19 juli 2008

Veckans roligaste kommentar

Träffade två poliser på fredagseftermiddagen. Jag var i tjänst. De var i tjänst. Följande konversation tar vid:

Polisman:
Förstår du inte hur kränkande det här är gentemot oss?

Richard:
Nej, det förstår jag faktiskt inte. Ni gjorde ert jobb och det var inte mer än så.

Polisman:
Men det är en kränkning gentemot mig.

Richard:
Alltså om vi ska vara ärliga så får du tåla det när du är i tjänst.

Polisman:
Men jag är en privatperson.

Richard:
Eh, men nu är du i tjänst i en position som du själv valt som att arbeta för allmänheten i offentlig tjänst.

Polisman:
Nej, jag är en privatperson - det är jag alltid. Jag är en människa, jag har en sambo som heter - piiiip - jag bor på Kungsholmen. Förstår du det?

Richard:
Eh, men vad har det med saken att göra? Du är polisman när du är i tjänst och går runt i uniform.

Sedan funderade jag på att ta upp det här med inflationen av användandet av begreppet "kränkt", men lät det bero.

Det blev PL13 för en person och "framtida problem med socialtjänsten", som polismannen uttryckte det. Jag har blivit föremål för både PL13 och PL19 på idiotiska grunder och jag har aldrig haft några problem, snarare noll kontakt med soc på grund av det.


10 Kommentar/-er:

skrev Anonymous Anonym:

Vad är PL13 och PL19 för någonting?

20 juli, 2008 14:44  
skrev Blogger Godiva:

Alltså. Du är helt underbar som skriver "sånthär". Orkar.

Tack.

22 juli, 2008 19:17  
skrev Anonymous Anonym:

Polislagen
13 - Skicka iväg folk
19 - Visitera folk

22 juli, 2008 23:37  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

pl13: störande av allmänn ordning, avvisning från platsen.

pl19: misstänkt planerat brott, visitation för att avslöja vapen eller liknande.

Det är ena satans gummiparagrafer ska gudarna veta.

23 juli, 2008 08:11  
skrev Anonymous Anonym:

Hur känns det redaktör slätt att dessa poliser var tvunga att upphöra med att eftersöka en lyst person för att svara på det här larmet och istället tjafsa med er?

Kommentera gärna.

24 juli, 2008 21:49  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Precis som jag sa till dem personligen så var det olyckligt, men vi kunde inte gärna veta att det skulle gå två poliser rakt in i vår inspelning. Det var alltså inte någon som ringde efter dem utan plötsligt var de bara där.

En lyst person söker man inte med en patrull, men det vet du säkerligen också om. Sökandet avbröts alltså inte utan fanns andra också, men som sagt olyckligt på den punkten.

Anonyma får gärna sluta vara anonyma eller varför är det så få som vågar skriva under med sitt namn eller ett alias?

24 juli, 2008 23:40  
skrev Blogger Klaus-Peter Beiersdorf:

Mr. Slätt.

Fan va jag gillar din blogg.

Ville bara säga det.

/Klaus

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com

29 juli, 2008 22:42  
skrev Anonymous Anonym:

Gummiparagrafer är lite roligt... Frihetsberövande på svajiga grunder är aldrig bra. Jag har jobbat som polis i hyfsat många år och tycker att uttrycket "det ska du tåla, du är polis" är ren bullshit.
Man ska "tåla" att bli bespottad, smädad, beskjuten mm. Varför då? Vem har sagt att det är så? Lär man sig det nånstans? Klart att man vet att polisyrket är lite mer riskfyllt än andra yrken, men att "tåla" allt ingår liksom inte i dealen..
När en del tror att det är så, det är tyvärr då det blir lite fel ibland...
Shit...jag märker att ränderna inte har gått ur än... :)

06 augusti, 2008 11:31  
skrev Blogger Redaktör Slätt:

Hej Hasse,

Om du inte anser att PL13 och PL19 används för ofta och i situationer där de inte ens är möjliga att applicera så får jag nog hålla med om att ränderna aldrig går ur.

Bespottad, smädad, beskjuten? Eh, det var ju förvisso inte alls det som hände utan en kille som tyckte att spriten var så dyr på restaurangen så han tog med egen. Det fanns i övrigt inget som helst hotfullt med bilden. Däremot kan man väl säga att det var en hyfsat aggresiv nybakad polis som skulle desarmera situationen och han lyckades inte.

Jag träffar mängder med poliser i mitt jobb och jag vet att det finns extremt bra poliser och en sådan kommer också vara med i programmet. Det var minst sagt två ytterligheter på hur man kan lösa situationer, om man säger så.

Följande situation: Jag är ute som journalist och filmar. Blir tagen med andra som får PL19 på sig, jag förklarar mitt syfte och visar Pressleg, kamera och ger telefonnummer till redaktionen. Nej, istället blir det PL19 på mig också och ivägkörning med patrullbil. Det första jag gör när jag blir släppt är att ringa taxi och åka raka vägen tillbaka för att göra mitt jobb som journalist - än så länge grundlagsskyddat.

Du kan ju gissa vad som händer härnäst och du kan säkerligen lista ut vad JO tog för beslut gentemot ingripande poliser.

13 och 19 är gummiparagrafer då de sätts i händerna på idioter. Strama upp reglerna eller se till att bara bra poliser kommer ut på gatorna.

06 augusti, 2008 11:54  
skrev Blogger Börje:

Bara "bra" poliser får vi den dag vi har endast "bra" medborgare.

10 augusti, 2008 12:06  

Skicka en kommentar

<< Hem

Creeper Bloggtoppen.se BlogRankers.com Media och Journalistik bloggar Film & TV bloggar Blogg