04 juli 2008

Försök utan ren affekt

FRA.

Det är tre bokstäver som kommit att betyda så mycket de senaste veckorna.

Ledaren Reinfeldt anser inte att vi, som skriker oss hesa i motstånd, är några som är värda att lyssna på. 

Problemet för Reinfeldt och allianspartierna är faktiskt inte att man förlorar kärnväljare, faktiskt.

Problemet för dem är att de går på tvärs med en helt ny generation. I den här generationen så finns mer kunskap om internet och önskan om att ha sitt surfande i fred än hela regeringskansliet antagligen kan uppbåda.

Detta är problemet för Reinfeldt och hans patetiskt dåliga spinndoktorer. De förstår verkligen inte på något vis hur nästa generationen av väljare fungerar och vad deras vanor är.

Det är på så många sätt tragiskt.

Jag har personligen aldrig varit emot signalspaning, som en del riksdagsledamöter vill få det till.

Jag ser ett extremt värde i att vi har en bra underrättelsetjänst, men jag kommer aldrig tycka att det är ok att Riksdagen stiftar lagar som står i direkt strid med proportionalitetsprincipen i vad som än så länge kallas för vår grundlag.

Jag har i dag suttit och svingat de fula glasen med öl med personer som verkligen jobbar för att försöka argumentera för FRA-lagen - inte för att han var för den utan bara för att vi skulle få lite fart på debatten.

Jag anser och i min värld så anser jag mig veta att den här lagen aldrig någonsin kommer att vara acceptabel och jag drömmer om att Sverige ska instifta en konstitutionsdomstol som sätter stopp för dumheter som går emot våra grundlagar.

Än så länge så visar det sig att en grundlag är inte något som är särskilt viktig. Enligt vän av ordning ska det krävas två omröstningar med ett allmänt val emellan för att kunna förändra grundlagen, men det verkar inte ledamöterna bry sig om tyvärr.

En konstitutionsdomstol i stil med Tyskland eller USA hade bara garvat och bett lagstiftarna dra åt helvete eftersom det inte finns ett lagrum som på riktigt godkänner det som Riksdagen nu godkänt.

P.s. Gunnar Andrén, är den mannen på allvar. Alltså på riktigt? Vi pratar om en person som inte har några som helst problem med att rösta igenom FRA-lagen som kommer leda till att ungefär 60 procent av alla svenskars mail kontinuerligt kommer att scannas av en av världens största datorer. Efter det har han mage att kritisera den så kallade Prinsen för att han vidarebefordrat ett e-post till Expressen.

Alltså det är tragikomiskt, hans syn på yttrandefrihet och medddelarskydd. Det är ju än så länge något som är inskrivet i grundlagarna, men enligt Andrén är det tydligen Gestapofasoner att informera pressen.

Enligt mig är det Andrén som röstat ja till vad som kan bli Gestapofasoner.

Återigen så är det något extremt spännande och något extremt skrämmande som just i detta nu pågår.

Vi tar fighten. Hela vägen in i kaklet för när Riksdagen öppnar igen så kommer jag att stå där med min hund och skrika mig hes för att åtminstone få deras hycklande öra för en sekund.

P.P.S. Jag jobbar rätt mycket så det tar lite tid innan jag kan jaga rätt på råmaterialet till Federleys svängning i FRA-frågan i grunden. Jag hoppas att ni har förståelse för att jag behöver ha lite ledig tid också. Kanske kommer klippen på bloggen eller så kanske det blir ett tv-program som sänds i anslutning till nästa omröstning.

Vem vet?

15 Kommentar/-er:

skrev Blogger Victoria:

Helt rätt, de kommer fan inte tysta oss.

04 juli, 2008 08:25  
skrev Anonymous Anonym:

Richard, kan du inte utveckla det där om att du aldrig varit emot signalspaning?

04 juli, 2008 10:05  
skrev Anonymous Anonym:

Hej

När kommer det utlovade filmerna upp?

Lite frågor kring detta.

1. Varför sände inte INSIDER detta om det var såna utmäkta inslag? Det är konstigt.
2. Du var ändå vän med Federly trots att filmen skulle avslöja något? men du ändrade just när det gäller FRA?

Micke E

04 juli, 2008 17:24  
skrev Blogger funkqen:

dom fattar inte att bollen redan är i rullning , vi kommer aldrig att glömma detta övertramp av våra sk förtroende valda politiker, i min värld kan våran sk statsminister fara åt helvete och stanna där

04 juli, 2008 18:12  
skrev Anonymous Anonym:

Word up!

Där sätter du verkligen huvudet på spiken. Det är vidrigt, obehagligt och jävligt irriterande på samma gång att Reinfeldt skiter fullständigt i våra åsikter.

Han är, per definition, ett stolpskott av sällan skådat slag.

04 juli, 2008 22:20  
skrev Anonymous Anonym:

well, det var ni som röstade fram honom...

06 juli, 2008 11:51  
skrev Blogger Joakim:

OBS: Detta anser jag vara viktigt så var gärna behjälplig och spred denna skandal. I Sverige borde inte journalister tystas då dom skriver om verkligheten.

http://hygienkonsult.blogspot.com/2008/07/dagens-mail.html

Tack på förhand // Spanarn

06 juli, 2008 19:23  
skrev Blogger Joakim:

OBS: Detta anser jag vara viktigt så var gärna behjälplig och spred denna skandal. I Sverige borde inte journalister tystas då dom skriver om verkligheten.

http://hygienkonsult.blogspot.com/2008/07/dagens-mail.html

Tack på förhand // Spanarn

06 juli, 2008 19:32  
skrev Anonymous Anonym:

2 kap. 12 § RF ger lagstöd för FRA-lagen.

Du tror inte att Lagrådet hade kommit på om den saken inte var glasklar?

07 juli, 2008 09:36  
skrev Blogger Henrik:

Tjenare Richard!

Skitbra skrivit i din blogg!
Lånade din film på Fredrik Malm för att slänga ihop ett litet kollage. Kan vara värt att spana in!

Ha det gött
http://www.youtube.com/watch?v=hD79BE3EQ6M

07 juli, 2008 12:12  
skrev Anonymous Anonym:

Har också tänkt på det där du skriver om att gå emot en hel generation. Som en del i de yngre generationerna som för första gången ska rösta i valet 2010 måste jag säga att jag inte vet en enda person i min åldersgrupp som inte har koll på det här eller som tycker att det är okej för de styrande att göra som de gör.

Tough luck, S & M, ni har fötroende hos åtminstone den större delen av Sveriges yngre väljare. Frågan är bara vart en motståndare ska vända sig, Mp och Pp?

08 juli, 2008 02:04  
skrev Anonymous Anonym:

Jag röstar på TV-program. Det blir en win win situation, folk som inte läser bloggen kommer få se klippen, TV3 kommer få höga tittarsiffror den kvällen osv osv. Hoppas att ni gör något liknande som när Janne Josefsson gick runt och hörde på smygrasister i valstugorna. Ett fett extra-program så att folk vet och så att folk inte glömmer.

08 juli, 2008 15:30  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Leffe:

Europakonventionen gäller som svensk grundlag (RF 2:23)

Läs därtill Europakonventionens artikel 8 och för den delen RF 2:6.

10 juli, 2008 15:24  
skrev Blogger Tim:

...och ECHR art 10 dessutom.

10 juli, 2008 21:42  
skrev Anonymous Anonym:

Ja, den s k internetnörd-generationen. Paranoida hela bunten.

12 juli, 2008 00:55  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg