27 september 2006

Bajen - bäst i stan


Skit i tabellen, Bajen är bäst ändå

Faktum är dock att Bajen är bäst - i Stockholm. För andra året i rad har Hammarby varit laget som plockat flest poäng i derbymötena. Djurgården är sämst för andra året i rad, förra året fanns dock endast två kandidater. Den tredje kandidaten återfanns längre ner i seriesystemet och igår spelade de åter som ett Superettanlag och fick en lektion i fotboll, signerat ett gäng grönvita dårar.

Årets derbyn är spelade och om vi bryr oss om den tabellen så blev det så här:

1. Hammarby 7 poäng
2. AIK 6 poäng
3. Djurgården 4 poäng

Att försöka sig på det här med matchanalyser är inget för Rätt & Slätt, han är normalt inte i tillståndet att bedöma vad som var bra och dåligt, mer än att Hammarby åt upp AIK på plan igår.

För övrigt håller jag med Patrik Ekwall, sluta jiddra om taktik - utan hjärta, ingen vinst. Så enkel är det som händer på den där planen, och samtidigt så svårt.

Kapten Kola, Dvärgen, Dubbel-Gunnar, Pålle, PFO, Jeff "Jag drar näven i plexit om du byter ut mig" Aubynn, Ante, Lolo, David, Kung Petur, Toni "Klick-klick" Nhleko. Ni betyder så sjukt mycket att ni inte någonstans kan komma att förstå det.

Utelämnade en i den uppradningen av ett speciellt skäl.

José Monteiro de Macedo! Du har på egen hand betalat hela HTFF:s budget för innevarande år. Tredje matchen från start och sjukt stabil.

Så, nu väntar vi på att Lars-Åke Lagrell ber sin son Sebastian om hjälp när det gäller Hammarbys överklagan så att vi får de där tre poängen som försvann för någon månad sedan. Därefter kan vi börja orera fritt om den där pokalen. För att låna ett par ord från grönvita sidan upp... Yeah, like that´s gonna happen...

SMS som aldrig borde skickats i natt:

Vi äger och våldtar och knullar
Skickat till person som inte alls är insatt i ramsan "Vi ska våldta era horor..."
Slutsats: Sådär smart Richard.

Nu har vi våldtagit AIK så klart det är fest
Skickat till kusinen Simon som undrade om vi mådde bra.

Nu kommer många bli helt förfärade och skriva upprört i kommentatorsfältet så lika bra att föregripa det. Nej, detta hör inte till mitt språkbruk en normal dag, men det var faktiskt derby. Ni kan tycka att det är en värdelös ursäkt och det är det säkerligen, men det var faktiskt AIK vi sparkade skiten ur igår. För rätt många människor i det här landet så räcker det alldeles utmärkt. Säger någon att det är typiskt manligt så kan jag säga att underbara Isobel låter lika galen som jag på match.

Johan Esk, Dagens Nyheter, satt i Förkväll på TV4 tidigare i dag och sa att han har ju stått i en klack, men att han växt ifrån det. Hur kan man växa ifrån passion?

17 Kommentar/-er:

skrev Blogger Redaktör Slätt:

Du har givetvis rätt i den sista delen Tim, men den första kommer ändra sig när Lagrell vaknar på rätt sida... ehhh typ

28 september, 2006 09:11  
skrev Anonymous Anonym:

Än en gång befästs min tes om att varje anständigt fotbollslag värt respekt behöver minst en argentinare/uruguayan för att få den rätta pulsen i laghjärtat. Nu måste vi bara få Eguren att låta håret växa och sen slänger vi på honom ett pannband så är saken biff!

28 september, 2006 11:16  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

haha, den tesen tar jag till mig också från och med nu - eller den kanske har funnits där men eftersom jag alltid haft den där förkärleken för engelsk division ett så har jag aldrig riktigt tänkt så men jag förstår din grundtanke och herregud va han är billig med, om det nu stämmer med 2,2 miljoner för att köpa loss honom från Rosenborg... frågan är väl bara vad lönen ligger på, den lär inte vara lika rolig. Och nu drömbud till PFO och man pratar med Ante och Pablo. det kan gå snabbt ibland och plötsligt låter det som att TA och Äpplet gör något för sina löner.

28 september, 2006 11:37  
skrev Anonymous Anonym:

Sen har han ju den obligatoriska kokainförseelsen hemma i Uruguay också!! En tvättäkta rioplatensisk mittfältare m.a.o. Almeyda, Sorín, Montero, Ayala. Det är såna grabbar man behöver. Vad gäller din kärlek till Walsall-Scumforth Utd så förstår jag dig, med det är exakt vad jag menar. Folk tror att Argentina och Brasilien är samma sak. Skämta aprillo!! Brasilien är ett gäng strandraggare som spelar i Rio Globetrotters. Argentina och Uruguay är streethustlers och benknäckare som kan slå en passning. Skillnaden mot engelsk division ett är just att passningen tenderar att gå till rätt gubbe. Plus de coola frisyrerna och tvättbrädorna. Det är därför Mascherano och Tevez passar som handsken i West Ham. Eguren, vässa nävarna och knapra Regaine! Välkommen till Bajen!

28 september, 2006 12:13  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ja herregud, visst är det så. Jag använder ryggmärgen lite väl så fort jag får höra om något från den sidan av jordklotet. Jag slår ihop allting, eftersom jag inte sett särskilt mycket mer än något derby då och då.

Fast det är just felpassen som jag kan älska, fast jag älskade dem mer på åttiotalet när jag växte upp och då varenda pojk och flicka (ok, typ bara pojkar) satt bänkade framför tv:n på lördagarna. Matchdag när det var matchdag på riktigt och de där leriga planerna som man sett män springa runt på.

Eguren, han får vi tyvärr bara behålla något år även om vi köper över honom. Han kommer vandra till en större liga är jag rädd för, till ett spelande lag - inte ett fucking Rosenborg på dekis.

28 september, 2006 12:45  
skrev Blogger Isobel Hadley-Kamptz:

Fast man är ingen äkta argentinare om man har hår som är kortare än nyckelbenen.

I övrigt kan jag bara bekräfta det som påstås om mig. Det handlar om själ, inte om testosteron.

28 september, 2006 13:05  
skrev Anonymous Anonym:

Slätt: "Eguren, han får vi tyvärr bara behålla något år även om vi köper över honom."

Förvisso, men vi ger honom litetid att spara ut håret och capa lite knän i Töntsvenskan. När han sedan säljs så får han nog lön nog att kunna köpa fett med pannband. Alternativt gummisnodd a'la Caniggia (THE argentinare!!). Sedan håller jag med om barndomstidens underbara lördagar. Sheffield Wednesday och grillchips är som Alfons och varm choklad.

Isobel:
"Fast man är ingen äkta argentinare om man har hår som är kortare än nyckelbenen."

Tack för stödet. Vi är inte många som bryr om dem här aspekterna av sporten. Det är just därför Riquelme tyvärr aldrig kan bli bäst i världen (snyft). Jag är ledsen om jag tjatar om detta men om man ska bli riktigt stor så vidhåller jag att det krävs ett svettband. Och INTE av den typen som Figo bar igårkväll. Han var sämst och Crespo var hetast. I rest my case.

28 september, 2006 15:20  
skrev Anonymous Anonym:

Slätt:

Gör en antologi av dina derby-SMS och gör sedan en självransakande genusgranskning.

28 september, 2006 15:38  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jakob:

Jag vill inte skrämma livet ur mig själv och min omvärld för den delen. OM det ska beskäras i yttrandefriheten så är det att mobiltelefoner inte ska fungera fem timmar efter en match alls. Det hade hjälpt mig mycket, för något ansvar kan jag inte ta själv de där timmarna verkar det som.

Klart att det finns ett genusperspektiv på det, men jag vill hävda att jag har tjejpolare som är minst lika grova i mun. Att det inte skiljer något på mina vänner som har barn (som de alltid har med i klacken) eller på deras fruar som också står i klacken. Möjligtvis bäljar de inte i sig lika mycket öl, men annars är det same same som jag upplever det.

28 september, 2006 17:06  
skrev Anonymous Anonym:

Slätt:

Visst är det same same mellan könen vad gäller könsord etc. Beträffande "våldta" och dylikt är jag väl inte så jäla säker.... Ej min poäng min heller. Det vore charmigt med en antologi i vlken form som helst.

28 september, 2006 18:14  
skrev Anonymous Anonym:

Ja, det var inget tråkigt derby det där.

01 oktober, 2006 14:23  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Jakob: Jo, även våldta finns med i en och annan underårigs mun och även om pappan i det fallet försöker hålla en lagom nivå är det ju kört så fort Hansson eller Ingvarsson dömer.

Dan: Mannen har äntligen hittat hit! Det tog sin tid eller så har du bara sniffat runt här utan att säga hallå. Ja herrejävlar säger jag bara. Det var underbart, fyllt av skön kärlek och ikväll är det några gröthalsar på besök. Ska också sägas att det var en jävligt fin löpsedel om Bank, klassiskt kvällstidningsmanér som uppskattas.

02 oktober, 2006 09:39  
skrev Anonymous Anonym:

Bäste Snutte-Slätten. Tänk om du kunde förgylla min vardag och blogga lite om sånt som intresserar oss andra? Med "oss" menar jag alla de intelligenta men adrenalinpundande patetiska Rätt och Slätt-bloggfans, som vill läsa om andra saker än fotboll. Tänker på sådant som singelsuperier, skvaller, knullerier, märkliga ytligheter, fatölskyssar och puckade människor. Vad sägs?

Puss och puss from marla

02 oktober, 2006 10:53  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

*Gulp* Jag vet Marla, det är bara så mycket som man inte vet om det bör eller ska komma ut för verkligheten. Fotbollen har ändå en tendens att vara mer tillåtande, mer tillåtande att vara en sjuk jävel än i verkligheten utanför den där betongkasernen som kallas för Söderstadion.

Det var mycket lättare att snyltblogga om vad som händer i ens liv när man var mer anonym men jag förstår vad du menar. Jag ska göra bot och bättring, promise. Men först! Ska du outa A på din blogg, och ingen fejkoutning - Hang him high typ. Tills dess blir det bröl, öl och fotboll - deal? ;)

Puss

02 oktober, 2006 11:41  
skrev Anonymous Anonym:

Bröl och öl- fine. Fotboll- nja.

Folket får ha tålamod, jag ska suga på A-karamellens anonymitet alldeles för mig själv ett tag till ;-)

Men det låter lovande det här!

02 oktober, 2006 11:49  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

GAH! Jag outar honom annars, jag hänger ut honom. Jag hatar att veta när ingen annan vet, får damp av att hålla på hemligheter ju!

Bröl och öl är synonymt med fotboll, det går ihop och går inte att sära - typ.

02 oktober, 2006 12:00  
skrev Anonymous Anonym:

Pffft! Jag ölbrölade senast i helgen. Gick alldeles utmärkt. :)

02 oktober, 2006 12:11  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg