26 september 2006

Ångesten fick mig att spy

Först, välkomna Tre hörnor straff. Jag hoppas på supporterperspektiv, men då Jesper Högström skriver så är jag inte helt säker på det. Vi har som sagt väldigt olika syn på supporterskap, men han skriver bra - ohyggligt bra.

I övrigt, jag har spytt precis. Det är en sådan dag, en derbydag.

På fredag, demonstration mot den urvattnade journalistiken som råder gällande läktarkulturen i det här landet.

Till sist, jag skulle som chefredaktör aldrig tillåta Johan Esk att i framtiden skriva om något som ligger utanför de vitkritade linjerna. I dag skriver han att han vill avskaffa integriteten och jämställer huliganer med Hells Angels och Bandidos. Suck.

Jag tycker i och för sig inte att han skriver bra om det som händer innanför de där linjerna heller.

Jag har medvetet valt bort apokalyptiska formuleringar, senast jag gjorde det gick det sådär.

4 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Jag är totalt ointresserad av fotboll. De enda sporter jag följer någorlunda är K1 och blandade "mixed martial arts" - våldsamma sporter, men med hyfsat fredliga fans. Därför kanske jag har lite svårt att sätta mig in i det här med fotbollshuliganism, men jag kan inte låta bli att reagera rent spontant.

Jag förstår inte den här ständiga försvarsställningen du intar för vuxna(?) människor som beter sig som några slags apor på gator och torg, bara för att deras färger i fotbollen har råkat på en motgång just den kvällen. Visst, supporterkulturen _på läktaren_ är en sak. Men när apgänget börjar förstöra för gemene man på gator och torg och bråka med polis, kasta sten och slå sönder prylar, då har det gått överstyr.

Eller har jag missförstått vad du säger? Jag vet att du mest ägnar dig åt läktarkultur, men det känns som om det sipprar igenom något slags försvar för "grabbarna" rätt ofta.. ;)

Logistiskt och integritetsmässigt är det ju problematiskt tyvärr, men rent känslomässigt kan jag inte komma ifrån att en fem-tio års avstängning från samtliga matcher med favoritlaget vore ett lämpligt straff för de här imbecillerna... däremot är ju Johan Esks jämförelser rakt uppåt väggarna, det håller jag med om.

27 september, 2006 08:32  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tack Gustav, ett genomtänkt inlägg som uppskattas mycket. Jag försvarar inte "grabbarna", jag tror de klarar den delen ganska bra på egen hand ;)

Jag pratar om det som händer på läktarna, givetvis spiller supporterkulturen över utanför betongkomplexet Söderstadion i form av krogliv, musik, mode och anekdotberättande före match men i grunden handlar det i mitt fall vad som händer och sker på läktarna specifikt.

Jag har inte försvarat grabbarna när det gäller 28/8 och derbyt. Jag pratade med många direkt efteråt på krogen och frågade vad de trodde sig ha åstadkommit. "Vi stoppade våldtäkten" var någras svar. Andra sa att "vi gjorde det för att få omspel" och på läktaren var det faktiskt många som spekulerade i om det fanns omspel med i regelboken, det gör det givetvis men inte när någon orsakar det utan typ två meter snö i halvtid leder till det.

De som kastar sten vet jag inte vilka det var eftersom jag vägrar att åka till sålna och betala cash till ajk för att se Hammarby. Jag satt på Blecktornskällaren på Söder och njöt och älskade.

Anledningen till att jag uppfattas försvara grabbarna då och då är väl att väldigt få skriver om det och har en längre gränsdragning än vad andra har, jag tycker det är helt ok att hetsa och leva jävel på läktaren. Vi ska också komma ihåg att det var sju resor värre på läktarna för tio år sedan, åttiotalet var jag inte med på men då var det ännu värre så det går åt ett positivt håll, men blir en liten krock när det plötsligt ska vara snällpublik när vi i klacken tycker att hetsen är just en del av kulturen.

27 september, 2006 09:28  
skrev Blogger sakine:

Meh, stackars coola MC-snubbar som jämförs med bebisar.

Skämt o sido: kom till Frihetsfronten imorgon kl 19! Är det ingen dödsviktig match imorgon saknas ursäkter.

27 september, 2006 19:28  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Saki: redan inbokat och vill du säga det där till dem så tycker jag att du ska göra det nästa match ;)

Jag förutsätter att den där frihetsfronten bjuppar på bärs, eller troligtvis inte...

27 september, 2006 19:40  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg