06 oktober 2006

Riksdag, regering och kabinett

Paus i läsandet av förundersökningar och spanade loggarna som besökarna lämnar efter sig. Någon kom till Rätt & Slätt genom att googla "fittläppar", ja så kan det gå. Annars mest personer som googlat på följande i dag:

Richard Slätt
Pretty fucking obvious eller hur.
Rätt & Slätt
Ja, antingen vet de vad de söker eller så söker de efter en förklaring på varför man säger rätt och slätt.
Roberta Alenius
Ja, jag undrar varför... Hon har ju blivit pressis i SB och kanske undrar journalisterna nu vem detta kan vara, fast de kan inte ha missat henne innan som jag ser det.
Virtanen från www.bloggsok.se
Han kollar upp sig själv alltså.
Sven-Otto Littorin
Ja, det har ju tillsatts en regering där Majoren ingår.
Häglund (som i Kjell Häglund)
Från en tysk server, man undrar ju lite.
Vem är Nyamko Sabuni?
Ja, det är vi många många som undrar.
Dien Bien Puh
Oh, mitt favoritslag genom militärhistorien.
Berns ikväll
Nej, det blir inte någon utgång i dag Richard.

Besökarna kommer i väldigt hög utsträckning från maktpositioner av det ena eller andra slaget. I dag har det varit besök från dessa ställen:
Aftonbladet, Sveriges Radio, två olika departement, Skattebetalarna, Timbro, Riksbanken, Dagens Industri och Riksdagen. Det var en snabb genomkoll av loggarna. Vilka är ni? De flesta kan jag nog räkna ut, men vilka olika departement det är vet jag inte ännu.

Det riktigt glädjande i dag är det faktum att Carl Bildt gör comeback. I onsdags åt Raj Raj och Bildt middag på East och då förstod man ju att något var i görningen, men trodde faktiskt själv att Raj Raj ville ha lite råd i största allmänhet. Alla måste förstå att det är så sjukt modigt att ta in Bildt med den internationella stjärnglansen han fortfarande har. Raj Raj kan hamna i underläge här, och ja det vore inte bra - men funkar det så är det större än att ha Eliasson som utrikesminister och det säger inte lite det.

Har nu tittat igenom hur Riksdagen kommer vara sammansatt de närmaste fyra åren och kan konstatera att man känner en del av de där 349 personerna.

Anna Bergkvist, m, är en mycket god vän som jag växte upp med i Värnamo och blev aktiv samtidigt i MSU/Muf. En tvättäkta liberal som moderat, kan bli mycket intressanta diskussioner i talarstolen. Anna var nog också en av de där ungdomskärlekarna när man var tolv eller så. Träningskompis i Värnamo Simsällskap också en gång i tiden.
Fredrik Malm, fp, god vän privat såväl som jobbmässigt och fick i dag klockan tio plats i Riksdagen. Se nu bara till att någon kastar in handduken så att fru Gulan Avci också kommer in.
Nina Larsson, fp, fin vän som tog sig in. Hårdare än många, ger sig ut på milslånga promenader/språngmarscher varje morgon med stridspackning på.
Gunilla Carlsson, m, släkting på ett visst avstånd och kan inte exakt hur, men gillar henne hårt bland modsen.
Birgitta Ohlsson, fp, hårda feministen med individperspektivet intakt. Hur kan man inte älska henne?
Maria Larsson, kd, släkting hemifrån moderns hemkommun Gnosjö.
Fredrick Federley, c, som kom in som en av två centerpartister från Stockholm. Bedårande festprisse är han också.
Annie Johansson, c, från Värnamo känner jag inte så väl men vi ses lite då och då i vimlet.

Det var de personerna som jag har någon form av direkt anknytning till. Johan Forsell borträknad eftersom han tar plats i staben på Statsrådsberedningen. Vem var det som sa att världen är liten i Stockholm och Sverige?

16 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Du Slätt,

Nu har två författare försvarat SD väljarna i Malmö - Ekelund och Mankell.

Vad tycker du om det? Är det kanske något som riskerar din försörjning framöver? Ja, det vore intressant att få din "analys" om deras uttalande.

Låt höra nu.

/ Sven

07 oktober, 2006 01:41  
skrev Anonymous Anonym:

Hello! Kan du förklara hur Fredrik Malm lyckades komma in.Enligt väljarkåren fick han de facto inget förtroende.Lämnade någon från Fp "walk ower"??

07 oktober, 2006 02:52  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hej Sven,

Nu har jag inte någon lön alls från Expo så det påverkar inte mitt liv i någon utsträckning alls. Har inte läst replikskiftena mellan Mankell och Malmöförfattaren Ekelund. Får göra det när jag har tid, men det blir inte den närmaste veckan då jag får lön från Strix för att göra något helt annat. Du får se senare i höst helt enkelt. I grunden, jag kommer alltid försvara väljarna och kritisera politikerna. Det är därför jag har sagt att man måste respektera valutgången och debattera de här frågorna så inte något konstigt alls med det egentligen. Jag vill dock att sverigedemokraterna också får frågor om budgetar, socialförsäkringar och arbetsrätten till exempel. Anser att de kommer undan för lätt med att enbart få prata om sin "hjärtefråga". Inget annat parti kommer undan med att enbart prata om sin egna profil, så ska det inte funka som jag ser det men det blir säkerligen fyra spännande år nu när Kenneth Sandberg kastat in handduken. "Sverige är förlorat" som han menar det...

Anonymous: Det är ganska enkelt. Eftersom Nyamko Sabuni och Sven Otto Littorin har fått platser i regeringen så kommer han in och tar en av deras platser, jag tror att det formellt blir Nyamkos plats som går över på Malm.

07 oktober, 2006 10:22  
skrev Anonymous Anonym:

OK Slätt, hade förväntat mig ett annorlunda svar, men nu tog du lite udden av mitt motsvar som jag hade "laddat" upp :-)))

Hur som helst, så försöker jag få reda på Expos omsättning, personalkostnader, styrelsearvoden, vilka som finansierar och i vilken omfattning med mera. Eftersom det är en stiftelse lyckas jag inte få fram siffrorna.

Du kan inte hjälpa mig med det trots att jag är en "främlingsfientlig" skåning. Dock ej aktiv inom något parti.

/ Sven

07 oktober, 2006 14:49  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hej Sven,

Ber om ursäkt för mitt tilltag att avväpna dig på det viset, det ska inte upprepas igen.

Angående vår ekonomi så finns det en anledning till att vi valt stiftelseformen så nej du får inte ta del av uppgifter som är hemliga. Sorry, men ganska självklart att man inte vill dela med sig av lönelistor, inkomster och liknande. Men ett bra försök från din sida ;))

07 oktober, 2006 15:30  
skrev Anonymous Anonym:

Jag är inte intresserad av era lönelistor - även hos andra juridiska personer - kan man inte begära det.

Däremot är det offentligt med den totala lönekostnadsdelen (personalkostnader i resultaträkningen samt VD lön inklusive styrelsearvoden inom alla bolag. Den ser du i vilket AB som helst, alternativt deklarationen för de som har enskild firma.

Varför är omsättning och total lönekostnad (personalkostnad) hemlig menar du? Det är ju inget som är hemligt någonannanstans?

Varför är det hemligt hos just er?

/ Sven

07 oktober, 2006 15:48  
skrev Anonymous Anonym:

Du jobbar väl på Strix Television, eller hur?

Där är exempelvis lönen för VD inklusive styrelse för 2005: 6.418.000:-, konstigt nog var den 14.850.000:- 2004. Märkligt, men inget jag har att göra med.

I styrelsen sitter:

Robert aschberg, Hans Holger Albrecht, Mathias Yong-Nam Hermansson, Karin Söderbäck, och som revisor har ni KPMG.

Allt enligt offentliga uppgifter. Så då undrar jag vad som är så hemligt hos just Expo (registrerat som Hill stiftelsen förmodar jag eftersom det är samma adress)?

Menar du verkligen på allvar att er omsättning är hemlig?

/ Sven

07 oktober, 2006 16:09  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Stiftelseformen fungerar på det viset, jag tänker inte argumentera varför det är på det viset. Du kan inte gå till andra stiftelser och be om de här uppgifterna, dessutom om du vill ha tag på uppgifterna får du skriva till styrelsen - där jag inte sitter - och fråga om du får ta del av uppgifterna. Jag tippar att du inte kommer få svar, men fråga inte mig som numera bara är enskild reporter.

Det är nog Hill-stiftelsen som det står i pappren fortfarande, försökte ändra det typ tusen gånger när jag var VD men det funkade inte - var krångligt som bara den av någon outgrundlig anledning som jag inte fick svar av hos PRV.

07 oktober, 2006 16:30  
skrev Anonymous Anonym:

Jo, jag vet att det är annorlunda offentlighetsregler avseende stiftelser. Fördelen är att man slipper insyn, nackdelen är att det inte går att få några lån av samma skäl.

Så då frågar jag dig rakt ut Richard.

Vad omsätter Expo? Det kan väl inte vara hemligt? Och om så är fallet varför är det det?

Vi kan skita i lönerna eftersom jag kan förstå att det är känsligt - även om jag inte insinuerar retoriskt att de skulle vara höga för att spela implicit smart.

Däremot vill jag veta vad omsättningen är om det är ok?

/ Sven

07 oktober, 2006 16:39  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Såhär Sven, lönerna är låga - superlåga. Du behöver inte tro på mig men så är det. Jag kommer inte ihåg hur mitt avtal var utformat så måste kolla upp om jag får säga vad jag hade i lön, om inte avtalet förhindrar mig att göra det så ska jag berätta det - lovar.

Gällande omsättningen så vet jag givetvis hur stor den är men kan inte tala om det med hänvisning till ingånget avtal som förhindrar mig att gå in på det.
Du får helt enkelt vända dig till styrelsen med den frågan. Maila Daniel Poohl som är VD och fråga. Jag kan inte och får inte gå ut med sådana siffror på eget bevåg.

Det som är intressant är varifrån vi får pengarna, från företag, stiftelser, organisationer, partier, privatpersoner och från tidningsförsäljning och föredragsverksamhet. Så funkar vi, plus att vi får hela 25 000 kronor i kulturtidskriftstöd och sedan finns inga som helst bidrag från någon myndighet.

I den bästa av världar avskaffas alla stöd som finns, marknaden avregleras och så överlever de produkterna som marknaden vill ha. Men det är ju jag som tycker så.

07 oktober, 2006 16:49  
skrev Anonymous Anonym:

Jag är ingen nyliberal själv. Visserligen tycker jag att eftefrågan/utbud är ett riktigt kriterium vad det gäller produkter, men inte människor.

Jag är själv egenföretagare (sådana som är överrepresenterade avseende röster för SD) med bra omsättning.

Samtidigt har jag som alla andra släktingar och vänner av alla möjliga slag - i mitt fall är de flesta från Landskrona (den bruna högborgen).

Jag förstår att du har ett ingånget avtal och du skall naturligtvis följa det. Så jag lämnar ämnet.

Däremot tycker jag att det ändå är som medborgare intressant att få reda på omsättningen och anledningen till varför det skall hållas hemligt (varför skrev man in detta i avtalet t.ex?).

Jag lämnar detta och tackar för att du svarade på mina inlägg. Du behöver inte kolla dina löneuppgifter Slätt. Vad jag kan utläsa av dina inlägg är du en hederlig människa.

Vi släpper detta, även om jag tycker Expo är en obehaglig organisation. Men det är min personliga åsikt.

Mvh,

Alias / Sven

07 oktober, 2006 17:27  
skrev Blogger Robsten:

Sitter Aschberg i styrelsen för Strix?? Han sitter i styrelsen för Expo också, samarbetar dessa bolag? Aschbergs släkt har en ganska intressant historia, du på Strix skall inte ta och gräva lite i den? hur de fick sin förmögenhet en gång i tiden. Det är i.o.f.s. inget man kan lasta Robert för, någon arvssynd skall vi ju inte ha i detta land.

07 oktober, 2006 17:27  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tackar för berömmen Sven, när det kommer från en "motståndare" tar jag det till mig på riktigt.

Till sist bara, Expo är inte en organisation utan som sagt en stiftelse. Det går inte att bli medlem i Expo, liten detalj men väldigt viktig faktiskt som jag ser det.

Robsten: Ja, Aschberg är VD för Strix och sitter därmed i styrelsen och sitter också i styrelsen för Expo. Finns inget samarbete på det viset mellan Strix och Expo, men däremot arbetar jag och Mikael Ekman båda två på både Expo och Strix så klart att kompetensen finns på Strix men nej vi har inga formella samarbeten mellan bolagen.

Ja, Robsten - är du en av dem som nu kommer dragandes med att Robbans farfar eller vad det nu var finansierade hela den ryska revolutionen? The plot thickens som konspirationsteoretikerna skulle säga. Vet att en av hans släktingar var stadsarkitekt och att väldigt mycket av sthlm har vi honom att tacka för, om man nu då tycker att sthlm är vackert som jag gör.

Strix = Bolag
Expo = Stiftelse
Att det ska vara så svårt att lära sig detta.

07 oktober, 2006 17:55  
skrev Anonymous Anonym:

Sedan alldeles i början av 1995 ges tidningen Expo ut av den så kallade Hill-stiftelsen, uppkallad efter en militant anarkist vid namn Ray Hill, som tidigare arbetade inifrån det engelska, nationaldemokratiska partiet, British National Party (BNP). Man säger att tidningen drivs utan vinstintresse och att dess enda funktion är att "värna demokrati och yttrandefrihet mot rasistiska, högerextrema och totalitära grupper och ideologier".
Frågan blir då genast hur man kan säga sig bekämpa totalitära grupper och ideologier när faktiskt hela tidskriften vilar på stöd från just sådana organisationer. Man samarbetar vidöppet med militanta kommunistförbund och tidningar från hela världen, såsom AntiFa (Tyskland), Searchlight (England), Reflexes (Frankrike) och den nya anarkistiska blaskan i Norge, Monitor, för att inte glömma den "svenska" föreningen, Hasans vänner, och så förstås AFA i Sverige.
Alla dessa uppräknade föreningar och stiftelser har väl utbredda kontakter med kommunistiska, anarkistiska eller andra liknande, odemokratiska grupperingar.

08 oktober, 2006 05:20  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ray Hill, militant anarkist? Ja, läs på igen du anonyme skribent.

Expo har utbyte med mängder av tidningar runt om i världen, bland annat Antifa Infoblatt i Tyskland som inte är samma sak som Afa om du nu fått för dig det. Searchlight i England går väl ändå inte att stämpla som Afa? Att de har mer tydliga kopplingar till fackföreningsrörelsen är väl ändå inte samma sak som Afa? Eller anser du att TCO/LO är samma sak som Afa i Sverige?
Reflexes i Frankrike tror jag är anarkister, men då ska man ha i minnet att anarkister i Sverige/Norra Europa är inte alls samma sak som i Frankrike. De är en etablerad demokratisk rörelse i Frankrike. Fast de säger inte så mycket när vi träffas, de pratar ju inte den där engelskan så bra. Monitor är väl allt annat än ny dessutom, och jag tror inte att papperstidningen finns längre men kan ha fel. Hasans vänner och Afa är inte några som Expo samarbetar med. Vi sitter inte på redaktionsmötena och ber Afa komma och ha en föredragning på vad de har för sig för tillfället. Hade du läst på så hade du vetat att Afa Sverige anser att Expo är ett borgerligt projekt och ja, de gillar ju inte det där med borgerligheten så folk får väl dra sina egna slutsatser på hur nära sammankopplade Expo och Afa är.

& till sist, vill du kallade BNP för ett "nationaldemokratiskt parti" under tiden som Hill infiltrerade? Det var vid den tiden ett rent naziparti, både till yta och ideologi - sedan har de gjort vandringen precis som sverigedemokraterna har gjort i det här landet.

08 oktober, 2006 10:39  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Givetvis,

Krohnman har helt rätt, det är på grund av att Majoren blev minister också. Ja, så kan det vara - tydligen ska man behöva tillämpa journalistiska principer på sin blogg också, att kolla fakta innan publicering. Meh! ;) Tackar Rhoddan.

För alla andra kanske jag ska tillägga att från och med nu så kommer jag ignorera en del inlägg. Om man skriver ett inlägg som inte har med ämnet att göra i bloggposten så kommer jag troligtvis ignorera de - jag tänker dock inte radera några inlägg, såvida att de gör en bra debatt oöverskådlig för massa skit som kastas in.

Håll er till ämnet så ska jag bemöta och debattera med er i alla evighet. Annars kan vi alltid ses på Exilen ju.

08 oktober, 2006 11:43  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg