07 december 2006

Håll gränsen!

81 dagar har gått sedan maktskiftet. 81 dagar sedan jag stod och skrek, skålade och grät en tår på valnatten för att det äntligen kommit fram en enad borgerlighet som strålade av självförtroende och med mängder av liberala personer tog plats i riksdagens plenisal.

Slutsats så här långt, det gick sådär. Milt sagt. Plötsligt har lockordet de nya arbetarna - blivit på riktigt. Plötsligt leker moderater, kristdemokrater och till och med folkisarna och centrarna socialdemokrater. I alla fall från ledningshållet, och kritikerna håller mestadels käften. Precis som inom socialdemokratin. Det där med makten verkar vara viktigare än att genomföra borgerliga idéer och satsa hårt.

1991 hade regeringen så hårt fokus på omställningar att man gjorde det i en takt som inte uppskattades av allmänheten. Nu gör man allt för att inte göra omställningar för att inte tappa makten. Den som läst sin historia vet hur det gick på åttiotalet när borgarna skulle leka bevarande socialdemokrater. Precis, sådär.

Framför allt är det på den fackliga sidan som företrädare som Littorin kan låta som den största Byggnadspampen av dem alla. Blundar jag så tror jag att det är Byggnads som intervjuas ibland. Nu ska alla tvingas in i a-kassa och fackförbund. Vi som valt att stå utanför den kollektiva sfären ska nu enrolleras, vare sig vi vill eller inte. Står jag utan jobb ska jag ha ersättning, vare sig jag vill eller inte. Liberalismen mår icke bra.

I opposition kunde vi glädjas med att liberalerna högljutt bad facken dra åt helvete när de protektionistiskt och rasistiskt skrek åt de lettiska byggnadsarbetarna att "gååååå håååååme". Nu blir det tyst från regeringshåll när en kvinna och hennes företag i Göteborg sätts i blockad av facket. Blockaden består i att facket förlorar makt när de inte skriver kollektivavtal. Det handlar enbart om makt då hon betalar högre löner än kollektivavtalen föreskriver till sina anställda. Facket ska inte ha mer, de ska ha mindre makt. Det är den enskilde som ska ha större makt, varken företag eller fack som vill cementera maktförhållandena i dagens samhälle.

Nu känner sig dessa maktinstitutioner kränkta! Bobbys! Hörde ni det, Bobbys! Om minsta lilla person i en högre ställning än Fredrick Federley skulle be om ursäkt för att han uppmanar personer att vända sig mot maktfullkomligheten inom fackföreningsvärlden - då har ni fått min röst för sista gången. Jag kan till och med tänka mig att offentligt ta på mig rösten som politikerföraktet personifierat.

Och eftersom allt går att översätta till fotbollens värld så tar vi i från tårna nu.

"Ni kan dra åt helvete, ni kan dra åt helvete, ni kan dra åt helvete. Hey, hey, hey!"

11 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Väl rutet, redaktörn!

Nuff said,


/redaktör A.

07 december, 2006 13:05  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Tackar radioapan, ibland blir det bara för mycket för att jag ska hålla igen. Detta var ett sådant tillfälle.

Fick sådan glädje i kroppen igår när fyran intervjuade ägarinnan av restaurangen.

TV4:
Kommer du skriva under nu?

Ägarinna:
- Jag har frågat mina anställda igen och de säger att de inte vill det, så det kommer jag inte göra. Tack.

Så går hon direkt tillbaka till kunderna. Underbart! Helt jävla underbart!

/richard - hoppas verkligen på riktig jävla vinterkyla så strejkvakterna börjar frysa röven av sig.

08 december, 2006 10:46  
skrev Anonymous Anonym:

Lika roligt är det ju att facket blir så upprörda av att borgarpolitiker kallar deras sabotageverksamhet för "maffiametoder". Samt svarar med att hota med att sabba avtalsrörelsen om politikerna inte backar å håller käft.

Ridå.

Jag gick ur mitt fack igår. Äntligen!

Tjo,
/a (som även han njuter av fuglesangs fyrtioelfte fiasko)

08 december, 2006 13:45  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Så skönt att slippa värdelösa Journalisten också. Går inte läsa tidningen sedan man bytte ut Martin Jönsson mot Maja Aase eller va hon heter.

Japp, lite överdrift. Finns ett par journalister jag läser där med glädje men inledningen av tidningen får mig alltid att spy.

Om det är rätt A. så ses vi i Vita ikväll förutsätter jag! :D

08 december, 2006 13:52  
skrev Anonymous Anonym:

Attans. Fel dag! Jag har Vitafri Fredag, tror jag. Bidde tranan igår å säkerligen en popcorn/vita-kombo imorgon.

Så jag ämnar vara lugn. Vi får se hur det går....

08 december, 2006 15:23  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

ahhh där ser man. Själv har jag varit überduktig hela veckan. Diegos fest gick jag hem från före midnatt och det är enda utgången den här veckan, senast det hände var jag nog student skulle jag tro. Jag lär väl vara ute imorgon också så om inte ikväll, så vita imorgon...

08 december, 2006 15:26  
skrev Anonymous Anonym:

Puh. Ordnung återställd!

Ska vi kolla om vi kan få en sån där ny "UTKASTAD"-stämpel som CMS lovat skaffa?

Rock it,

/a-ha

08 december, 2006 15:31  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ah, så ja!

Ska spana noga noga ikväll från rökrutan där jag ändå spenderar halva tiden och se om någon stämpel plockats fram från Sudden. Finns det vill jag veta vem som fick stämpeln först!

08 december, 2006 15:56  
skrev Anonymous Anonym:

Äh, va fan, regeringen är ju ganska smart. Om de skulle gå ut och ge facket en välförtjänt spark i röven så skulle sympatierna kanske glida över från företaget till facket. De är ju inte superbra att ha de största vännerna när man vill ha stöd och medhåll.
Vi får väl vänta och se vad som händer i avtalsrörelsen, men det viktigaste just nu är att facket får med sig så lite sympatikapital som möjligt. Och sedan hopp om nån fackskandal och några dryga utdragna strejker som får folk att tappa tålamodet. Då sitter regeringen i en utmärkt situation att röra runt i fackleden.

10 december, 2006 12:56  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Johan L? Trevligt, mycket trevligt i så fall och en följare av fotobloggen.

Nej, alltså OM de skulle gå ut och be om ursäkt så tröttnar jag kraftigt. Nu verkar det som att de antingen håller med Federley eller åtminstone inte kommer att göra en grej av det hela. Dock var jag rädd att någon ur regeringen skulle gå ut (säg Littorin) då de blivit de största fackkramarna som borgerligheten sett hittills, retoriskt om inte annat.

Avtalsrörelsen kommer bli sjukt spännande och jag kan inte tänka mig annat än att det kommer strejkas lite hejvilt och sådant brukar sällan vara poppis bland folk i allmänhet. Under tiden kan man sitta och skratta lite för sig själv. Facken som det är i dag är inte intresserade av att följa valresultatet och det kommer de förlora multum på om de sätter sina planer i verket. I alla fall de planerna som jag misstänker att de har planerat. Typ.

Festen på fredag antar jag Johan? eller så är det en helt annan Johan och då tackar jag för påhälsningen så mycket och hoppas att du fortsätter skriva.

11 december, 2006 08:20  
skrev Anonymous Anonym:

Nix, det är inte Johan L. Sorry! Jag har ett A på slutet. Vi har dock träffats, för ett år sedan typ. Du var ute i Haninge och höll ett föredrag om Sverigedemokraterna och jag satt med i den gruppen som arrangerade.

Givetvis, om det kommer en ursäkt så är det inget annat än pinsamt. Men däremot så tror jag inte att facket, trots min önskan om det, kommer att stöka så mycket. Regeringen är ganska bra på strategisk politik, och med kopplingen mellan A-kassa och arbetslöshet (alltså: facket vill ha så billig A-kassa som möjligt = fler medlemmar kvar = vilket ju bara funkar om arbetslösheten är låg) så inser (sorgligt nog) facket att de inte har möjlighet att bråka eller kräva för mycket.
Dessutom så skulle långa strejker, men framförallt dessa vansinniga sympatistrejker ge regeringen incitament att ändra lite i reglerna. Det vet facket om så de kommer att mana till lugn. De kommer dock att ha en jävligt uppskruvad retorik och babbla på om kapitalet. Jag tror det blir kolugnt, men den som lever får se.

Lycka till på er fest! I´ll be back!

11 december, 2006 12:52  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg