16 oktober 2006

Mini-Malm och ungdomsförbundens sekterism

Det började med att Rhodin aka. Fredrik R Krohnman och Sakine Madon skrev på Sidan fyra i fredagens Expressen. Därefter har den Stora Konspirationen växt, på ungliberalernas [deras benämning, inte min] forum.

I lördags kväll nåddes redaktionen av information genom anonyma tips, det sägs även ha varit alkohol inblandat. Redaktionen undersöker dessa uppgifter för tillfället och har inte gått att bekräfta vid denna pressläggning. Informationen är skakande, för att inte säga chockerande.

Redaktörn har blivit utpekad som spindeln i nätet i denna konspiration. Genom tveksamma metoder har uppgiftslämnare kommit över elektronisk information som enligt av varandra oberoende källor sägs vara e-postkorrespondens från djupet av Liberala Ungdomsförbundet.

Redaktionen garanterar givetvis alla informationslämnare fullständig anonymitet i enlighet med meddelarskyddet för att kunna ge er läsare inblick i högviltens mörka rum och korridorer.

En man ska enligt uppgift kalla sig själv för Mini-Malm, på allvar alltså, och har skrivit indignerat och attackerat artikelskribenterna med allehandla grundlösa påståenden. Det började med en attack mot "det coola gänget". Mini-Malm skrev:

Krohnman tillhör ju liksom Isobel Hadley-Kamptz det där coola fd ungdomsförbundsaktiva folket som fått kontakter i media och numera dissar ungdomsförbunden för att de har tråkiga aktiviteter och odlar personkonfliktsökande.

Återberättandet på en lokal i djupet av Söders hjärta ska ha lett till illasinnade skrattsalvor. När hånandet dog ut för någon sekund ska någon bara behövt upprepa smeknamnet, Mini-Malm och så var stämningen på topp igen.

Mini-Malm verkar inte helt glad över att inte tillhöra det där "coola gänget", som han beskrev som "bittra och löjliga", för sedan växte konspirationen. Hur kunde Rhodin & Madon få tillgång till Sidan Fyra i Expressen?

Det var givetvis genom sina massmediala kontakter med undertecknad som detta blivit möjligt. Efter ett sommarvikariat på ledarsidan på Expressen hade Rätt & Slätt lagt hela Expressen under sina fötter och från Södra Hammarbyhamnen styrde han nu ledning och fotfolk på Marieberg. Det måste ha varit det gick till när Fredrik R. Krohnman och Sakine Madon fick utrymme på Sidan Fyra.

Klockan som närmat sig midnatt på Söder där den stora konspirationen samlats upplöstes under mystiska former. Det ryktas fortfarande om att de i vanliga fall går runt i huvor och mässar på språket som ingen riktigt vet hur det borde uttalas, latin.

Klart är att Rätt & Slätt kommer att fortsätta publicera information inifrån Den Stora Konspirationen. Framför allt undrar bloggen hur någon på fullaste allvar kan med att kalla sig för Mini-Malm.

Att det faktiskt kan räcka med ett kort synopsis skickat till debattredaktören för att få skriva något reflekterande på någon av de större debattsidorna verkar inte ha varit en möjlig väg att gå, enligt Mini-Malm.

/Spindeln i nätet, aka. Redaktör Slätt

Fotnot1 : Rätt & Slätt vill också påpeka att detta inte är ett inlägg som förminskar Fredrik Malm, god vän, utan jag kan inte hjälpa att det låter fruktansvärt roligt att någon hänvisar till sig själv som Mini-Malm. Sekterismen är som sagt stark i ungdomsförbunden, inget nytt under solen sedan Rätt & Slätt lämnade ungdomsförbundsvärlden 1996.

Fotnot 2: Rhoddan/Rhodin är min benämning på Fredrik R. Krohnman. Jag lärde känna honom under det namnet och eftersom jag är sinneslö så har jag inte registrerat hans nya namn. Det är ok för mig att använda det, inte för andra - så vet ni det också.

5 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Hej Richard, jag har aldrig kallat mig själv "Mini-Malm", däremot har andra vid några tillfällen kallat mig för det. Du har även själv träffat mig vid ett par tillfällen, så du kan ju själv avgöra hur lik Malm jag är eller inte är.

Jag har skrivit det stycke du citerar i en debatt kring ungdomsförbundens roll (med anledning av FRK:s och Sakines artikel) i en interndebattmapp på Nubbs (vårt Sapnet). Du får apropå det gärna upplysa den som fwd:at det meddelandet till dig eller någon annan utan tillgång till internmappen att det inte är tillåtet att föra ut sådant som skrivs i stängda debattforum utan författarens tillåtelse.

Inte för att hemlighetsmakeria här: jag har ingalunda framfört några grundlösa påståenden. jag har dessutom diskuterat frågan - seriöst! - med Sakine in person och med både Sakine och FRK på deras respektive bloggar. (Utöver att vi harvat frågan ett varv en gång tidigare, när Isobel var ute i media och drällde om hur hopplöst tråkiga ungdomsförbunden är.)

Jag är väl en av de som tycker att ungdomsförbunden gör bra saker, och tycker att det är fånigt (och ibland bittert) när folk som själva lämnat förbundet ägnar tid åt att dissa dem i media, trots att de själva erkänner att erfarenheten från ungdomsförbundsarbete i de flesta fall är övervägande positiv.

Som sagt. Ni får gärna skratta åt mig mellan skål och vägg om ni så vill. Men jag tar gärna en seriös diskussion istället. Jag har ingen regelbundet uppdaterad blogg (längre) men man får gärna kontakta mig via mail. Jag är rätt mycket på Nubbs, som både FRK, Malm och Sakine kan visa dig hur man använder.

16 oktober, 2006 16:44  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hej Mini-Malm,

Jag vet inte om du använder det själv som namn på dig själv, trodde inte det heller men ser du inte det roliga i detta inlägget så undrar jag lite hur det står till med humorn i ungdomsförbunden. Iso har ju i så fall rätt, det var ett sjuhelvetes drag på msu/muf en gång i tiden, numera är väl de flesta av dessa män/kvinnor på ett eller annat sätt aktiva i fmsf.

Sedan är du nästan skrämmande dåligt insatt i hur det funkar med sådan där yttrandefrihet/tryckfrihet/meddelarskydd. Det är inte alls olagligt att skicka vidare information bara för att den inte är avsedd för allmänheten. Hur tror du att media i annat fall kan avslöja saker som regering/maktinstitution vill mörklägga genom sekretesstämpling eller liknande? Hur tror du att vi kan citera från förhör när det egentligen råder förundersökningssekretess? Däremot hade det varit olagligt om jag, som inte har tillgång till nubbs interna mappar, hade tagit mig in genom hackning. Men då är det själva intrånget som är olagligt, inte själva spridandet av informationen till en större skara. Så var det med det, liten lektion i YGL/TF helt gratis till folket.

Seriöst? Tillåt mig le, eller var det seriöst med enradaren "Jag tycker de är bittra och löjliga..." Var det ditt sätt att inleda en "seriös" diskussion?

Problemet med ungdomsförbunden av i dag är att jag alltför ofta ser idealister (ok, inte idealister utan ideologiska vakthundar) sedan väljer att vara tysta för att de förstår att man kommer längre då. En rad ungdomspolitiker har gjort så och jag tycker att det blir värre med åren, fullständigt utan något statistiskt belägg för den saken.

Jag gjorde detta inlägg för jag tyckte att det var så absurt att tro att det finns en konspiration (mitt ordval) där en liten klick styr saker som ligger fullständigt utanför våran kontroll.

Sedan tycker jag att det var roligt att någon i Sakis blogg pekade ut Rhodin som jude, ZOG i ny version á la 2006 - det är vi det. Världen, beware of the coola mediagänget...

16 oktober, 2006 17:13  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

& just det, jag har vettigare saker för mig än att regga ett konto till där folk pratar om samma saker som de pratat om i 20 år - det enda som hänt är att det är nya personer som pratar om gamla saker, föga intressant.

Jag gör som normala människor - skönt ordval - och väljer krogen vilken dag som helst. Det andra fyller jag upp min arbetstid med och gör något vettigt, det valet gjorde jag i mitten av 1990-talet eftersom jag såg skiten firsthanded och insåg att jag kan påverka mer genom media än genom partipolitiken där alla förr eller senare blir corrupted på en eller annan nivå.

Sedan tycker jag att det är bra att andra vill vara politiker, för jag förstår inte hur de orkar med allt spel.

16 oktober, 2006 17:17  
skrev Anonymous Anonym:

Läs om, läs rätt. Jag skrev inte olagligt, jag skrev att det inte var tillåtet, och då syftar jag på Nubbs interna regelverk.

Seriöst, vad är det du vill ha sagt med den här blogposten? Att jag är fånig? Isåfall undrar jag om det där med att du använder din tid till vettiga saker verkligen stämmer så bra... =)

16 oktober, 2006 17:53  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Patrick: Samma sak ändå som gäller, meddelarskyddet står över vilka regler ni än må ha för ert interna nätverk.

Att kulturen inom ungdomsförbunden är fånig och vill du tolka det personligt så ja, då är du väl fånig då om du blir upprörd över artikeln.

Jag sa inte att jag använde ALL min tid till vettiga saker, men den tiden jag har till vettiga saker tänker jag inte göra av med på att regga mig på något forum, så var det med den saken.

Visst, bra att ni brinner men ni tar er själva på tok för stort allvar - det var meningen med en del av inlägget, det mesta bara för att roa/oroa omgivningen.

16 oktober, 2006 18:01  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg