivbord. Då beslutade jag mig för att inte driva saken vidare, för man skall inte sparka på någon som ligger. Jag kunde till och med känna dåligt samvete för att jag kanske hade spolierat hennes framtidsutsikter i branschen, detta trots att jag gjorde rätt i att försvara mig och hade stor support i detta av mina medarbetare. Till slut fortsatte emellertid hennes spikraka karriär och då slapp jag ha mitt agerande på mitt samvete.

Psykopati är en sjukdom som alla andra, om än svår att bota. Dock bör man naturligtvis inte finna sig i vilka attacker som helst, men någonstans måste man ändå dra gränsen. Det kommer en tid när det inte längre är befogat att sparka.

Nu ligger Centerpartiet som ett sårat djur i rännstenen. Det tyckte om att vältra sig i smutsen, men nu lider det av all smuts och försöker skrapa bort den mot asfalten. Man kanske skall ge det grymtande och snyftande djuret en chans. Någonstans innerst inne vill ju även centerpartister hela folkets väl.

Frid vare med er.

22 juni, 2008 13:24  
skrev Blogger Unknown:

Nu när du snart är hemma igen så önskar även jag att du infriar ditt löfte att publicera Federley-inspelningarna. Jag hade stor respekt för den mannen innan, men det lyckades han skjuta i sank med en enkel knapptryckning.

22 juni, 2008 13:29  
skrev Anonymous Anonym:

Fick precis mejl från Lennart Pettersson på centern som läser:

"Tänk på, att i ett odemokratiskt land hade det inte varit möjligt att skicka dessa mail till oss riksdagsledamöter. Du hade förmodligen inte heller fått svaret i denna form utan på ett helt annat brutalare sätt."

Centern har nog en del att lära om demokrati alltid. Denna typ av mejl kan jag nog inte annat än tolka som ett underliggande hot.

politruck

22 juni, 2008 13:34  
skrev Blogger niklasp:

Även jag har fått samma mail som du av LP.

Helt obegripligt.

Dock så är han en av de få som åtminstone tar sig tiden att svara på mail - måhända via färdig mall, men i alla fall.

22 juni, 2008 15:51  
skrev Anonymous Anonym:

Vi har ju vana vid att lite högtidligt uttala våra höga ideal och att ingenting kan få oss att gå emot vår övertygelse, men man måste ju vara lite pragmatisk när den egna positionen står på spel.

/ torbjörn

22 juni, 2008 16:52  
skrev Anonymous Anonym:

Läste sydsvenskans artikel om din blogg och vill ge dig cred för det du skrev men speciellt då centerpartiet kontaktade din chef och du svarade med att kontakta deras! BORT MED FRA

22 juni, 2008 17:15  
skrev Anonymous Anonym:

Är det inte nån som tycker att lagen är ändå tandlös?
Inom närmaste åren kommer alla terrorister, fildelare, pirater etc att utrusta sig med avancerad kryptering, och då kommer FRA's superdatorer inte klara av att dekryptera miljontals mail och datatrafik som är krypterad.

Hårda ord har du skrivit på din blogg, och jag tycker att dom är rättfärdigade. Jag vet inte vad jag ska rösta på nästa gång, jag gav min röst till Fp i tron om att dom är liberaler...

Mvh
Emanuel

22 juni, 2008 22:52  
skrev Anonymous Anonym:

Tack själv.
Är väldigt glad att du hängde med.

22 juni, 2008 23:16  
skrev Anonymous Anonym:

Det här påminner ju faktiskt litet om Lundellmålet, upphovrättsmålet som han vann mot Bonnier efter att de senare hade publicerat ett brev som Lundell skickade till en journalist som hade sågat en Lundellhyllningsbok. Han kände sig kränkt och de bad inte om lov före publiceringen.

I det här fallet misstänker jag att det inte spelar någon roll att Forsman skickade det aktuella mailet från ett e-mailkonto på riksdagen eftersom det framgår att hon inte skickade mailet i sin egenskap av formellt knuten till riksdagen utan i egenskap av kommunikationschef för centern, och för partiernas egna kommunikation råder inte samma öppenhetsregler som för riksdagsledamöterna eller riksdagskansliet.

Journalister i gemen verkar lida av kroniskt högmod när det gäller yttrandefrihet, särskilt eftersom de verkar anse att denna frihet framför allt ska gälla för dem. Att en enskild ska ha rätt att kommunicera med en annan enskild utan att det ska komma till det allmännas kännedom lär faktiskt vara en princip som slår ut någon mer generell uppfattning om yttrandefrihet. Din handling i detta fall, att publicera mailet (för vilket du inte ens var avsedd mottagare), kan knappast anses utgöra ett utövande av demokratiska rättigheter. Om Forsman däremot hade gjort något brottsligt, exempelvis konspirerat med dina chefer på ett e-mailkonto utanför landets grännser om att begå terroristbrott, hade det kanske däremot varit berättigat, men då tror jag faktiskt att det är bättre att FRA hanterar situationen, de är ju trots allt skyldiga att iaktta vissa lagstadgade bestämmelser om hur informationen ska hanteras, särskilt när det gäller just frågan om offentliggörande för allmänheten.

Ditt agerande i detta fall kommer därför, hur man än ser på saken, att komma tillbaka och bita dig i häcken. Även om du kanske just nu tror dig sparka utifrån något slags moraliskt berättigat skottläge, så kommer det endast i förlängningen göra att du framstår som en opportun, obstinat och rabiat holier-than-thou-sägare, detta alldeles oberoende av att du alltså är helt fel ute i själva sakfrågan. Just nu är det bara journalister som står på din sida i det offentliga rummet. Mot bakgrund av det ovanstående bör du kanske ha anledning att darra litet på läppen inför utsikten att de verkliga aktörerna involveras och ett domstolsförfarande blir aktuellt. Här handlar det ju trots allt inte endast om några infantila bloggarbröder som offentliggör vad som helt uppenbart är skämtmail med TV4-profiler. Såväl du som Forsman anser förhoppningsvis att ni sysslar med allvarliga frågor.

Jag vidhåller att du nu skulle ha haft ett bättre utgångsläge om du hade publicerat hela kommunikationen, dvs. din chefs svar till Forsman och din eventuella direktkommunikation med henne. Fast ni kanske å andra sidan hade det goda omdömet, åtminstone i denna del, att använda telefonen...?

23 juni, 2008 11:04  
skrev Blogger Tuxie:

Jag har också hittat en ny blogg att prenumerera på. Hoppas du hittar fler hycklerier att uppdaga!

23 juni, 2008 11:20  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Integritetskramaren:

Det skulle vara stor humor att se en polisanmälan mot att jag ber personer dra åt helvete.

Det är en rättegång jag skulle stå rakryggad i och berätta varför jag anser att den sortens kraftuttryck är berättigade.

Jag har inte någonstans uttryckt något olagligt och för min del har jag påpekat detta för Lena Forsman och frågat efter vad som i min text är kränkande - utan att få något svar.

Alla som känner mig, det framgår av nästan alla mina vänner som bloggat om saken, vet att jag har ett mustigt språkbruk och jag tänker inte ändra på mig bara för att massa nytt folk råkar hitta till min lilla blogg.

Folk i Sverige är extremt lättkränkta men jag går inte någonstans över lagarna till vad som kan vara hot eller liknande. Jag tycker bara att de kan dra åt helvete, vänskapen vår är alltså kastad åt helvete.

23 juni, 2008 12:45  
skrev Anonymous Anonym:

Var det inte diskussion om vad som höll verkshöjd i samband med Lundellmålet?

Då tas humorn till nya höjder när det ska diskuteras konstnärlighet med Forsman!

Redaktör och fotbollsfan? Häng på oss i OB-sportsvängen också. Vi har rätt kul!

23 juni, 2008 23:30  
skrev Anonymous Anonym:

Polisanmälan mot att du ber personer dra åt helvete? Hur du kan läsa det ur mitt inlägg står över min förståelse. Du, eller kanske Strix och Smålandsposten (om de nu verkligen har ställt sig helhjärtade bakom dig), kan bli indragna i ett upphovsrättsmål eftersom du har publicerat ett privat mail (ett mail från Centern till Strix), särskilt eftersom du inte var avsänd mottagare av mailet. Huruvida du anser dig stå rakryggad har överhuvudtaget ingenting med saken att göra.

Studiomannen: Om jag minns rätt från domen i Lundellmålet (det var trots allt 10 år sedan) så var frågan inte huruvida Lundells brev var konstnärligt. Han skrev något i stil med "har du kissat på dig, saknas pojkvän?". Frågan var huruvida upphovet till det som han skrev endast kunde tillskrivas honom, om det var hans verk eller inte. Domstolen ansåg att det hade verkshöjd. Samma analys borde kunna göras i detta fall om Forsmans mail.

Slätts bristande förståelse i detta fall illustrerar endast min tidigare varning om att det kan bli svårt för honom om jurister blir inkopplade.

24 juni, 2008 10:17  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg