08 januari 2007

Historielösheten

"No team have ever come from the first division to reach that height in Swedish football."

Det ska till en gnagare att höja sig själv till skyarna på detta vis, och sin klubb. Mig veterligen har Öster och Elfsborg lyckats med konsten att komma från ettan och vinna högsta serien direkt. Att det senast hände 1968 (har jag för mig) är en annan sak.

9 Kommentar/-er:

skrev Blogger Isobel Hadley-Kamptz:

Jag vet att du inte gärna vill erkänna det, men det finns ju senare exempel än så... Och om det inte varit för den där felaktiga offsidedomen mot sundsvall så hade det ju gått ännu bättre.

08 januari, 2007 13:17  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Fast då menade jag i detta fallet ett lag som kommer från ettan och vinner, inte som gnagaren vill få det till att ajk är enda laget som kommit från ettan och blivit tvåa. Va nu det är för bedrift i det hela. Second place is the first looser och allt sådant tänk.

08 januari, 2007 13:26  
skrev Anonymous Anonym:

Djurgår'n gjorde ju det, dom kom tvåa som nykomling 2001. Även Kalmar gjorde det, 1986 kom dom tvåa som nykomlingar. Så jag vet inte riktigt varifrån råttorna fått sina uppgifter...

08 januari, 2007 13:54  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ah jag vet Sia. Den där sidan är det nog Dulee och hans agent som satt ihop för att höja hans marknadsvärde. Hur man får för sig att en sådan sida nu höjer värdet vette fan, men det kanske är det nya? Glöm Bajens Videojuggar, Djurgårns DVD-brasse. Nu snackar vi HTML-gnagare som ska gå på export. Inget förvånar en längre i löjliga säsongen.

Det jag menade var att jag kan bara komma på två lag som gått upp och direkt vunnit allsvenskan, är det något lag jag missat?

08 januari, 2007 14:03  
skrev Anonymous Anonym:

Nupp, tror du har stenkoll. Eftersom jag alltid klankar på ditt lag kan jag ge er lite beröm nu för ni borde helt klart få ett hederspris för mest oväntade SM-guld. Nerflyttningstippade som ni var. Typiskt Bajen, så fort favoritskapet är borta så klarar ni att lira boll. Har ju sagt att du ska vända dig till våra rötter Richard, det är mycket trevligare så =)

08 januari, 2007 14:28  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Nu är ju saken den att mina rötter inte återfinns i Kalmar län eller Kronobergs län. I Värnamo, Jönköpings län, växte jag upp med Tipslördag och brydde mig mest om brittisk fotboll. Sverige kom i mitt fall mycket senare, nu undrar jag hur kidsen har ork att hänga med. Hur fan kan man identifiera sig med ETT lag när typ 100 matcher i veckan sänds direkt. Det var skönt att växa upp på 1980-talet helt enkelt.

Jag trodde ju att guldet skulle komma 1998, men ja så blev det ju inte och håller väl med dig om att vi inte direkt var favoriter 2001 - milt uttryckt. Är väl samma sak med Kalmar, med allt försnack. Alla glömmer bort dem och sedan klagar alla när det väl är dags att möta Kalmar.

Låg i soffan i fredags med tjejen och kollade Bajens DVD för säsongen 2006 och sa just det. Alla hatar Kalmar, Alla säger att Kalmar suger, "alla" förlorar mot Kalmar. Alla gnäller efteråt om tråkigt spel, oavsett om KFF vinner med 4-1 som förra bortamatchen för oss, att Bajen inte lyckas göra ett jävla mål är det ingen som kommer ihåg. Ja ja, 2007 ska vi plocka en poäng på er är mitt egna mål. ;)

08 januari, 2007 14:35  
skrev Blogger Jimmy S. Windeskog:

Och glöm inte DIF som gick från ettan till ett stolpskott från SD-guld 1998. Bra mycket närmare än AJK i fjol.

Fast bajare kanske inte har så många minnen från slutet av 80-talet iofs.

08 januari, 2007 18:37  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Ja du Jimmy, om du menar slutet av 1980-talet har jag personligen inga större minnen av Hammarby eftersom jag bodde i Småland och ännu inte hade bevistat min första Hammarbymatch. Så mycket sändes ju inte heller i tv på den tiden. Menar du slutet av 1990-talet har jag bara goda minnen, slutet på att vara nere och vända i ettan till exempel. Tio år i sträck i allsvenskan blir det nu med den kommande säsongen och det är mer än jag nästan kan kräva, även om man alltid vill högre upp i tabellen givetvis.

08 januari, 2007 18:45  
skrev Anonymous Anonym:

Som uppsalakille vill jag hävda att Sirius är det enda lag som har gått upp i allsvenskan, kommit sist och ändå blivit kvar...


Superettan, here we come!

09 januari, 2007 00:36  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg